شناسهٔ خبر: 37108 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنسرت مشترک فرج علیپور و شاهو عندلیبی برگزار شد

کنسرت مشترک لری و کردی شاهو عندلیبی و فرج علیپور در حالی که تمام صندلی‌های تالار وحدت مملو از جمعیت مشتاق بود، برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ فرج علیپور نوازنده، آهنگساز و خواننده باسابقه موسیقی لرستان و شاهو عندلیبی نوازنده و خواننده جوان موسیقی ایرانی به ویژه موسیقی کردستان پنجشنبه ۵ شهریورماه سال جاری در میان استقبال قابل توجه تماشاگران لرستانی، کردستانی و تهرانی شب شاد و هیجان‌انگیزی را با اجرای قطعاتی فولکلور و بومی مناطق لرستان و کردستان فراهم کردند.

لطفاً انرژی‌هایتان را نگاه دارید!

فرج علیپور قبل از شروع بخش اول کنسرت در حالی که تمامی نوازندگان لباس محلی لرستان و کردستان را به تن داشتند خطاب به تماشاگران گفت: امیدوارم امشب شب بسیار خاطره‌انگیز و لذت بخشی را در کنار شما داشته باشیم و بتوانیم به سهم خود شما را شاد کنیم.

شاهو عندلیبی هم بعد از صحبت‌های علیپور گفت: بسیار خوشحالم که امشب در این کنسرت به عنوان نوازنده و خواننده در کنار استاد فرج علیپور حضور دارم.

نوع قطعات شاد این کنسرت با شادی تماشاگران همراه بود که به همین دلیل بارها در طول کنسرت تذکر: لطفاً انرژی‌تان را نگاه دارید توسط دو خواننده داده شد.

قطعات اجرایی

در این کنسرت قطعه‌های "پیش‌درآمد شوشتری"، "سیت بیارم"، "شوانی شوانی"، "سابلاخی"، "ئای له داوت"، "گل و نی"، "نجیبی" "شبانه"،"چش سی"، "زنگ زنگه"، "نشمیل نشمیل"، "چمری"، "ای دوست" و "لرزانه" برای مخاطبان به صورت یک در میان کردی و لری اجرا شد که اغلب این قطعه‌ها آثاری بودند که مردم منطقه‌های لرستان و کردستان و البته تهرانی‌ها نیز با آن آشنایی بیشتری داشتند. البته شیوه ترتیب اجرای قطعات به شکلی بود که با ریتم سنگین ساز و آوازی آغاز و به تدریج به سمت اجرای قطعه‌های شاد هدایت شد که این قطعه‌های به شدت با استقبال مخاطبان تالار وحدت مواجه شد. 

نمایشی از فرهنگ وحدت اقوام ایرانی با زبان موسیقی

اجرای کنسرت‌های مشترک موسیقی اقوام در کنار یکدیگر بدعت جدیدی در برگزاری کنسرت‌های محلی است که در برخی از موارد به دلیل اجرای بی‌کیفیت و بی‌توجهی به اصول فنی و چارچوب استاندارد یک اجرای موسیقایی با شکست مواجه می‌شود اما گروه‌ها و هنرمندانی مانند "تال" و فرج علیپور هستند که فارغ از در نظر گرفتن تکنیک‌ها و فنون موسیقایی مشترک به ویژه موسیقی کردستان و لرستان به وجود ریشه‌های مشترک و عمیق فرهنگی اساطیر و سنت‌های دیرین این منطقه پی برده و سعی در ارائه این مفاهیم به مخاطب دارند. 

در این کنسرت نیز آنچه برای مخاطب فارغ از جذابیت‌های شاد کنسرت بیشتر جلوه داشت نمایشی از فرهنگ وحدت اقوام ایرانی با زبان موسیقی بود که علیپور و یارانش به خوبی از این مأموریت سخت بیرون آمدند و البته اگرچه به دلیل فرصت تمرین محدود و یا مواردی دست در برخی از موارد کنسرت ایراداتی به لحاظ نحوه و اجرا و انطباق ملودی‌ها و صدای خواننده وجود داشت اما کنسرت گروه تال را به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین کنسرت‌های این چند ماهه اقوام ایرانی معرفی کرد. موسیقی‌ای که اگر مقداری به ظرفیت‌ها و منابع سرشار آن توسط سیاست‌گذاران و البته برخی از هنرمندان پایتخت‌نشین نگاه عمیق‌تری شود بدون تردید عواقب بس درخشان‌تری از آنچه امروز می‌بینیم و می‌شنویم در انتظارش خواهد بود.

قطعه‌ای برای شهدا

بعد از استراحتی چند دقیقه‌ای و در حالی که از سوی تماشاگران برای ورود به صحنه تشویق می‌شدند بخش دوم کنسرت با اجرای یک قطعه "دایه دایه" تقدیم شهدا شد.

اعضای گروه

در این کنسرت فرج علیپور خواننده بخش لری و نوزانده کمانچه، شاهو عندلیبی خواننده بخش کردی و نوزانده نی، میلاد علیپور نوازنده تار و تنظیم قطعات، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، حمید بهروزی نیا نوازنده تار، مریم خدابخش نوازنده عود، هیلا فیض‌پور نوازنده بم تار، مهدی مرتضایی نوزانده سنتور، محمد عنایتی نوازنده دف و محسن کیهان نوزانده سرنا به عنوان نوازنده حضور داشتند. این کنسرت به تهیه‌کنندگی اشکان اقوامی برگزار شد. 

نظر شما