شناسهٔ خبر: 37678 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عذرخواهی برای اجرای برنامه در کاخ

جنجال یک گروه موسیقی در کاخ نیاوران و عذرخواهی این گروه به خاطر اتفاقات پیش آمده، بازدید رئیس جمهور اتریش و همسرش از بناهای تاریخی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این هفته یک گروه موسیقی پاپ در کاخ نیاوران از آلبوم جدید خود رونمایی کردند در هنگام اجرای برنامه ناهماهنگی های بوجود آمده موجب شده بود تا شرکت کنندگان در آن از برنامه ناراضی باشند ترافیک مسیر، ناهماهنگی در اجرای برنامه و از همه مهمتر نورپردازی و اجرای برنامه روی پله های کاخ اختصاصی نیاوران موجب شده بود تا دوستداران میراث فرهنگی نسبت به حضور گروه موسیقی پاپ آن هم در بنای تاریخی نیاوران ابراز نارضایتی کنند. چرا که معتقد بودند شان بناهای تاریخی باید با حضور گروههای موسیقی فاخر حفظ شود.

از سوی دیگر مدیریت کاخ نیاوران که به تازگی حکمش در سازمان میراث فرهنگی تثبیت شده، اعلام کرد که هیچ اتفاقی در کاخ نیفتاده، همه امور به خوبی پیش رفت و انبوه مراجعه کنندگان به این برنامه نشان از رضایت آنها دارد. درحالی که گروه موسیقی برگزار کننده اجرای برنامه در کاخ نیاوران از عدم هماهنگی های بوجود آمده عذرخواهی کرد و مقصر این اتفاقات را مدیریت کاخ نیاورن دانست.

مدیریت کاخ نیاوران و مدیرکل موزه های کشور به همراه تهیه‌کننده این آلبوم موسیقی هر کدام در مصاحبه هایی جداگانه به خبرنگار مهر اعلام کرده بودند که هیچ اتفاقی برای کاخ نیاوران رخ نمی‌دهد جمعیت کنترل می شود و قول می دهیم هیچ اتفاقی نیفتد و از همه مهمتر شان بناهای تاریخی حفظ شود.

اما وقتی درهای کاخ نیاوران باز شد به گفته مسئولان یگان حفاظت کاخ و خبرنگارانی که در برنامه حاضر بودند، مردم به داخل کاخ هجوم بردند و در پایان برنامه نیروهای یگان حفاظت کاخ تا ساعت ۱۲ شب درحال خارج کردن افراد بودند و البته در تمام طول مدت اجرای برنامه از اینکه به راحتی همه مردم روی فضای سبز تردد می‌کنند و از روی داربست‌ها حرکت کرده و گیاهان را خواسته و ناخواسته لگدمال می‌کنند، ناراضی بودند.

رونمایی از آلبوم گروه چارتار

یکی از نیروهای یگان حفاظت کاخ نیاوران به خبرنگار مهر گفت: کاری نمی توانستیم انجام دهیم چون جمعیت حاضر در کاخ و هیجانی که از موسیقی پاپ بوجود آمده بود به حدی بود که دیگر امکان حفاظت از چمن و گلها را نداشتیم! از طرف دیگر چه کار می توان کرد وقتی مدیر کاخ موافق با این برنامه بود! وقتی مردم به سمت کاخ هجوم می آورند نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. ما افراد را با بدبختی از کاخ بیرون کردیم.

خطر از بیخ گوش «شوش» گذشت

اداره کل کتابخانه‌های استان خوزستان چند وقت پیش قصد داشت تا یک کتابخانه مرکزی در حریم شهر تاریخی شوش بسازد اما زمانی که مسئولان میراث فرهنگی در سازمان از این موضوع با خبر شدند جلوی این تصمیم را گرفتند.

براساس نظر مسئولان میراث فرهنگی ساخت این کتابخانه خللی در حریم این شهر تاریخی ایجاد می کرد و موجب بروز مشکلی در پرونده جهانی آن می شد.

در پی این تصمیم حجت‌الاسلام سید لطف الله سپهر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با ما برای ساخت کتابخانه مرکزی در شوش همکاری نکرد. ما قصد داشتیم تا در کنار این کتابخانه که طرح جامع آن در ۳ طبقه تعریف شده بود، مخزن، بخش کودک و نابینایان، قرائت خانه، تالار مطالعه ۱۵۰ نفری و تالاری برای نشست های تخصصی اجرا کنیم. اما سازمان میراث فرهنگی با ما موافقت نکرد.

بازدید فشرده همسر رئیس جمهور اتریش از موزه های تهران

 روز ۱۷ شهریور ماه هانس فیشر» رئیس جمهوری اتریش برای سفر سه روزه به ایران وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.  او اولین رئیس کشور عضو اتحادیه اروپا است که بعد از ۱۲ سال به تهران آمده است. همسر فیشر که علاقه مند به آثار هنری و موزه ای بوده و فیشر را در این سفر همراهی می کند، در مدت اقامت کوتاه خود در تهران پیشنهاد بازدید از چند اثر تاریخی ویژه را داده بود که با همکاری وزارت خارجه این بازدیدهای وی از موزه ها و کاخ موزه های تهران انجام شد.

مارگارت فیشر از موزه فرش، کاخ موزه گلستان، موزه ملی ملک، موزه آبگینه، خانه هنرمندان ایران و خزانه موزه جواهرات دیدن کرد. مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه ۹۴ از ساعت ۱۴ میزبان همسر و رئیس جمهور اتریش بود به همین علت روابط عمومی کاخ اعلام کرد که این مجموعه تاریخی پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه، به دلیل میزبانی هیات عالی رتبه خارجی تا ساعت ۱۴ پذیرای بازدید کنندگان و گردشگران است. 

اما بعدها تصمیم بر این شد که اتفاقا بهتر است هیات بازدیدکننده شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این کاخ باشند. از سوی دیگر شاهنامه بایسنقری که در مخزن نسخ خطی کاخ نگهداری می شد به مناسبت بازدید این گروه خارجی چند ساعتی در ویترین تالار ظروف به نمایش درآمد.

همچنین همسر رییس‌جمهور اتریش به درخواست خود به همراه تعدادی از مدیران موزه‌های برتر و چند تن از وزیران کابینه آن کشور و نیز ۲۰ خبرنگار اتریشی بازدیدی رسمی از تالارهای موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک انجام دادند. در بازدید از این موزه رئیس جمهور اتریش نیز حضور پیدا کرده بود. بازدید از بناهای تاریخی تهران درحالی است که آنها درخواستی برای بازدید از موزه ملی ایران که همواره مقصد گردشگران خارجی است و به عنوان موزه مادر از آن یاد می شود، ارائه نداده بودند.

قطار گردشگری ایران - اتریش راه می‌افتد

تفاهم نامه راه اندازی و تجهیز اولین قطار گردشگری بین المللی ایران و اتریش، مابین گروه اقتصادی فدک به عنوان طرف ایرانی و سه شرکت مطرح گردشگری اتریشی به نامهای دانه وز، دیک و مجموعه گردشگری پگاسوس، با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محسن پورسید آقایی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.

مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی و تجهیز اولین قطار گردشگری ایران و اتریش گفت: گردشگری ریلی در کشورمان با ۴ قطار در قالب ۸ تور آغاز شد و با توجه به استقبال گردشگران اروپایی از این نوع گردشگری، ظرفیت در این بخش به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

معاون رئیس جمهور، توسعه امکانات حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌ها و استراتژی‌ها در این حوزه دانست و افزود: با وجود منابع محدود، ترمینال شماره ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) در حال آماده سازی است که با راه اندازی این ترمینال، ظرفیت این فرودگاه به ۲ برابر افزایش می یابد، همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه کاره فرودگاهی در شهرهای مختلف مورد توجه قرار دارد

تصمیم یونسکو برای تعطیلی پرونده‌های ثبت جهانی

نشست نقش رسانه در ارتقاء سطح آگاهی های عمومی پیرامون میراث فرهنگی ناملموس به مناسبت روز جهانی سوادآموزی، روز دوشنبه ۱۶ شهریور در عمارت تاریخی کوشک برگزار شد. در این برنامه لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: همه ساله در روز ۱۷ شهریور مصادف با ۸ سپتامبر پرچم سوادآموزی را به عنوان یکی از حقوق انسانی یک نیروی ارتقاء دهنده عزت و کرامت و همچنین پایه و اساس جوامع منسجم و توسعه پایدار افراشته می کنیم. ترویج سواد و سوادآموزی باید مهمترین عنصر این سلسله اهداف جدید قرار داده شود. سواد آموزی با توانمند کردن فرد فرد زنان و مردان به پیشبرد اهداف توسعه در تمام زمینه ها کمک می کند.

ادامه این برنامه خانم ژانت بلیک مشاور بین المللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس به زبان فارسی سخنرانی کرد و گفت: سواد بیشتر از خواندن متن مهم است. میراث فرهنگی ناملموس نه فقط در سیاست گذاری فرهنگی بلکه در سیاست گذاری مربوط به توسعه نقش دارد. امروز یک کارگاه آموزشی برگزار شده است آن هم برای رسانه ها که مخاطب مهم دارند. شما رسانه ها می‌توانید به همه درباره میراث فرهنگی اطلاع رسانی کنید. می توان فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره میراث ناملموس ساخت و به جوامع محلی آن را انتقال داد. امیدواریم که این دوره‌های آموزشی در شهرهای دیگر نیز برگزار شود. برخی از کشورها کلاسهای مجازی را شروع کرده‌اند و همه به منابع آنها دسترسی دارند. شما هم می‌توانید چند منبع مناسب برای پاسداری از میراث ناملموس و آموزش مربوط به آن را در اختیار مردم قرار دهید.

وی گفت: در دنیا بین دولت ها همیشه موضوعات سیاسی مطرح بوده است. برای رسانه‌ها نیز سیاست بسیار اهمیت دارد منتهی اکنون سیاست کشورها به سمت ثبت میراث ناملموس گرایش پیدا کرده است. در صورتی که هدف از ثبت جاذبه های میراث ناملموس، عضویت کشورها در کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده است و در واقع ثبت میراث ناملموس تنها هدف یونسکو نیست. ولی کشورها در حوزه ثبت رقابت می کنند به همین دلیل است که یونسکو به این فکر افتاده که روند ثبت را تعطیل کند.

نظر شما