شناسهٔ خبر: 37452 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از اجرای پسر ۹ ساله تا بهت داوران از یک جوان اصفهانی/ در ششمین روز از جشنواره نهم چه گذشت؟

روز ششم از جشنواره نهم موسیقی جوان روز گذشته ۱۴شهریورماه در بخش تمبک با سه رده سنی در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نهمین جشنواره موسیقی جوان در ششمین روز از آغاز خود میزبان تمبک‌نوازان جوانی بود که برای تست توانایی خود در حضور داورانی چون کامبیز گنجه‌ای، نوید افقه، پژمان حدادی و ارژنگ کامکار قرار گرفتند.

اجرای فوق‌العاده پسر ۹ ساله اصفهانی    

تا عقربه‌های ساعت روی ۹ متمرکز می‌شود صدایی از تالار رودکی درآمده و خبر از آغاز رقابتی نفس‌گیر می‌دهد. کودکان تمبک‌نواز در رده سنی "الف" یک به یک همراه با خانواده‌هایشان در لابی تالار تجمع کرده و هریک با دیگری به شکل کاملا صمیمی مشغول گفتمان و ایجاد صمیمت هستند.

بالاخره اجراها آغاز شده و اولین شرکت‌کننده پسر بچه‌ای مشهدی با نام علی میرشاهی است، مشخصا با توجه به سن و سال کمش اولین نفر بودن و حضور در مقابل بزرگان و هنرمندان باسابقه این ساز، کمی مشکل خواهد بود به همین خاطر اجرایش را با کمی مکث آغاز می‌کند. بعد از او هم پسربچه‌ای تنکابنی با نام امین نورمحمودی روی سن حاضر می‌شود. او اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای دارد و با غروری کودکانه سازش را روی زانوان کوچکش قرار می‌دهد و می‌نوازد. سومین نفر این رده سنی پارسا نظری از شهر قزوین آمده است. او نیز مانند دیگر همکارانش سازش را با تقلید از اطوار بزرگترها کوک کرده و ضرب را آغاز می‌کند.

اما هنوز عقربه‌های ساعت روی ۱۰ نرسیده که پسربچه‌ای که کاملا از جثه‌اش مشخص است که سنی کمتر از دیگر شرکت‌کنندگان دارد روی سن می‌آید. داوران که از چهره‌شان مشخص است چندان امیدی به او ندارند طبق عادت روی اجرا متمرکز می‌شوند و...

هنوز ضرب‌های اول را نزده که این کودک همه را مبهوت خود می‌کند. تسلط فوق‌العاده او روی سازش تحسین آمیز است. هنوز داوران در شوک هستند که منصور صادق‌نژاد ۹ ساله اجرایش را به پایان رسانده و از سالن خارج می‌شود. این کودک ۹ ساله از شهر اصفهان بود.

بعد از اجرای این کودک اصفهانی توقع هیئت ژوری از شرکت‌کنندگان بالا رفته و با دقت بیشتری روی اجراها فوکوس می‌شوند اما تا انتهای این رده سنی هیچ یک از افراد نتوانستند رکورد صادق‌نژاد را بزنند.

سارا نصر از اصفهان، محمد امین جانعلی از گرگان و آرش مهدیه از نجف آباد دیگر شرکت‌کنندگان اولین رده سنی بخش تمبک بودند.

بخش دوم تمبک

شهلا پیراسته از نجف آباد، ارسلان مشروطه از یزد، بهنام میرزاشاهی از شیراز، کامیاب امیری از اهواز، عارف نصرتی از سقز و نیما نی رازی هم شرکت‌کنندگان رده سنی ب بودند.

داوران با خستگی تمام خود را به اتاق شور می‌رسانند. بچه‌ها مدام مشغول گرفتن سلفی با اساتید خود هستند و اصلا توجهی به خستگی و درماندگی این داوران ندارند. بالاخره اساتید تمبک به هر کلکی شده خود از زیر بار سلفی‌ها فرار کرده و به اتاق می‌روند.

هنوز شرکت کنندگان داخل لابی حضور دارند و مشغول سوال و جواب عوامل اجرایی انجمن برای حضور یا عدم حضورشان در سالن هستند. در همین زمان جوانان رده سنی ج هم به این گروه اضافه شده و مدام اعضای انجمن را سوال پیچ می‌کنند. در نهایت با درایت روابط عمومی انجمن موسیقی و کارشناسانش رده سنی ج برای تمرین به بک استیج راهنمایی شده و بچه‌های رده‌های قبلی هم به خارج از سالن برای صرف ناهار و استراحت راهنمایی می‌شوند. ساعت روی ۲ ایستاده و در رودکی و اطرافش خبری از یک جنبنده هم دیده نمی‌شود.

بهت داوران از یک جوان اصفهانی

رده سنی ج کار خود را از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه با اجرای مهسا نساج پور از شهر اصفهان آغاز می‌کند. اجراها یک به یک طبق ترتیب پیش می‌روند و اتفاق قابل توجهی رخ نداده است.

هنوز نیمی از افراد برای اجرا باقی بودند تا اینکه جوان ۲۲ ساله شهررضایی با نام همایون جهانشاهی روی سن حاضر می‌شود. او برخلاف دیگر حاضر یافتگان شلختگی و سردرگمی نداشته و با تمرکز تمام ساز را بدست گرفته و می‌نوازند. ضرب یک، ۶ و ۸ و.. نواخته می شود. داوران با تعجب این جوان اصفهانی را تماشا می‌کنند. برای اینکه از توانایی تمام او مطلع شوند بی‌خیال ماجرا نشده و باز از او امتحانات دیگری برای اجرا می‌گیرند. در نهایت وقتی از قدرت فوق‌العاده و روان بودنش مطمئن می‌شوند ایستاده او را تشویق می‌کنند.

رده سنی ج

از دیگر شرکت کنندگان این رده سنی می توان به رحمت ا.. حامدی از اراک، داریوش بابایی از قزوین، محید علمدار از قزوین و مهرداد فضلی پور از اراک اشاره کرد.

قطعات اجرایی هر سه رده سنی

برای هر یک از رده‌های سنی بخش تمبک الگوهای آزاد در اوازان ۲و ۴، ۶ و ۸، ۸ و ۵، ۸ و ۷ در نظر گرفته شده بود. همچنین استفاده از کتاب آموزش تمبک نوشته بهمن رجبی هم در تمام رده های سنی آزاد بود.

حواشی

-نوید افقه از داوران این بخش با پرواز خود را از شهر شیراز به رودکی رساند اما انقدر زمان اجرا طولانی شد که او به اجبار پروازش را لغو کرده و امشب را در هتل مهمان انجمن موسیقی قرار گرفت.

-بخش تمبک برخلاف دیگر بخش‌ها برای داوری زمان زیادی برده و بداهه‌نوازی شرکت کنندگان در این بخش بسیار طولانی بود. به صورتی که برای هر شرکت کننده به طور معمول ۱۰ دقیقه زمان گرفته می شد اما برای تمبک نوازان هر اجرا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برده شد.

-داوران هم وسواس زیادی روی اجراها داشتند و به آسانی از این افراد نمی‌گذشتند. در برخی از افراد گاهی چندین تست گرفته می‌شد.

-کامبیز گنجه‌ای فرزند ارشد داود گنجه‌ای نوازنده پیشکسوت کمانچه در این بخش ب هعنوان داور حضور داشت.

-نوجوانان از نوید افقه در مورد اجراهایشان و رضایت او سوال می‌کردند و افقه در پاسخ می گفت: فعلا برای قضاوت زود است.
در نهایت این بخش از جشنواره هم در ساعت ۱۸ به پایان رسید.

-از نکات قابل توجه این بخش حضور قشر کثیری از افراد از شهر اصفهان و اطراف آن بود. به جرات می‌توان گفت که سه چهارم شرکت کنندگان از شهر اصفهان بوده و مابقی از شهرهای اراک و قزوین بودند.

نظر شما