شناسهٔ خبر: 37021 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آيا با فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » اكران شبانه به راه مي‌افتد؟

ا توجه به اينكه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» آخرين ساخته مجيدي اين اجازه را دريافت كرده است كه اكران نيمه شب سينماهاي پرديس را در اختيار داشته باشد و با توجه به سخنان سخنگوي شوراي صنفي نمايش من باب باز بودن پرديس‌هاي سينمايي و امكان تماشاي ديگر فيلم‌هاي اكران شده در اين پرديس‌ها مي‌توان اين برداشت را كرد كه تا زمان اكران فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » در تابستان، اكران شبانه نيز به همين بهانه برقرار خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ سايت سينماتيك كه محل خريد آنلاين بليت‌هاي سينمايي است در انتخاب سانس‌هاي فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » ساعات نيمه شب را براي سينماهاي پرديس آزاد باز كرده است. با توجه به اينكه زمان آخرين فيلم مجيدي نزديك به سه ساعت است، تعيين ساعت ١٠ يا دوازده بدين معناست كه سينماهاي پرديس تا پاسي از شب و تا نزديك به سحر ميزبان تماشاگراني خواهند بود كه براي ديدن اين فيلم به اين سينماها مراجعه مي‌كنند. بدين‌ترتيب «محمد رسول‌الله(ص)» نخستين فيلمي است كه غير از ايام ماه مبارك رمضان و طرح «افطار تا سحر» در سينماهاي كشور
اين گونه و تا نيمه شب سينماهاي پرديس را باز نگه مي‌دارد. و وقتي يك سالن از پرديسي تا سه بعد از نيمه شب پر از تماشاچي باشد، قاعدتا به صرفه نخواهد بود كه سالن‌هاي ديگر تعطيل باشند، بنابراين شايد اجازه فروش بليت براي سالن‌هاي ديگر براي سانس يك بامداد هم صادر شود.
اين اتفاق در شرايطي است كه هنوز خبر رسمي‌اي مبني بر تاييد شدن طرح اكران شبانه فيلم‌ها منتشر نشده است.

در اينجا بد نيست مروري كنيم بر داستان طرح اكران شبانه سينماها. دو هفته پيش و پس از پيگيري‌هاي روزنامه «اعتماد» براي به سرانجام رساندن اين طرح و پس از سخنان سردار منتظر المهدي معاون اجتماعي ناجا كه اعلام كرده بود «به محض دريافت درخواست از سوي وزارت ارشاد و سازمان سينمايي، ساز و كارهاي ادامه اين طرح را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و با نگاه مثبت همكاري خواهيم كرد» سرانجام اين طرح بدانجا رسيد كه نامه مربوطه براي قانوني شدن آن جهت تاييد ناجا ارسال نشده بود. با توجه به باز ماندن سينماها تا سه صبح در زمان اكران فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » از غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره ادامه ماجراي اكران شبانه پرسيديم. سخنگوي شوراي صنفي نمايش با توضيح اين نكته كه موسسه نور تابان توزيع‌كننده فيلم «محمد رسول‌الله (ص)» مجوز اكران شبانه اين فيلم را دريافت كرده است به «اعتماد» گفت: «در پرديس‌هاي سينمايي اين فيلم تا نيمه شب اكران خواهد داشت. بالطبع وقتي اين فيلم تا نيمه شب در پرديس‌ها اكران داشته باشد باقي فيلم‌ها نيز اكران شبانه خواهند داشت و بر اساس مجوز فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» از همين مجوز تبعيت خواهند كرد». فرجي در ادامه با اشاره به رايزني‌هاي صورت گرفته گفت: «طبق صحبت‌هايي كه ما داشته‌ايم فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » روز دوشنبه براي نمايش در پرديس آزادي براي ساعت يازده-دوازده شب حدود ١٤٠٠ بليت پيش‌فروش كرده و اگر سري به سايت پرديس‌هاي سينمايي بزنيد از سانس شبانه‌شان آگاه مي‌شويد.
به طور مثال وقتي سانس دوازده شب سانس نمايش هست خب تا نيمه‌هاي شب و سه صبح طول مي‌كشد». اما سخنگوي شوراي صنفي نمايش در پاسخ به اين سوال كه وضعيت طرح اكران شبانه فيلم‌ها جدا از مجوزي كه موسسه نورتابان براي فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» گرفته به كجا رسيده است توضيح داد: «آخرين صحبتي كه ما روز دوشنبه در شوراي صنفي نمايش داشتيم و طرح موضوع كرديم اين بود كه نامه از سوي سينماي حرفه‌اي براي آقاي منتظرالمهدي ارسال شده است و هنوز پاسخي نيامده». سخنگوي شوراي صنفي نمايش با اشاره به عزم سازمان سينمايي براي به تصويب رسيدن اين طرح در پايان به «اعتماد» گفت: «جداي مجوز فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » براي اكران شبانه‌اش و براي طرح مطرح شده من باب اكران شبانه فيلم رياست سازمان سينمايي آقاي ايوبي با سردار منتظرالمهدي صحبت كرده‌اند و ايشان نيز پيگر صدور اين مجوز هستند.»

اما با توجه به اينكه فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» آخرين ساخته مجيدي اين اجازه را دريافت كرده است كه اكران نيمه شب سينماهاي پرديس را در اختيار داشته باشد و با توجه به سخنان سخنگوي شوراي صنفي نمايش من باب باز بودن پرديس‌هاي سينمايي و امكان تماشاي ديگر فيلم‌هاي اكران شده در اين پرديس‌ها مي‌توان اين برداشت را كرد كه تا زمان اكران فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » در تابستان، اكران شبانه نيز به همين بهانه برقرار خواهد بود. پيگيري‌هاي صورت گرفته از سوي «اعتماد» مبني بر مجوز رسمي ناجا براي طرح اكران شبانه به اين نقطه رسيد كه در هفته آينده شفاف‌تر مي‌شود درباره بررسي‌هاي ناجا درباره اين طرح سخن گفت.

پيش‌تر نمايندگان مجلس نيز درباره طرح اكران شبانه فيلم‌ها اظهارنظر كرده بودند؛ نصرالله پژمان‌فر، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و ابوذر نديمي، عضو فراكسيون هنر و رسانه مجلس دو نماينده‌اي بودند كه با نظراتي متفاوت با اين طرح برخورد كرده بودند. نصرالله پژمان‌فر با اشاره به اين نكته كه تغيير سبك زندگي در جامعه ايراني آرام‌آرام در حال شكل‌گيري است با اجرايي شدن اين طرح مخالفت كرده بود و دليل اين عدم موافقت را چنين مطرح كرده بود: «نسبت به اين موضوع بايد جامع‌تر نگاه كرد مثلابرخي معتقدند كه طرح اكران فيلم در ساعات نيمه شب بايد در برخي از شب‌هاي تعطيل آن هم با شرايط ويژه انجام شود كه افراد اگر مي‌خواهند در شب مقدار بيشتري بيدار باشند فرداي آن روز امكان استراحت از آنها گرفته نشود و به حوزه خانواده هم توجه شود. بايد به اين مساله توجه كنيم كه اگر اين طرح در شب‌هاي ماه مبارك رمضان اجرا شد به اين دليل بود كه افراد تا سحر بيدار و مشغول عبادت بودند، ولي شب‌هاي ديگر شرايط متفاوت دارد». اما ابوذر نديمي با استقبال از اين طرح توضيح داده بود كه «با توجه به تجربه طرح اكران افطار تا سحر كه در ماه مبارك رمضان براي اكران فيلم‌هاي سينمايي داشتيم و مورد استقبال واقع شدن آن از سوي عموم جامعه، به نظر مي‌رسد اين طرح نيز به سرانجام خوبي برسد. روزهاي گرم تابستان فرصت فروش بليت در طول روز را مي‌گيرد ولي سانس‌هاي نيمه شب مي‌تواند جبران خوبي براي فيلمسازان و سينماداران جهت جذب تماشاگر باشد. همان طور كه در تجربه‌هاي گذشته ديده شد مردم نه‌تنها مشكلي با سانس‌هاي نيمه شب نداشته، بلكه از آن همواره استقبال كرده‌اند، لذا لازم است ما نيز خود را با تماشاگران همساز كرده و تسهيلاتي براي آنها قرار دهيم». حال با توجه به اينكه فيلم مذهبي «محمد رسول‌الله (ص) » آخرين ساخته مجيد مجيدي تا نيمه شب اكران دارد به نظر مي‌رسد كه نمايندگان مخالف با اين طرح هم شكايتي از اكران شبانه فيلم‌ها نداشته باشند.

از دهه ٧٠ كه نيروي انتظامي براي كافه‌ها، رستوران‌ها و به خصوص سينماها ساعت خاموشي اعلام كرده بود تا سه سال پيش كه طرح «اكران افطار تا سحر» اين خاموشي را شكست، پيش‌بيني نمي‌شد كه طرح اكران شبانه تابستان تا اين حد مورد استقبال قرار گيرد. طرحي كه قانوني شدنش سبب مي‌شود سينماي ايران شب‌ها نيز رونق داشته باشد و دريچه‌اي باز خواهد شد به سوي ايده‌هاي پويايي كه هم به مضامين سينماي ايران در آينده كمك خواهد كرد و هم به اقتصاد اين صنعت. با توجه به آخرين پيگيري‌هاي اعتماد به نظر مي‌رسد كه مي‌توان منتظر خبرهاي خوشي مبني بر اجرايي شدن اين طرح بود تا سينماها نيز جداي فروش بليت و گرداندن چرخه اقتصادي‌شان به فكر پكيج‌هاي فرهنگي مناسب باشند براي سينماهاي پرديسي كه ٢٤ ساعته خواهد شد.

نظر شما