شناسهٔ خبر: 36668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سفر» در تالار شمس روی صحنه رفت/ تئاتر رضوی فرهنگ امام رضا (ع) را زنده نگه می دارد

استقبال تماشاگران از نمایش «سفر» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی و اجرای سه نمایش دیگر، مهمترین اتفاقات سومین روز از دهمین جشنواره تئاتر رضوی بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ از بحنورد، دهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در حالی به نیمه رسید که استقبال تماشاگران از برخی نمایش ها موجب ایجاد صف های طولانی و تاخیر در آغاز اجراها می شود.

در روز سوم جشنواره و در نوبت صبح تماشاگران به تماشای نمایش «آنم آرزوست» به کارگردانی محمد یحیی آبادی نشستند که از جمله آثار موفق دوره های پیشین جشنواره است. نمایش «آنم آرزوست» که در بخش ویژه این دوره و به کارگردانی محمد زوار بی ریا نیز به روی صحنه رفته بود، در این نوبت نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد.

این نمایش که اثری از هنرمندان خراسان شمالی ست ماجرای جوانی دچار اختلالات روانی را روایت می کند که به قصد سفر به مشهد مقدس راهی جاده می شود اما سر از مناطق مین گذاری شده دوران جنگ در می آورد

سفر بهانه ای برای رسیدن است/ تئاتر رضوی فرهنگ امام رضا (ع) را زنده نگه می دارد

در ادامه این روز و ابتدا از ساعت ۱۶ نمایش «سفر» نوشته علی میرزا عمادی و به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تالار تازه تاسیس شمس میزبان مخاطبان بود. نوبت دوم اجرای این نمایش نیز که قرار بود از ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه آغاز شود با تاخیری طولانی و از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به صحنه رفت.

«سفر» روایتگر آدم هایی ست که در زندگی شان جاهای خالی وجود دارد. گمشده ای دارند که برای هر یک به نوعی یافتن آن می تواند به سعادت منجر شود. حالا یک سفر بهانه ای می شود تا هریک برای اجابت خواسته ای راهی حرم آقا امام رضا (ع) شوند و در طی این مسیر در می یابند که هریک، به نوعی با دیگری در ارتباط است و سرچشمه همه این سرگشتگی یکی ست.

سیامک افسائی که بازیگر نقش «یعقوب رضوی» در این نمایش است، درباره ویژگی های این کاراکتر گفت: بازی در نقش «یعقوب رضوی» برای من جالب بود چون این شخصیت در عین حال که هست، وجود ندارد. مردی ست که پنج سال قبل فوت شده اما اینجا ایستاده و آغازگر روایت ماجرایی ست. تناقضی که در این کاراکتر وجود داشت مرا جذب خود کرد.

وی تصریح کرد: شیوه روایی کار به نوعی ست که بازیگر را به چالش می کشد. این شکل نقش به هیچ وجه سهل و راحت نیست، یعنی شما همان طور که در حال روایت داستان هستید باید بازی تان را هم ارائه کنید.

بازیگر نمایش «سفر» با اشاره به قصه نمایش که روایتی ماورایی از معجزات امام هشتم (ع) افزود: شیوه اجرای نمایش به گونه ای ست که باقی بازیگران کنار هم دیالوگ می گویند و تنها کاراکتر من است که جدای از آنها می ایستد و حرف می زند. انتظاری که «یعقوب رضوی» می کشد انتظار یگانه ای است که او را هنوز امتداد داده. یعنی اگرچه مرده و جسمش نیست اما از دنیای مردگان به دنیای ما امتداد یافته است.

بازیگر با تجربه تئاتر تبریز درباره تئاتر رضوی نیز گفت: تئاتر رضوی میتنی بر اعتقادات ماست و حرکتی است که میخواهد فرهنگ رضوی را زنده نگه دارد. موضوعات گسترده ای در این باره برای اجرا وجود دارد که اگر به تکرار نیفتیم می توانیم آثار درخشانی خلق کنیم.

وی افزود: باید امام رضا (ع) را از حالت اعجاز خارج کنیم و به منش و روش او توجه داشته باشیم. اکثر کارهایی که درباره امام هشتم صورت می گیرد معطوف به معجزات حضرت است در حالیکه باید سعی کنیم سبک زندگی ایشان را الگو قرار داده و این فرهنگ را رواج دهیم.

سیامک افسایی با اشاره به اینکه نگاه برخی به تئاتر رضوی به گونه ای ست که انگار امام رضا (ع) فقط برای شفابخشی و حل مشکلات است، گفت: امیدوارم روزی برسد که امام مان را از زاویه تازه تری نگاه کنیم و بتوانیم روش، اعتقادات و فلسفه ای که در زندگی شان داشته را در قالب نمایش به صحنه ببریم.

دستی که تا ابد در آتش می سوزد

نمایش های «بوسیدنت به وقت تگرگ» و «بیداری در خواب هزار من» دیگر اجراهای نوبت عصر سومین روز جشنواره رضوی بودند.

نمایش «بیداری در خواب هزار من» نوشته علی ثقفی و به کارگردانی حسین کارگر از خوزستان روایت دیگری از ماجرای مسمومیت امام رضا (ع) توسط طرفداران فرقه واقفیه است. این نمایش داستان زنی است که بعد از ازدواج با مردی از معتقدان به فرقه هفت امامی واقفیه در می یابد که مردان این قوم به جهت آنکه جدشان شربت مسموم به امام هشتم (ع) خورانید و در پی آن به چنان خارش دستی دچار شد که خودش را در آتش سوزاند، به این بلا دچار می شوند. زمانی که مرد به این درد دچار می شود، دختر جوان از او باردار است.

داستان این نمایش که روز قبل در نمایش «رستگاری در شب دور» نوشته طلا معتضدی هم به گونه ای دیگر روایت شده بود اشاره هایی به از بین رفتن آخرین بازمانده های فرقه واقفیه دارد. فرقه ای که سردمداران آن وکلای امام هفتم شیعیان بودند و از دلایل تشکیلش این بود که به این بهانه نمی خواستند میراث امام را به فرزندشان علی بن موسی الرضا (ع) برسانند.

سه تکه نمایش، هر کدام از یک استان

آخرین اجرای روز سه شنبه نمایش «بوسیدنت به وقت تگرگ» بود که از سه اپیزود «شیدا»، «بادهای موسمی» و «مثلث» تشکیل شده بود.

اپیزود «شیدا» توسط هنرمندان خراسان جنوبی و به کارگردانی حسین ابراهیمی به اجرا درآمد و در آن ناهید قلی زاده، امیرحسین داورپناه، مجید ابراهیمی، غزاله رئیس زاده و منیره خطیب به ایفای نقش پرداختند.

تکه دوم نمایش «بادهای موسمی» بود که اثری از هنرمندان استان خراسان رضوی بود و به کارگردانی علی حاتمی نژاد و بر اساس متنی از خودش شکل گرفته بود.

منا بارانی و ندا محمدی بازیگران این اپیزود بودند.

«مثلث» نیز سومین اپیزود «بوسیدنت به وقت تگرگ» بود که همچون اپیزود اول توسط میلاد اکبرنژاد تحریر شده بود. در این اپیزود که اثری از خراسان شمالی بود، آزاده حیدرزاده، المیرا صادقی و سحر علیزاده بازی می کردند. کارگردانی این تکه بر عهده محمد شاکری گذاشته شده بود.

جشنواره تئاتر رضوی امروز نیز با اجرای پنج اثر تازه ادامه می یابد.

نظر شما