شناسهٔ خبر: 36748 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موسیقی عاشیقی توجه مخاطبان خارجی را به هنر ایرانی جلب می کند

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی عاشقی و تبحر استاد عاشیق 'حسن اسکندری' در این ساز توجه مخاطبان خارجی را به هنر آذری، ایران زمین جلب می کند .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ علی مرادخانی پنجشنبه شب در مراسم نکوداشت مقام هنری استاد عاشیق حسن اسکندری و تکریم نیم قرن حفاظت، تلاش و شناساندن موسیقی و ادبیات عاشقی ، اظهار کرد: بدون اغراق عاشیق 'حسن اسکندری' از استوانه های موسیقی ایران است و از طرفی دارای صفای باطنی خاصی است . 

وی افزود : در برنامه هایی که این هنرمند در کشورهایی همچون ژاپن،آلمان و فرانسه اجرا کرده ،تماشاگران و مخاطبان را مجذوب نوای ساز خود کرده است . 
مرادخانی یادآور شد : ادبیات فاخری نیز بر مبنای موسیقی عاشقی در کشور ایجاد شده که در جای جای ایران این آثار وجود دارد . 
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: در کشور ستاره های هنری بزرگی داریم که به هیچ وجه قابل مقایسه با هنرمندان خارجی نیستند بر این اساس وظیفه داریم آنها را به دنیا معرفی کنیم .
مرادخانی خاطر نشان کرد : هنرمندان گنجینه های تمام نشدنی این مملکت هستند . 
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت : نکوداشت و تجلیل از هنرمندان که موجب سربلندی فرهنگ و هنر این مرز و بوم می شوند،وظیفه ماست . 
علی اکبر صفی پور همچنین با اشاره به ظرفیت غنی هنری آذربایجان شرقی ،اظهار کرد : زنده و پویا بودن هنر در آذربایجان شرقی، آینده روشنی را برای این استان نمایان می کند .
در این مراسم همچنین لوح تقدیری از طرف معاون هنری وزیر به عاشیق حسن اسکندری اهدا شد . 
اجرای برنامه موسیقی توسط عاشیق رسول قربانی،چنگیز بی ریا،چنگیز مهدی پور،سخاوت محمدی و رسول نظری از دیگر بخش های برنامه نکوداشت عاشیق حسن اسکندری بود. 
حضور فرماندار خداآفرین و 'ودود موذن زاده'از هنرمندان سرشناس کشورمان از دیگر نکات قابل توجه این مراسم بود . 
حسن اسکندری از عاشیق های معروف دوره معاصراست.
طرلان اسکندری، معروف به حسن اسکندری، دوم بهمن سال ۱۳۲۶ در روستای اوزوم کاللا اهر به دنیا آمد.
وی در سال ۱۳۴۸ در تبریز نزد عاشیق هایی مانند عاشیق رسول قربانی و عزیز شهنازی، به کار موسیقی و آواز خوانی مشغول شد.
وی بعد از مدتی هنر عاشیقی را پیشه کرده، همزمان نیز در رادیو تبریز به اجرای داستان های عاشیقی مشغول شد.
از سال ۱۳۵۵ کنسرت های عاشیق حسن در دانشگاه های ایران پا گرفت و در سال ۱۳۶۴، حسن به همراه چند عاشیق دیگر به جشنواره فجر دعوت شد؛ و این آغازی بود بر ارج گذاری به موسیقی عاسیقی. 
از آن پس او و گروهش در همه جشنواره های فجر حضور یافته و جوایزی دریافت کرده اند. 
درسال ۷۰ مقام دوم تکنوازی، در ۷۵ مقام اول گروهی، در سال های ۶۹،۷۸ و ۷۹ مقام اول آوازخوانی را به دست آورد.
مسوولان هنری کشور با پی بردن به اهمیت تبلیغی این ژانر موسیقی عاشیقها را به فستیوال های خارجی فرستاد و حسن نیز در اغلب این برنامه ها شرکت داشته است. او تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن؛ آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک وترکیه برنامه اجرا کرده است.
گروه عاشیق حسن در جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه در سال ۷۰ به عنوان گروه برگزیده شناخته شد. او در ۷۵ به عنوان بهترین تنظیم کننده برنامه های موسیقی رادیو و تلویزیون و در ۷۹ و ۸۰ به عنوان بهترین خواننده و تنظیم کننده برای تولیدات رادیو و تلویزیون انتخاب شد.
عاشیق حسن به همراه عاشیق رسول قربانی نشان تبریز را دریافت کرده است. 
عاشیق حسن عاسیقی آفرینشگر است، او علاوه بر اجرای موسیقی عاشیقی، دیوانی نوشته که حاوی قوشماها، گرایلی ها و تجنیس ها و غیره است، عاشیق حسن در خلق داستان عاشیقی هم دستی دارد. 
از کارهای او 'آیلار و ائلدار داستانی' و 'عاشیق قشم گوروشو' قابل توجه هستند. 

نظر شما