شناسهٔ خبر: 36762 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«گاومیش» سراغ جنگ در خوزستان رفته است/ پرهیز از کلیشه‌ها

کارگردان نمایش «گاومیش» با اشاره به اینکه روزهای کودکی اش در مواجهه با جنگ سپری شده، عنوان کرد این اثر نگاهی غیرکلیشه ای به دفاع مقدس دارد و زندگی مردم عادی را به تصویر می‌کشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ زهره پرتویی کارگردان نمایش «گاومیش» درباره استقبالی که از اجرای این اثر حین اجرا شده است، گفت: متاسفانه هنوز آنطور که باید شاهد استقبال مخاطبان از اجرای این اثر نبوده ام. «گاومیش» از ۲۲ مردادماه اجرای خود را در تماشاخانه استاد مشایخی آغاز کرده است اما به جز اجرای اول که با حضور آقای هادی مرزبان به عنوان افتتاح کننده نمایش همراه بود در روزهای بعد به شکلی که انتظارش را داشتم از کار استقبال نشد.

وی ادامه داد: کار قبلی من یک نمایش کودک بود و از روز اول اجرا در تالار هنر مورد استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفت. البته می دانم که سالن استاد مشایخی مثل تالار هنر مخاطب ندارد اما شاید در امر تبلیغات و اطلاع رسانی هم کم کار کرده باشیم. ولی خوشبختانه مخاطبانی که به دیدن نمایش می نشینند راضی از سالن بیرون می آیند و ابراز تاسف می کنند که چرا مخاطبان بیشتری به دیدن کار نیامده اند.

پرتویی درباره انتخاب این متن برای اجرا توضیح داد: نمایشنامه «گاومیش» توسط رحیم رشیدی تبار نوشته شده است و تفاوت زیادی با نمایش های دیگری که در حوزه دفاع مقدس روی صحنه می روند، دارد. متاسفانه تا صحبت از کارهای دفاع مقدس می شود ذهنیتی کلیشه ای در مخاطب شکل می گیرد اما این نمایش نگاه جدیدی به دوران جنگ دارد. نویسنده نمایشنامه خودش از بچه های جنوب کشور و شهر شوش است و جنگ را با پوست و خونش درک کرده است. خود من نیز از روز اول جنگ در منطقه جنگی زندگی می کردم و به واسطه شغل پدرم در دزفول ساکن بودم بنابراین به دلیل نگاه مشترکی که با نویسنده داشتم تصمیم گرفتم این نمایشنامه را روی صحنه بیاورم.

این کارگردان متذکر شد: برای مردم جنوب ایران از مقطعی به بعد جنگ دیگر جزیی از زندگیشان شد و حتی دیگر کسی موقع موشک باران به پناهگاه ها نمی رفت. جنگ در عروسی و شادی و جشن تولدهای این مردم مثل یک وعده غذایی حضور داشت. این نمایش نیز درباره همین موضوع است و واقعیت جنگ را در خوزستان به تصویر می کشد.

وی در پایان درباره داستان نمایش توضیح داد: در نمایش «گاومیش» زندگی چند سرباز که در نقطه صفر مرزی در خانه یک زن عرب دیده بانی می دهند، به تصویر کشیده می شود. تعاملات این سربازها با خانواده این عرب درام قصه را شکل می دهد. این سربازها به خاطر اتفاقی که برای این خانواده رخ می دهد واکنشی خارج از وظیفه شان نشان می دهند ...

نمایش «گاومیش» نوشته رحیم رشیدی تبار به کارگردانی زهره پرتوی هر شب به جز شنبه ها ساعت ۲۰:۴۵ در تماشاخانه مشایخی روی صحنه می رود. بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از احمد افشاری، ابوذر زارع، محمد مسگری، شهاب ولیخانی، مسعود اسماعیلی، امیر داودی.

امیر قائمی دستیار کارگردان، محمد موسوی طراح صحنه، مصطفی طالبیان آهنگساز، زهره پرتوی طراح لباس، منصور نصیری طراح پوستر و بروشور، نغمه پویان‌جم عکاس، سارا حدادی مدیر امور رسانه ای و محمدرضا ایمانیان مدیر تبلیغات مجازی این نمایش هستند.

نظر شما