شناسهٔ خبر: 37285 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد ۲۷ درصدی اعتبار پارک های علم وفناوری/دانشگاه ها رقیب نیستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ۲۷ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: هر چند که رقم خوبی پیش بینی شده اما باید اعتبار این پارک ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد ، به نحوی که پایه بودجه ای پارک ها کمتر از ۲ تا ۳ میلیارد تومان نباشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی روز سه شنبه در نشست سراسری روسای پارک های علم و فناوری با تاکید براینکه نیازمند ایجاد نقشه راهی واحد برای تمامی مسایل پارک های علم و فناوری هستیم گفت: باید برنامه های راهبردی و آمایشی را در این عرصه به کار گیریم.
وی همچنین در باره این نشست گفت : ارزیابی مدیران کشور بر اساس همکاری های فناورانه و حمایت از شرکت های دانش بنیان از جمله موارد مناسب و مطلوبی بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.
وی با تاکید بر استمرار این گونه نشست ها گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با هیات دولت و تاکید برعلم و فناوری فرصت استثنایی برای مسایل پارک های علم و فناوری به شمار می رود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اهم سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای بیانات ایشان به سه مقوله علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد اشاره داشت که اغلب این مسایل به این وزارتخانه مربوط می شود.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی احکام محکمی برای حمایت از پارک های علم و فناوری وجود دارد ، یادآور شد: سیاست های ابلاغیه رهبری برای توسعه علم و فناوری کشور و نیز اقتصاد مقاومتی که از طریق علم و فناوری ایجاد می شود از جمله مواردی است که می توان به آنها اشاره کرد.
فرهادی اظهار داشت: باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه پارک های علم و فناوری سرعت دوچندانی نسبت به گذشته داشته باشد.
وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: همانگونه که رهبر انقلاب نیز به خوبی آن را تبیین کردند اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش و علم بوده و باید در عرصه فناوری نیز نوآوری های داشته باشیم.
فرهادی گفت: بهره مندی از خلاقیت و نوآوری متخصصین و خبرگان بومی در شرکت های دانش بنیان و همچنین افزایش ارتباط دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد پارک های علم و فناوری در کنار دانشگاه ها تاسیس شده است، گفت: به هیچ عنوان نباید دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری را رقیب یکدیگر بدانیم چرا که این وزارتخانه بر اساس قانون در سه مقوله علوم، تحقیقات و فناوری باید انجام وظیفه کند. هم اکنون تلاش داریم بین صنعت و دانشگاه نیز ارتباط برقرار کنیم و بر همین اساس نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم هایی شده تا دفاتر علمی و فناوری در آن محل ها تاسیس شود.
فرهادی با بیان اینکه دانشگاه های کارآفرین از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید بوده است افزود: باید دانشگاه های نسل سوم همراه با مهارت و دانش آفرینی باشد.
وی در ادامه با اشاره به دوران پساتحریم در کشور گفت: باید از تجارب داخلی و سایر کشورها در تربیت مدیران پارک ها بهره مند شویم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آیین نامه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از طرف شورای عطف تصویب شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است که امیدوارم به زودی اجرایی شود.
فرهادی در ادامه اظهار داشت: حضور شرکت های دانش بنیان بین المللی در پارک ها حایز اهمیت بوده و باید در دوران پساتحریم بیش از گذشته به این امر توجه شود.
وی یادآور شد: برنامه اقتصاد مقاومتی حوزه علم و فناوری در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که در آنجا بحث مشارکت شرکت های بین المللی در کنار توسعه سیاست های خارجی مطرح شده است.
فرهادی با اشاره به تعامل مناسب وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این دو وزارتخانه همکاری های خوبی با وزارت علوم داشته اند که امیدوارم این همکاری ها افزایش یابد. در برنامه ششم حمایت از پارک های علم و فناوری در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با اشاره به تعامل دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری خاطرنشان کرد: حضور روسای دانشگاه ها در هیات امنای پارک های علم و فناوری و بالعکس باید انجام شود.
وی با تصریح بر حمایت دولت از محصولات داخلی اظهار داشت: طی دو سال اخیر محصولات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها، ۱۶۰ میلیون صادرات داشته اند که هرچند رقم مناسبی است اما باید این آمار را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا ، فرهادی در پایان نشست در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: لایحه مالکیت فکری در دولت به تصویب رسیده است.
وی در مورد طرح آمایش سرزمینی نیز گفت: این طرح تا آخر شهریور ماه تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد.
وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمبود فضای پارک های علم و فناوری در بعضی از استان ها گفت: در این زمینه با وزارت مسکن و شهرسازی تفاهم هایی صورت گرفته تا بتوانیم این کمبودها را برطرف کنیم.

نظر شما