شناسهٔ خبر: 37354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«صد سؤال و صد جواب» در پی پاسخ به فطرت پرسشگر انسان

«صد سؤال و صد جواب» عنوان اثر جدیدی از عیسی ولائی است که به صد شبهه دینی در زمینه‌های گوناگون عقاید، معارف و احکام و پاسخ‌های آنها می‌پردازد. نویسنده، اثر خود را پاسخ‌ به فطرت پرسشگر انسان در پیروی از منطق قرآن می‌داند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «صد سؤال و صد جواب» عنوان کتابی است به قلم حجت‌الاسلام دکتر عیسی ولائی که ویراست جدید آن به‌تازگی منتشر شده است. در این کتاب صد شبهه در زمینه‌های عقاید، معارف و احکام عبادی، سیاسی و اجتماعی اسلام مطرح شده و پاسخ آنها آمده است. مؤلف می‌گوید که این کتاب «پاسخ به فطرت پرسشگر انسان و پیروی از منطق قرآنی است.» او از خوانندگان می‌خواهد تا بدون هیچ‌ گونه پیشداوری در پاسخ‌های داده‌شده دقت کنند و اگر انتقاد یا استدلالی بهتر داشتند، بدانند که او با آغوش باز از آن استقبال خواهد کرد.

در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «انسان بر اساس فطرت، حقیقت‌جو و موجودی پرسشگر است. از آنجایی‌ که دانش‌ها دستاورد اندیشه‌ها، کاوش‌ها و پرسش‌هاست، بنابراین پرسشگری مقدمه تکامل است. به همین دلیل مولا علی (ع) در سخت‌ترین شرایط و در نامناسب‌ترین اوضاع و احوال نیز پرسشگری از موضع حقیقت‌جویی را محترم شمرده و به این امر فطری حرمت و اعتبار قائل شده [است]. ... به باور مولا علی (ع) پرسش از جانب هر کس و در هر موقعیتی مطلوب بوده و پرسشگر در هر مرتبه‌ای که قرار داشته باشد، چون خواهان دانستن است، صاحب حق گشته و بر طرف مقابل، پاسخگویی به او لازم و ضروری است.» (ص ۷)

ولائی کتاب حاضر را در ۹ بخش تألیف کرده است. «توحید» عنوان بخش نخست این کتاب است. در این بخش سؤال‌ها و پاسخ‌هایی درباره خدا، هدف خداوند از آفرینش، فرضیه تکاملی داروین و قدرت بی‌انتهای خداوند مطرح می‌شود.

بخش دوم این کتاب به «نبوت» اختصاص دارد. در این بخش پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره عصمت انبیا، وحی و بعثت پیامبر اسلام (ص) و دین آن حضرت پیش از بعثت می‌آید.

نویسنده، در بخش سوم، به بررسی «معاد» می‌پردازد. وی در این بخش سؤال‌هایی را با موضوع زندگی بازپسین، معاد جسمانی و تناسخ مطرح می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد.

«رهبران معصوم» عنوان بخش‌ چهارم کتاب است. در این بخش علت مفارقت یاران مولا علی (ع) و پیوستن آنان به دشمنان، قتل عثمان، صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع)، علت پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع)، ابعاد علم غیب معصومان و پرسش‌هایی دیگر مورد بررسی نویسنده قرار می‌گیرد.

ولائی در بخش «اعتقادی» ــ که عنوان بخش پنجم کتاب است ــ موضوع‌هایی مانند ملاک مسئولیت در اسلام، استخاره در اسلام، هیپنوتیزم، طبقه روحانیت و جبر و اختیار را در قالب پرسش‌ها و پاسخ‌هایی بررسی و تشریح می‌کند.

«اعتقادی ــ سیاسی» و «اجتماعی ــ سیاسی» عناوین بخش‌های ششم و هفتم این کتاب هستند که در آنها مسائلی مربوط به مسئولان و اقدامات سیاسی و اجتماعی آنها تحلیل می‌شوند. تساهل و تسامح، ولایت مطلقه فقیه، مسافرت مسئولان، تکفیر، فقر و اجبار حجاب برخی دیگر از این مسائل‌اند.

بخش هشتم کتاب، «احکام» نام دارد. پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره مجازات سنگسار، تفاوت ازدواج موقت و ازدواج سفید، تجسس و بلوغ دختر و پسر، از جمله موارد مطرح‌شده در این بخش هستند.

«معارف اسلامی» عنوان بخش پایانی کتاب است. این بخش با موضوع‌هایی مانند نحسی روزها، مکر و خدعه، فلسفه خلقت شیطان، ارتداد، بردگی در اسلام و پارتی‌بازی آغاز می‌شود و با مباحثی درباره معنا و ویژگی‌های حزب‌الله، دین‌گریزی، قیمومیت مردان بر زنان، نقص عقل زنان، چندهمسری مردان، تفاوت دیه زن و مرد و نظایر آنها پایان می‌پذیرد.

«صد سؤال و صد جواب» در ۵۳۶ صفحه با شمارگان دوهزار نسخه به بهای ۲۵۰ هزار ریال از سوی «نشر نورا» با همکاری «مؤسسه فرهنگی و هنری روح مهر ماه» منتشر شده است.

نظر شما