شناسهٔ خبر: 37567 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جوانان باید به تئوری موسیقی و ردیف‌ها بیشتر توجه کنند/ داوران از عودنوازان جشنواره جوان می‌گویند

نهمین جشنواره موسیقی جوان روز گذشته 16 شهریورماه میزبان هنرمندان بخش ساز عود بود و هیات داوران این بخش نگاه متفاوتی را به عود نوازان جوان این جشنواره داشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ بخش ساز عود نهمین جشنواره موسیقی جوان با حضور هیات داوران این بخش حسین علیزاده، سعید نائب‌محمدی و محمد فیروزی صبح روز گذشته ۱۶ شهریورماه در تالار رودکی به پایان رسید. بر همین اساس مروری بر گفته‌های اعضای هیات داوران این بخش از جشنواره می‌کنیم.

شرکت‌کنندگان به صرف جایزه در جشنواره حضور ندارند

حسین علیزاده عضو هیت داوران بخش عود نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره ارزیابی جشنواره جوان گفت: امسال نسبت به سال گذشته یك سری كمبودهایی در اجرا وجود داشت كه خوشبختانه این مسئله با كمی تمرین و تكرار برطرف خواهد شد. علاوه بر این استقبال شهرستانی‌ها نسبت به تهرانی‌ها بیشتر شده است. در واقع نكته بارز در این بچه‌ها این است كه شركت‌كنندگان به صرف اول شدن یا جایزه گرفتن در این جشنواره حضور پیدا نكرده و یك شوقی عجیبی در این بچه‌ها وجود دارد. نكته مهم این داستان اینجاست كه بیشتر بچه‌ها اینكه دیگر شركت‌كننده از آنها بالاتر است را قبول داشته و رسما اعلام می‌كنند. این نكته از اهمیت بالایی برخوردار بوده كه ما بزرگترها مدتهاست آنرا فراموش كرده‌ایم.

این موسیقدان پیشكسوت ادامه داد: به نظرم معمولا كسانی كه برای اولین بار در این جشنواره حضور پیدا می‌كنند از جدیت بالایی برخوردار هستند اما در مقایسه با سال‌های گذشته بچه‌ها قوی‌تر بودند.

وی در پایان اضافه كرد: نسبت به سال گذشته كیفیت اجراهای بچه‌های شهرستانی بالاتر رفته است اما نوع سبك اجرایی شان كمی با تهران متفاوت است.

بچه‌ها باید به تئوری و ردیف‌ها بیشتر توجه کنند

محمد فیروزی عضو هیئت داوران بخش ساز عود درباره نهمین جشنواره موسیقی جوان به هنرآنلاین گفت: همه چیز این جشنواره اعم از اجرا و بچه‌های شرکت کننده خوب بودند و نسبت به دوره گذشته نوجوانان و جوانان با قدرت و تمرکز بیشتری روی صحنه حاضر شدند. نکته منفی برای گفتن وجود ندارد اما بچه‌های رده سنی "ج" باید بیشتر به تئوری موسیقی و ردیف‌ها توجه داشته باشند.

فیروزی ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته همه در یک سطح بودند فرق چندانی میان شرکت‌کنندگان امسال و سال گذشته نبود.

وی درباره ارزیابی جشنواره جوان هم گفت: اینکه هر سال جشنواره‌ای وجود دارد و بچه‌ها می‌توانند با حضور در جشنواره‌های اینچنینی خود را مطرح کرده و می‌توانند در مقابل اساتید خود را محک بزنند؛ به نظرم اتفاق خوبی است که باعث ایجاد انگیزه در میان جوانان می‌شود.

شرکت کنندگان رده سنی ج عالی ظاهر شدند

سعید نائب محمدی عضو هیئت داوران بخش ساز عود درباره ارزیابی شرکت‌کنندگان به هنرآنلاین گفت: در بخش "ج" بچه‌ها آنقدر خوب بودند که انتخاب برای ما را بسیار مشکل کردند. بچه‌ها در بخش تکنیک بسیار پیشرفت کردند با وجود سوالات پیش بینی نشده حسین علیزاده خوب از پس سوالات بر می‌آمدند. این نشان می‌دهد در واقع درک معنایی شرکت‌کنندگان هم از اجرایشان بالا رفته است.

نائب محمدی درباره جشنواره جوان در نهمین دوره‌اش گفت: این جشنواره یکی از مهمترین اتفاقات موسیقایی حال حاضر کشور است که روی نسلی متمرکز شده که آینده موسیقی را تشکیل می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های دقیق، جواب خوبی تا به امروز داده است.

وی همچنین درباره مهجور بودن ساز عود هم پاسخ داد: این ساز سابقه تاریخ معاصری‌اش نسبت به سازهای دیگر کمتر است، چون سازهای دیگر از دوره قاجار وجود داشتند اما عود احیای مجددش بیشتر از ۵۰ سال نیست، همچنین این ساز مشکل رپرتوار دارد و همه آثارش شبیه به ساز تار است. حتی کسانی که دنبال این ساز هستند در ابتدا دچار یک مقدار سردرگمی می‌شوند و معلمان هم تخصص این ساز را نداشته و از سازهای دیگر برای تدریس به این ساز روی آورده‌اند.

این عضو هیئت داوران در پایان هم گفت: در گروه سنی "ج" در مقایسه با سال گذشته، رقابت بسیار نزدیک و خوبی وجود داشت.

نظر شما