شناسهٔ خبر: 36832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عرضه ۶۹ هزار کتاب در «گلستان»/ کتابخانه‌ای که ۱۰ هزار عضو دارد

مدیر کتابخانه گلستان تهران از فعالیت بیش از ۹۵۰۰ شهروند و ارائه بیش از ۶۹ هزار جلد کتاب در این مرکز کتابخانه‌ای خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در روزهایی که مدیران فرهنگی کشور و فعالان عرصه نشر سخن از نبود مطالعه کافی و نیز در دسترس نبودن امکانات مناسب برای مطالعه در کشور و نیز کلان‌شهر تهران سخن می‌گویند، وجود کتابخانه‌ای با بیش از ۹۵۰۰ هزار عضو فعال و ارائه بیش از ۶۹ هزار جلد کتاب می‌تواند اتفاقی قابل توجه در کتابخوانی باشد.

کتابخانه گلستان واقع در فرهنگسرای گلستان تهران در بوستان فدک با بیش از ۹ هزار عضو فعال نشان‌دهنده ظرفیت پنهان موجود در میان خانوارهای تهرانی برای مطالعه است که به گفته رییس این کتابخانه تلاش شده تا فضا و امکانات این مرکز نیاز همه مخاطبان را در سنین مختلف و با سطوح علمی متفاوت قابل استفاده شود.

فاطمه جمالو، رئیس کتابخانه گلستان در همین زمینه با اشاره به اینکه کتابخانه گلستان با داشتن مخزن غنی، سالن‌های مطالعه، ساعات طولانی ارائه خدمات، برنامه‌های جانبی متنوع و... به یکی از پرمخاطب‌ترین کتابخانه‌های سازمان تبدیل شده است، درباره تعداد کتاب‌های موجود در این کتابخانه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر، حدود ۶۹ هزار جلد کتاب در مخزن، ۳۷۰۰ جلد کتاب کودک، ۳۵۰۰ جلد کتاب مرجع و ۱۴۰۰ جلد کتاب لاتین در کتابخانه گلستان موجود است که می‌تواند در اختیار اعضا قرار گیرد. علاوه بر این، بانک لوح فشرده این کتابخانه شامل نرم‌افزارهای آموزشی، نسخه برخی از کتاب‌ها و لغت‌نامه‌ها می‌شود که با همان ضوابط امانت دادن کتاب‌ها در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

جمالو با اشاره به تعداد اعضای این کتابخانه گفت: اعضای فعال کتابخانه گلستان ۹۵۰۰ نفر هستند که ما برنامه‌های متعددی برای آنها در نظر گرفته‌ایم. از جمله، نشست «ترنم قلم» که سه‌شنبه (یک هفته در میان)، برگزار می‌شود. در این برنامه یک کتاب ادبی با حضور نویسنده و دو منتقد و افرادی که از پیش کتاب را خوانده‌اند، نقد و بررسی می‌شود. در هر جلسه ناشر چند نسخه از کتاب مورد نظر را به رایگان یا با تخفیف در اختیار ما قرار می‌دهد و ما کتاب‌ها را برای چند روز به مخاطبان امانت می‌دهیم. این کتاب‌ها پس از برگزاری نشست، به مخزن کتابخانه گلستان، یا دیگر کتابخانه‌های منطقه منتقل می‌شود تا افراد دیگر نیز امکان استفاده از آن را داشته باشند.

وی در ادامه به الگوی دیگری برای جذب مخاطب در این مکان فرهنگی اشاره کرد و گفت: کارگاه داستان‌نویسی یکی دیگر از برنامه‌های جانبی کتابخانه گلستان است که با عنوان «محفل داستان» روزهای سه‌شنبه هر هفته در ساعت ۱۵ برگزار می‌شود. محمدرضا گودرزی، داستان‌نویس و منتقد، مسئولیت آموزش این دوره را بر عهده دارد. علاوه بر این، سلسله نشست‌های «بشنو از نی» به شرح داستان‌هایی از مثنوی معنوی می‌پردازد. این برنامه روزهای دوشنبه هر هفته ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. هدف از برپایی این نشست، ایجاد علاقه‌مندی به مطالعه ادبیات کهن است.

جمالو همچنین به اجرای برنامه های فرهنگی خارج از محیط کتابخانه اشاره کردو گفت: کتابخانه گلستان معمولا تورهایی برای بازدید از کتابخانه‌های مهم برگزار می‌کند. برنامه هفته آینده به بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک اختصاص دارد که اعضای فعال می‌توانند در این تور ثبت نام کنند. سال گذشته نیز، همزمان با وفات حضرت معصومه(س)، تعدادی از اعضا از کتابخانه آیت‌الله مرعشی بازدید کردند.

به گفته مدیر این کتابخانه، سالن های به صورت دو بخش مخصوص بانوان و آقایان، از ساعت ۸ صبح تا ۲۲  و در روزهای جمعه از ۷ صبح تا ۱۶ خدمات کتابخانه‌ای خود را ارائه می دهد.

نظر شما