شناسهٔ خبر: 37417 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

بارت و امپراتوری نشانه‌ها

بارت امپراتوری نشانه‌ها را به خاطر نوآوری نظری و سبک‌گرایانه‌اش باید نقطه عطفی در نظریه‌ی انتقادی معاصر دانست که سبب معرفی بارت به عنوان چهره‌ی برجسته‌ی نشانه‌شناسی فرانسوی به جهان شد.

بارت و امپراتوری نشانه‌ها

پیتر تریفوناس

مترجم: محمود مقدس

ناشر: مهرگان‌ خرد

تعداد صفحات: ۷۱ صفحه

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

 

 

رولان بارت (۱۹۸۰-۱۹۱۵) نشانه‌شناس برجسته‌ی فرانسوی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار قرن بیستم بوده که آثارش تاثیر بسزایی در گسترش و تعمیق دانش نشانه‌شناسی داشته است. شاید بارت بیش از همه به خاطر ایده‌ی «مرگ مولف» شناخته شده باشد، اما یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که او به ادبیات نشانه‌شناسی افزود مفهوم«اسطوره» است. کتاب بارت و امپراتوری نشانه‌ها نوشته‌ی پیتر تریفوناس شرح و نقدی است کوتاه بر اثر کم‌حجم اما پرمایه‌ی رولان بارت با عنوان «امپراتوری نشانه‌ها» که در واقع معرف دوره‌ی گذار به عصر پساساختارگرایانه‌ی زندگی فکری وی است. این کتاب در حقیقت شرحی نشانه‌شناختی از سفر بارت به ژاپن است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. برای بارت نشانه‌های ژاپن، برخلاف غرب که آکنده از معانی صریح و ضمنی‌اند، تهی و فاقد معنی هستند و همین نکته است که او را شیفته‌ی این فرهنگ می‌کند.

این کتاب شامل نه فصل اصلی است که عناوین آن به‌ترتیب عبارت است از: «نشانه‌شناسی، اسطوره، فرهنگ»، «فهم اسطوره»، «کشتی گرفتن با اسطوره»، «بارت پساساختارگرا»، « امپراتوری نشانه‌های تهی»، «فرهنگ و تاریخ»، «تصویرپردازی فرهنگ»، «روش تاریخی پیش و پس از ایدئولوژی»، «دروغ‌ها، داستان، ایدئولوژی».

نظر شما