شناسهٔ خبر: 36400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارتزاق از طریق تولید کتاب و تبعات منفی آن

باقر ساروخانی، استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی می‌گوید: وقتی تعداد کتابخوانان و مشتریان کتاب زیاد شود خط تولید کتاب هم بسط و ارتقا می‌یابد و می‌توانیم شاهد نویسندگانی باشیم که با ذوق و علاقه کتاب می‌نویسند و کتابسازی نمی‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ باقر ساروخانی، استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی با اشاره به کاهش علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن بر گسترش پدیده کتابسازی عنوان کرد: اعتقادم بر این است که باید جامعه فرهیخته‌ای داشته باشیم که بتوانند مشتریان کتاب باشند به عبارت دیگر هم کتاب بخوانند و هم کتاب‌های خوب را از بد تمیز بدهند و آنها را در کتابخانه‌شان حفظ کنند.

وی ادامه داد: ما این نقص را در جامعه داریم و متاسفانه روز به روز این نقص بیشتر می‌شود. جهان دیجیتال و فضاهای تازه با کتاب رقابت و فضای کتاب را محدود می‌کند.

ساروخانی افزود: این موضوع موجب می‌شود من نویسنده که می‌خواهم کتاب تولید کنم، چون مشتری کمی دارم، نمی‌توانم از کار تولید کتاب ارتزاق کنم بنابراین مجبور می‌شوم که به کارهای دیگری روی بیاورم و مقدار کمی از وقتم را برای نوشتن کتاب بگذارم یا اینکه گاهی هم نوشتن کتاب را رها کنم. بنابراین کتاب تولید شده هم کیفیت خوبی نخواهد داشت.

به گفته استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی، وقتی فرد نمی‌تواند از طریق تولید کتاب ارتزاق کند موجب تبعات منفی روی تولید کتاب می‌شود.

وی تاکید کرد: چرا باید تنها کتاب فردوسی یا حافظ باقی بماند؟ باید به جایی برسیم که اندیشه‌ها و کارهای نو به نسل‌های بعدی منتقل شود.

ساروخانی با بیان اینکه امیدوارم به همت دولت و رسانه‌های جمعی مشتریان کتاب زیادتر و کسانی که با کتاب انس و الفت دارند بیشتر شوند گفت: در نتیجه این اتفاق، خط تولید کتاب هم بسط و ارتقا می‌یابد و ما می‌توانیم شاهد نویسندگانی باشیم که تمام وقت با ذوق و علاقه کتاب تولید می‌کنند، کتاب‌های اصیلی که در تاریخ بشر به یادگار می‌ماند.

باقر ساروخانی بیش از ۱۶۰ کتاب، مقاله، تحقیق به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و فارسی در حوزه جامعه‌شناسی دارد. وی همچنین حدود ۳۰ کتاب پژوهشی، در بیش از ۱۰ حوزه علمی و پژوهشی در کارنامه خود ثبت کرده است.

نظر شما