شناسهٔ خبر: 37742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر ارشاد: نشر کتاب در کشور به یک میلیون عنوان رسید

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که نشر کتاب در کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی به یک میلیون عنوان رسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، سید عباس صالحی عصر شنبه در آیین گشایش ششمین نمایشگاه استانی کتاب البرز که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در کنار ده ها و صدها دستاورد بزرگ دیگر، در حوزه نشر کتاب بوده است. 
وی کتاب را عصاره پیشرفت، تمدن سازی و نمایه ای از ترقی اجتماعی دانست و اظهار داشت: سال گذشته ۷۳ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد که ۱۶ هزار عنوان آن در حوزه علوم انسانی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ عنوان در حوزه علوم ریاضی و کاربردی، ۱۲ هزار عنوان در حوزه علوم دینی و مذهبی، ۱۱ هزار عنوان در حوزه کودک و نوجوان و ۱۰ هزارعنوان در حوزه ادبیات بوده است. 
وی از کتاب به عنوان محصول فکر یک جامعه یاد کرد و گفت: ایران از لحاظ انتشار عناوین کتاب از نقطه ای از ارتقاء رسیده که در سال گذشته با کشوری همچون آلمان برابری کرده است. 

**کتابخوانی وضعیت مطلوبی ندارد 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کشور ما مسیر خوبی را در تولید علم و دانش و همچنین حوزه نشر و کتاب طی کرده ولی این رونق با کمبودهایی روبروست که نامطلوب بودن وضعیت کتابخوانی در کشور، از جمله آن هاست. 
وی این موضوع را در بحث خواندن و خریدن کتاب عنوان کرد و گفت: همواره برای عنوان دلیل کمی مصرف کتاب و یا کتاب نخواندن بهانه ها، دغدغه ها و یا توجیه هایی وجود دارد ولی این بهانه ها یا دغدغه ها را می توان با مدیریت زمان برطرف کرد. 
صالحی یکی از مهمترین این بهانه ها یا توجیه ها را نبود فرصت و وقت دانست و افزود: به طور متوسط در یک دقیقه ۳۰۰ کلمه خوانده می شود که اگر در هر روز ۱۵ دقیقه به خواندن اختصاص داده شود یعنی در هر روز ۴۵۰۰ کلمه مطالعه می شود که در هرسال برابر با ۲۰ کتاب و در طی ۵۰ سال با خواندن یک هزار کتاب برابری می کند. 
وی ادامه داد: به طور کلی یک جامعه می تواند با یک نوع مدیریت زمان فردی، شخصی و تعلق خاطر به این حوزه، ارتقاء سطح مطالعه را داشته باشیم و ما همواره تلاش خواهیم کرد تا در حوزه فرهنگ و مدیریت فرهنگی، مدیریت زمان را به نفع مطالعه و کتاب هدایت کنیم. 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات در حوزه کتاب را دسترسی به کتاب های خوب دانست تا ضمن قرارگیری، دیده هم شوند. 
وی همچنین توانایی و وسع مردم برای خرید کتاب را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: نمایشگاه های کتاب استانی با دو دغدغه اخیر همراه شده تا ضمن اینکه فضای کتابخوانی را رونق دهند، کتاب را مساله چند روزه استان قرار دهند. 
صالحی برگزاری نمایشگاههای کتاب در استان ها را یک اقدام ملی دانست و افزود: فرهنگ و ا رشاد اسلامی بسترسازی مناسب برای ورود ملی به یک عرصه فرهنگی می کند بطوریکه نهادهای و ارگان های مختلف همچون استانداری، فرهنگ و ارشاد و نهادهای خصوصی در این مسیر قرار می گیرند. 
وی اظهار داشت:خوشبختانه عمر بعضی از نمایشگاه های کتاب استانی در سطح کشور با نمایشگاه تهران برابری می کند و زمان برگزاری این نمایشگاه ها در استان ها به یک رویداد تقویمی تبدیل شده که در حول و حوش یک برگزاری نمایشگاه، یک هفته فرهنگی نیز اتفاق می افتد که با طعم کتاب دلنشین می شود و کتاب به حوزه فرهنگی اجتماعی راه پیدا می کند. 

**شخصیت های بزرگی به استان البرز تعلق داشته اند 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود به پتانسیل های استان البرز اشاره کرد و گفت: این استان گرچه از لحاظ تقویم زمانی با تاخیر به استان های کشور پیوسته ولی از لحاظ شخصیت های علمی فکری سابقه دیرینه دارد. 
وی از مرحوم آیت الله طالقانی یاد کرد و افزود: ایران به شخصیت های بزرگی مثل ایشان مفتخر است که از این منطقه برخاسته اند. 
ششمین نمایشگاه استانی کتاب البرز از امروز/۲۱ شهریور ماه به مدت یک هفته در محل نمایشگاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز واقع در خیابان مطهری کرج آماده بازدید علاقمندان است. 
نمایشگاه استانی کتاب البرز در ۱۴۰ غرفه اصلی و ۶۰ غرفه جنبی دایر شده است.

نظر شما