شناسهٔ خبر: 36801 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرقه‌گرایی و خرافه‌پرستی انسانها را فقیر و فلج می‌کند

یک استاد دانشگاه در برنامه شعبده سوم رادیو گفتگو گفت: تولد اکثر فرقه های انحرافی، یک تولد نفتی است. فرقه گرایی و خرافه پرستی انسانها را فقیر و فلج می‌کند.

 

رادیو گفتگو

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  برنامه «شعبده شوم» این هفته با موضوع فرقه های نوظهور و منفعت اقتصادی با حضور دو تن ار اساتید حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی و حسین بابازاده مقدم، از آنتن رادیو گفت وگو پخش شد.

در این برنامه حسین بابازاده با بیان اینکه شاهد انواع و اقسام سودجویی ها در فرقه های نوظهور هستیم، تصریح کرد: برخی از این سودجویی ها اجتماعی و سیاسی است و برخی از آن‌ها، سودجویی های جنسی به سمت قطب فرقه است و قسمت سوم و اعظم این استفاده ها ،سوء‌ سودجویی های مالی و اقتصادی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این فرقه ها  افراد به جای پرستش خداوند به سمت پرستش قطب فرقه سوق داده می شوند، تصریح کرد: یکی از راه های جذب افراد توسط فرقه ها این است که به مخاطبان خود القاء می کنند که ما به شما می گوییم که چطور قوی شوید و یا اینکه پول زیادی را کسب کنید؛ آنها کلاسهایی را نیز در این چارچوب برگزار می‌کنند و به مخاطبان خود می گویند که یکی از راه های پولدار شدن این است شما سخنران شوید و بعد از مدتی با برگزاری کلاسهایی از مخاطبان خود پول بگیرد.

بابازاده با اشاره به اینکه یکی از انگیزه های اصلی فرقه ها کسب قدرت و منزلت اجتماعی به وسیله پول است، ادامه داد: اگر به سیر تاریخی ایجاد این فرقه ها از جمله جریان فراماسونی در کشور توجه کنیم، متوجه می شویم که تولد اکثر این فرقه های انحرافی، یک تولد نفتی است. این فرقه ها برای به نابودی کشیدن جوامع در حال رشد و چپاول ثروت  آنها ایجاد می‌شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فرقه گرایی و خرافه پرستی انسان ها را فقیر و فلج می‌کند در بخشی دیگر ازصحبت های خود گفت: این فرقه ها از طریق ۱۰۰ محور برای کشور هزینه هایی را ایجاد و زیان اقتصادی تحمیل می‌کنند؛ از جمله اینکه استفاده  برخی از کالاهای مصرفی در جامعه را گسترش می‌دهند.

این کارشناس فرهنگی، با بیان اینکه بعضا این فرقه ها افراد را آگاهانه یا ناآگاهانه وارد جرایم سازمان یافته می‌کنند، تاکید کرد: در پرونده بررسی این فرقه ها جرایمی مانند زمین خواری ، قاچاق انسان و آثار باستانی و ... وجود دارد.

بابازاده با اشاره به این که وقتی افراد به عضویت این فرقه ها در می آیند ، دچار شست و شوی مغزی می شوند و به مرور زمان یک رابطه ی بیمارگونه بین آن‌ها و قطب فرقه ای ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این فرقه ها مخاطبان خود را شناسایی می‌کنند و قطب فرقه ساعت ها برای مدیریت و اراده مخاطب خود فکر می‌کند و عموما آن‌ها افرادی را جذب می‌کنند که اعتماد به نفس کافی ندارند.

بنابراین گزارش در ادامه این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی، با بیان اینکه از سوی دست اندرکاران این فرقه ها هزینه هایی صرف می شود که این فرقه ها با مقاصد خاص راه اندازی شوند، افزود: مسأله دوم درآمدهایی است که این فرقه ها به دست می آورند.

وی ادامه داد: آن‌ها با اعتقادات مخاطبان خود بازی می‌کنند و برای تامین مسائل اقتصادی بعضا اقدام به برگزاری کلاسهای ترمی، ماهانه و فصلی برای مخاطبان می‌کنند و هزینه های هنگفتی را از آن‌ها دریافت می‌کنند.

 این استاد حوزه با بیان اینکه این فرقه ها در هنگام تصمیم گیری و ایجاد، چگونگی برگشت هزینه های خود را نیز برنامه ریزی می‌کنند، تصریح کرد: البته نمی شود گفت که همه فرقه ها با رویکرد اقتصادی ایجاد می‌شود. گرچه ممکن است اقتصاد یکی از مسائل آن‌ها باشد ولی در همه موارد به عنوان یک اصل نیست و بعضا مقاصدی فراتر از این موضوع در نظر دارند.

 موسوی همچنین در پایان سخنان خود گفت:‌ علی رغم برخی تبلیغات نادرست، در دین اسلام در کنار توجه به تکالیف دینی و معنوی به دنیا و رفاه انسانها نیز توجه و تاکید زیادی شده است.

نظر شما