شناسهٔ خبر: 36608 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش پژوهش‌محور در حوزه مغفول ماند/ ۴ روش حمایت از استعدادها

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران معتقد است که آموزش پژوهش محور در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه مغفول مانده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رنجبریان اظهار کرد: یکی از بایسته‌های مغفول در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، مسئله آموزش روش تحقیق، هنر نویسندگی، معرفی و شناساندن منابع معتبر، اعم از کتاب و نرم افزار و همچنین شیوه استخراج اطلاعات مناسب برای پیداکردن پاسخ یک مسئله علمی است.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به این مهم، سبب شده بسیاری از دانش آموختگان حوزه‌های علمیه، فاقد قدرت تحقیق و تتبّع باشند و حتی برای استخراج مطالب مناسب جهت عرضه در منابر هم دچار مشکل شده و با مراجعه به منابع دست چندم و کم اعتبار، نیازهای خود را برآورده می‌کنند.

به گفته حجت‌الاسلام رنجبریان، در سال‌های اخیر برپایی منظم و موفق جشنواره علامه حلی در سطح مدارس علمیه استان تهران، از یک سو، مسئولان، استادان و طلاب مدارس را متوجه این مهم نموده و جنب و جوش تحسین برانگیزی را در برخی مدارس موجب شده و از سوی دیگر، بستر بسیار مناسبی را برای شناسایی، تقویت، رشد و شکوفایی طلاب مستعدی که در مدارس علمیه تهران مشغول تحصیل هستند فراهم آورده است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران گفت: این مهم را می‌توان از جمله اقدامات بسیار ارزشمند و مبارک مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران به شمار آورد که از مطالبات رهبر فرزانه انقلاب است.

وی در ادامه به بیان پیشنهاداتی برای شکوفاترشدن این نهال نوپا پرداخت و اظهار کرد: بهتر است با تنظیم آیین‌نامه‌های مناسب، طلابی که در این جشنواره توفیقاتی به دست آورده‌اند با لحاظ شرایط از پیش تعیین شده، در عداد طلاب نخبه استان، ثبت و از «تسهیلات بنیاد ملی نخبگان» بهره‌مند شوند. اختصاص امتیازهای ویژه همچون دیدار با مقام معظم رهبری، تخفیفات نظام وظیفه، وام ازدواج و مسکن و... به برگزیدگان جشنواره یکی دیگر از پیشنهادهای حجت‌الاسلام رنجبریان است.

حجت‌الاسلام رنجبریان بر لزوم تعریف مدارج پژوهشی برای مراکز تخصصی حوزوی جهت اختصاص امتیاز ویژه به طلاب برگزیده به منظور تحصیل طلاب در آن مراکز تاکید کرد و خواستار تعریف مدارج پژوهشی برای مراکز برون حوزوی چون وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صداوسیما و سایر مراکز برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب شد.

نظر شما