شناسهٔ خبر: 36539 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زخم کهنه‌ای که در «ناسور» سر باز می‌کند/ برپایی تعزیه زنانه

افسانه زمانی از آماده‌سازی نمایش «ناسور» برای حضور در جشنواره آیینی و سنتی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ افسانه زمانی کارگردان نمایش «ناسور» درباره اجرای این اثر در جشنواره آیینی و سنتی گفت: این نمایش بر اساس یک ایده اولیه از طرف من و توسط خیرالله تقیانی پور نوشته شده است. در واقع قصد داشتم نمایشی که دارای درام و قصه است با شیوه اجرایی آیینی و سنتی برای اجرا آماده کنم.

وی افزود: این اثر نمایشی در ۲ زمان مختلف یعنی اوایل دوران پهلوی و مشروطه رخ می دهد. به این ترتیب که ملک خاتون که در زمان مشروطه در یک خانه باغ در زمان قاجار زندگی می کند مجبور می شود عشق زندگی اش را نابود کند. این زخم ناسور مدت ها در وجود این زن باقی می ماند اما او سال ها در اوایل دوران پهلوی زمانی که دیگر پیر شده است با برپایی مجلس زنانه شبیه خوانی یوسف و زلیخا می خواهد زخم وجودی اش را بازگو کند.

کارگردان نمایش «ملی» درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: «ناسور» در شیوه اجرایی خود از شبیه خوانی،‌ ترنا بازی و مجالس شادی آور زنانه بهره برده است و در صحنه ای سه سویه و روی سکو اجرا خواهد شد. در این نمایش نسیم ادبی،‌ روح الله کمانی،‌ گیتی قاسمی، مریم معینی و بهار نوحیان ایفای نقش می کنند.

زمانیدر پایان با تاکید بر نوآوری و خلاقیتی که در نمایش های آیینی و سنتی وجود دارد، بیان کرد: باید نگاهی نو همراه با درام با نمایش های آیینی سنتی آمیخته شود. تکرار شیوه های گذشته بدیگر جواب نمی‌دهد زیرا مخاطب امروز نیاز به نوآوری در این گونه نمایشی دارد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در این راستا بزرگانی همچون محمود استادمحمد قدم های بزرگی را برداشته اند که نیاز است تداوم پیدا کند.

نمایش «ناسور» نوشته خیرالله تقیانی پور و کارگردانی افسانه زمانی در بخش مهمان هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ۸ شهریور ماه در دو نوبت ۱۷:۳۰ و ۲۰ در تالار حافظ اجرا می شود.

نظر شما