شناسهٔ خبر: 36927 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت یازدهم و بازگشت امید به سینما

دولت تدبیر و امید نسبت به دولت پیشین نگاه متفاوتی به هنر هفتم و سینما داشته و از این رو از همان روز نخست این رویکرد دولت یازدهم با اقبال سینماگران روبرو شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این شیوه دولت به تعبیر مسئولان سینمایی کشور صندلی های سینماها را پر کرد و حتی برخی از آنان از رشد دو برابری میزان فروش سینماها در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ خبر داده اند.
بازگشت دوباره برخی از کارگردانان سینما که سال ها از این هنر فاصله گرفته بودند نتیجه دیگر سیاست دولت در این بخش بوده است.

** درباره سینما
سینما از پدیده های مدرنی ست که بدون خواجه خبر کن وارد سرزمین ما شد و توده مردم چنان به سمت آن هجوم آوردند که خیلی زود طبقات اجتماعی را لااقل در حوزه خیال از بین برد. هنر هفتم وسیله غنی سازی اندیشه ها و احساسات آدمی است و آنها را متورم می سازد.
سینما به دلیل تاثیرگذاری اجتماعی و گستردگی مخاطبانش همواره به عنوان یکی از کلیدی ترین عناصر فرهنگ جامعه جهانی امروز شناخته می شود، بنابراین هر چه درباره آن بیشتر عمیق شویم در مسیر تعالی آینده کوشیده ایم. 
با این تعاریف، رویکرد برنامه و کارنامه سازمان سینمایی در طول دو سال گذشته را به طور اجمالی بررسی می کنیم و به مهمترین اتفاقات سینما هم اشاراتی خواهیم داشت.

**قفلی که زود باز شد 
چهارم شهریورماه سال ۹۲ بود که با حکم علی جنتی، حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی منصوب شد. هنوز حکم ایوبی خشک نشده بود و یک ماهی از ریاستش بر سینما ایران نگذشته بود که خانه سینما این نهاد صنفی با هزاران عضو به همت ریاست سازمان سینمایی باز شد. خانه سینما که در هنگام حضور دولت قبل به دلایل حقوقی دو سالی بسته شده بود.

**راه اندازی گروه هنر و تجربه
اکران فیلم های مخاطب خاص تحت عنوان گروه سینمایی هنر و تجربه یکی دیگر از طرح های سازمان سینمایی بود که با ۵ سینما در تهران آغاز شد و حالا با بیش از ۱۵ سینما در تهران و شش شهر بزرگ کشور به فعالیت خود ادامه می دهد. 
گروه هنر و تجریه به آن دسته از آثار غیر تجاری، خلاقانه و تجربه گرا که امکان اکران عمومی پیدا نمی کنند و مورد توجه تماشاگران حرفه ای هستند، اطلاق می شود.

**دیجیتالی شدن سینما ها
یکی از مهمترین اتفاقات مدیریت جدید سازمان سینمایی تجهیز همه سالن های سینمایی شهر به پخش دیجیتالی و جمع آوری سیستم های پخش آنالوگ بود. به این ترتیب نه تنها کیفیت پخش صدا و تصویر سالن ها افزایش پیدا کرد بلکه از این طریق میلیون ها دلار در هزینه تمام شده آثار صرفه جویی می شد. 
در گذشته هر سال حدود ۶۰ فیلم در طول سال اکران می شد که متوسط کپی برای هریک از فیلم ها برای نمایش در سراسر کشور ۳۰ تا۴۰ کپی بود. هر کپی نیز بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان برای پخش کننده هزینه دربرداشت. باتوجه به اینکه چیزی بالغ بر دو هزار کپی در طول سال چاپ می شد؛ این اتفاق صرفه جویی حدود ۶ تا۷ میلیارد تومانی در سال دارد. 
جدا از صرفه اقتصادی؛ اکران همزمان فیلم در سراسر کشور از دیگر محاسن سیستم دیجیتال بود؛ زیرا پیش از این فیلم ها ابتدا در شهرهای بزرگ اکران می شد و در یک پروسه یک ساله به شهرهای درجه دو و سه می رسید. این کندی در مواقعی؛ زمان نمایش یک فیلم در شهری را با عرضه آن فیلم در شبکه خانگی همزمان می کرد.

**تفکیک جشنواره فجر 
از دیگر نکات و تصمیمات سازمان سینمایی کشور تفکیک بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از سینمای ایران بود. بنا بر این تصمیم بخش سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در سی دومین دور برگزاری خود به صورت مستقل در زمان همیشگی یعنی بهمن ماه برگزار شد و بخش بین الملل آن به صورت مجزا برای اولین بار در اردیبهشت امسال برگزارشد. 
هرچند این طرح نوپا در سال اول خیلی با استقبال مواجه نشد اما برگزاری بازار فیلم مناسب و حضور تهیه کنندگانی از سراسر دنیا برای خرید فیلم های ایرانی را می توان از مهمترین دستاور د های این تفکیک دانست.

**کلید خوردن پروژه های مشترک
ساخت پروژه های مشترک سینمایی از جمله اتفاقاتی ست که همواره در سینما های دنیا می افتد اما سینمای ما با تمام پتانسیل هایی که دارد کمتر از این اتفاق بهره برده است.
اردیبهشت ماه امسال بود که در حاشیه برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر خبر تولید فیلم مشترکی با نام «راه شائولین» میان ایران و چین منتشر شد. این فیلم که توافقات نهایی آن انجام شده است با مشارکت شرکت شین ورک چین و سازمان سینمایی ایران ساخته خواهد شد.
پروژه «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران، فرانسه و هند از دیگر فیلم های مشترکی ست که توسط سینمای ایران ساخته خواهد شد. نویسندگی و کارگردانی این فیلم را قربان محمدپور برعهده دارد و قرار است طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است فیلمبرداری به زودی آغاز شود.

**افزایش مخاطبان سینما 
طبق اخرین آمار منتشر شده از طرف مدیرعامل سینماشهر در سال ۹۲ تعداد مخاطب سینما شش میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که این رقم در سال ۹۳ به حدود سیزده میلیون نفر رسیده. میزان فروش هم به طور تقریبی دو برابر رشد را نشان می دهد. میزان فروش در سال ۹۲ حدود ۳۲ میلیارد تومان برآورد شده و این رقم تاکنون به حدود ۶۵ میلیارد تومان رسیده است.

**آغاز فعالیت کارگردانان دور افتاده
تحولات جدید در سازمان سینمایی فرصتی را برای فعالیت فیلمسازانی که چند صباحی بود به نوعی با سینمای ایران قهر کرده بودند به وجود آورد تا فیلمسازی خود را از سر گیرند. 
بر این اساس می توان به کارگردانانی چون مسعود جعفری جوزانی (ایران برگر) پس از ۱۶ سال ، خسرو سینایی (جزیره رنگین) پس از ۸ سال، ابوالحسن داوودی (رخ دیوانه) پس از ۶ سال، عبدالحسن برزیده (مزار شریف) پس از ۱۱ سال، مجید جوانمرد (آدم باش) پس از ۵ سال، تهمینه میلانی (آتش بس ۲) پس از ۴ سال، حمید نعمت الله (آرایش غلیظ) پس از ۶ سال و... اشاره کرد که فیلم هایشان ساخته و امسال اکران نیز شده اند. 
همچنین فیلمسازانی چون محمد علی طالبی، ابوالفضل جلیلی، بهمن فرمان آرا، محمد علی سجادی مجوز ساخت فیلم خود را نیز گرفته اند.

**سلام سینما 
در کنار تحولات فنی سینما طی دو سال اخیر طرح سلام سینما نیز از جمله طرح های جالبی بود که توسط سازمان سینمایی طراحی و اجرا شد. در این طرح قرار بود یک روز از سال نمایش فیلم ها در سالن سینما سراسر کشور رایگان شود. 
هر چند این طرح در سال نخست، روز ۱۰ بهمن ۹۲ اجرایی شد و با استقبال میلیونی مردم مواجه شد اما در ادامه یعنی بهمن ماه سال ۹۳ به دلیل مخالفت برخی سینماداران به جای طرح رایگان بلیت ها به صورت نیم بها در این روز فروخته شد. حال باید ماند و دید که امسال بار دیگر تصمیم رییس سازمان سینمایی بر رایگان بودن سینما در یک روز عملیاتی خواهد شد یا باز هم سینما داران جلوی این طرح رایگان را خواهند گرفت.

**افزایش تعداد صندلی های سینما
شنیدن آمار ۳۲۰ سالن سینما برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران یکی از خبر های ناخوشایند فرهنگی ایران است. در این راستا در سال گذشته ۳۰ سالن به کل سالن های سینمای کشور اضافه شد که نتیجه آن افزایش ۵ هزار و ۷۷۰ صندلی بود. 

**سالن های در راه
با توجه به آمار ناامید کننده تعداد سالن های سینمایی ایران مخصوصاً شهرستان ها طبق آخرین برنامه ریزی های به عمل آمده در سال ۹۴ از سه پروژه سپنتا در استان البرز با ۶ سالن و هزار و ۲۰۰ صندلی، سیتی سنتر در اصفهان با ۷ سالن و هزار و ۴۰۰ صندلی و اریکه ملل در استان قم با دو سالن و ۳۲۰ صندلی بهره برداری خواهد شد.

**تازه ترین تصمیم سینمایی کشور
شاید تازه ترین و درواقع داغ ترین تصمیم سازمان سینمایی که هنوز در مرحله طرح است و اجرایی نشده را بتوان تفکیک جشنواره کودک و خردسال از جشنواره فیلم نوجوان عنوان کرد. تصمیمی که هنوز چند هفته از آن نگذشته است و قرار است این جشنواره ها به صورت مستقل و دوسالانه به ترتیب در شهر های اصفهان و همدان برگزار شود. امسال نیز این جشنواره به نوجوانان اختصاص دارد که قرار است حوالی مهر ماه در همدان برگزار شود.

**باقی قضایا
بدون شک اتفاقات و تصمیمات دیگری از جمله حضور پر رنگ سینمای ایران در جشنواره های بین المللی، مکانیزه کردن فروش فیلم ها، برگزار متعدد جشنواره های سینمایی، برگزاری طرح «یک فیلم یک سلام» قبل از جشنواره فیلم فجر، فروش میلیاردی فیلم ها، طرح هدیه «سینما کارت» و ... برای رونق دادن به هنر هفتم در دولت جدید افتاده است که پرداختن به آنها در این مجال خیلی ضرورتی نداشته باشد.
به هر حال آنچه بیش از هر چیز به رونق سینما منجر می شود تولید آثار فاخر است که به نظر می رسد هنوز مخاطبان این هنر کمتر آثاری در این درجه را در سینماهای کشور یافته اند.

نظر شما