شناسهٔ خبر: 36625 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝شیش و بش˝ نمایش کمدی اشتباهات است / سید جواد روشن: جشنواره آیینی و سنتی رنگ و بوی خاصی دارد

سید جواد روشن می‌گوید: نمایش ˝شیش و بش˝ همان کمدی اشتباهات است که در بستر نمایش ایرانی و تضادهای دو خانواده ایرانی پیش می‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ سید جواد روشن نمایش "شیش و بش" به نویسندگی محمد چرمشیر را در بخش میهمان هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی کارگردانی می‌کند. او در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: اولین برخورد من با نمایشنامه "شیش و بش" بازمی‌گردد به دوران دانشجویی‌ام. فکر می‌کنم نمایشنامه هم تازه منتشر شده بود و من برای گذراندن واحد نمایش ایرانی اجرای بخش‌هایی از این نمایشنامه را انتخاب کردم. "شیش و بش" سرشار از پتانسیل خوب و بستر مناسب جهت اجرا است و از همان ۱۰ ، ۱۲ سال پیش همیشه در فکر اجرای این نمایشنامه بودم اما هر بار مشکلی سد راه اجرا شد تا اینکه همین جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی و سنتی بهانه و شرایط مناسبی برای تولید اثر برایم فراهم کرد.

سرپرست گروه تئاتر یگانه در ادامه گفت: این نمایشنامه با اینکه سرشار از ویژگی‌های نمایش‌های ایرانی است اما به هیچ وجه شباهتی به باقی آثاری که در این حوزه نگارش شده ندارد. عنصر اصلی این نمایش به نظر من سوء تفاهم است و باز فکر می‌کنم که نمایشنامه "شیش و بش" همان کمدی اشتباهات است که در بستر نمایش ایرانی و تضادهای دو خانواده ایرانی پیش می‌رود.

وی در توضیح نمایشنامه افزود: نمایش پر از صحنه‌های متعدد و متنوع است و این خصوصیت نمایشنامه را شبیه فیلم‌نامه کرده است. برای همین به نظرم اجرای چنین اثری کار را برای کارگردان بسیار سخت می‌کند. فکر می‌کنم اگر تاکنون که بیش از یک دهه از انتشار این نمایشنامه گذشته است و شاهد اجرایی حرفه‌ای از آن نبوده‌ایم، بخاطر همین پیچیدگی و سختی نمایشنامه است.

کارگردان نمایش "کوپن" در خصوص شیوه اجرایی نمایش "شیش و بش" گفت: همانطور که تاکنون مخاطب نمایش‌های ایرانی در دوره‌های گذشته این جشنواره بوده‌ایم به نظرم اولین فکری که ممکن است به ذهن هر کارگردانی برسد این است که ملغمه‌ای از شیوه‌های نمایش ایرانی را اجرا کند. اما نه نمایشنامه "شیش و بش" یک چنین پیشنهادی را در خود دارد و نه من به دنبال برگزاری یک رپرتوار از نمایش‌های ایرانی در این کار بودم.

این کارگردان تئاتر در تشریح اجرا تاکید کرد: این نمایش با قراردادهای خود در شمایل نمایش‌های ایرانی پیش می‌رود و من هم همین قراردادها را با مخاطبم در میان می‌گذارم. به طوری که گروه را با پیشنهادهای متن همسو کرده‌ام. البته ما بسیار از موسیقی و از ترانه‌های تهران قدیم که بستر نمایش را شکل می‌دهد بهره برده‌ایم؛ البته تا جایی که به متن آسیبی نرساند. از طرفی دکور پورتابلی برای نمایش طراحی شده که با همان قراردادها تهران قدیم را فضاسازی کند.

سید جواد روشن که امیدوار است بتواند بعد از جشنواره نمایش خود را در تالار سنگلج برای عموم اجرا کند گفت: پیش از جشنواره گفتگوهایی با مسئولین تالار سنگلج انجام داده‌ام و به هیچ وجه اجرا در جشنواره انگیزه من برای تولید اثر نبود. یا بهتر است بگویم نمی ‌وانم فقط برای اجرا در جشنواره؛ نمایشی تولید کنم و امیدوارم بتوانم به زودی بعد از پایان جشنواره کار را به اجرای عمومی برسانم.

وی دراین باره ادامه داد: متاسفانه نمایش "کوپن" تولید گذشته گروه یگانه به کارگردانی من که در جشنواره فجر ۲ سال پیش اجرا شد و با وجود اینکه در سه بخش کاندید دریافت جایزه از آن جشنواره شده بود تاکنون امکان اجرا پیدا نکرده است و  من همچنان به دنبال اجرای آن هستم. من هرگز با این نگاه که اجرایی در جشنواره‌ای داشته باشم تئاتر تولید نکرده‌ام چون اصلا به صرفه نخواهد بود و امیدوارم شرایط مناسبی برای اجرای کارهایم بوجود آید.

این بازیگر تئاتر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را بسیار دوست داشتنی و دارای رنگ و بوی خاصی دانست و در این خصوص گفت: با اینکه در کل با فضای جشنواره زده تئاتر موافق نیستم اما جشنواره نمایش‌های آیینی وسنتی را دوست دارم، زیرا این جشنواره رنگ و بوی خاصی دارد که به نظرم شایسته توجه بیشتر از سوی مسئولین است. اما خصوصا در مورد این دوره همانطور که در فراخوان جشنواره آمده است قرار بود نمایش‌های صحنه‌ای در بخش جایزه علی نصیریان با یکدیگر رقابت کنند که متاسفانه تا جایی که من خبر دارم این بخش به کلی از جشنواره حذف شده است. به نظرم رقابت انگیزه بیشتری در گروه‌ها ایجاد می‌کرد و از طرفی جایزه می‌توانست کمک خرج کار هم باشد چون واقعا کمک هزینه جشنواره کفاف هزینه‌های تولید اثر را نمی‌دهد.

به گزارش هنرآنلاین در نمایش "شیش و بش" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی سیدجواد روشن، بازیگرانی چون مرضیه میرطاهری، وحید نفر، سامان دارابی، مرتضی شاه کرم، الهه شه‌پرست، مهسا ایرج‌پور، امیر عباس حسینی، بهرنگ فرهنگ دوست، کامبیز طلایی، علی باروتی و شقایق فتحی حضور دارند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به سینا ییلاق بیگی به عنوان طراح صحنه، الهام شعبانی به عنوان طراح لباس و عنایت خادم بشیری به عنوان موسیقی اشاره کرد.

گفتنی است هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما