شناسهٔ خبر: 37792 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک استاد دانشگاه با اشاره به توزیع محصولات فرهنگی عرفان‎های کاذب در سطح جامعه ؛

عزمی برای مهار این جریان از سوی مسئولان امر وجود ندارد

برنامه این هفته «شعبده شوم» با موضوع تبلیغات فرهنگی فرقه ها و استفاده آن‌ها از صنعت نشر و چاپ و فضای مجازی جهت تبلیغ، با حضور حسین بابازاده محقق و استاد دانشگاه و حجت الاسلام عبدالکریم بیرانوند مدرس حوزه دانشگاه از آنتن رادیو گفت‌وگو پخش شد.

فرهنگ امروز: در این برنامه حسین بابازاده با اشاره به درآمد نامشروع فرقه های نوظهور اظهار کرد: اکثر این فرقه ها درآمد خود را صرف نابودی تفکر دینی مردم و از بین بردن نمادهای دینی می‌کنند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از این موضوع که این فرقه های ناظهور و انحرافی بعضا محصولات فرهنگی خود را به راحتی در سطح جامعه توزیع می‌کنند و از دیگر سو کتاب های زیادی که مبلغ این شبهه عرفان های نوظهور است به راحتی در کتابفروشی ها در سطح شهر به فروش گذاشته می‌شود، تاکید کرد : در برابر این اتفاق عزمی برای مهار این جریان از سوی مسئولان امر وجود ندارد البته ،از سوی برخی روحانیون و کارشناسان فرقه ها اقداماتی جهت مقابله با این تفکرات صورت گرفته ولی از سوی حاکمیت،  حمایتی از آن‌ها نمی شود.

عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ،با بیان اینکه سران جریان مقابل  تعدادی از مخاطبان خود را ملزم می‌کنند که وارد حوزه ساخت وبلاگ و انجام فعالیت گسترده در فضای مجازی شوند به ظرفیت های فضای مجازی جهت شبکه سازی و ایجاد چارچوب تعاملی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی باعث می‌شود که مرزها شکسته شود و این فرقه ها از این ظرفیت ها برای شکل گیری روابط اجتماعی گسترده و تعامل با مخاطبین خود به خوبی استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه ، در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: عناصر فعال این فرقه ها در فضای مجازی در ابتدا افراد را با ارگان خودآشنا می‌کنند و در مرحله ی بعد به صورت مستقل با این مخاطبان ارتباط  و تعامل اجتماعی برقرار می‌کنند و در آخرین مرحله ،فرد را به مرکزیت فرقه یا قطب مرتبط می‌کنند. در واقع آن‌ها تلاش می‌کنند که زندگی مجازی افراد را بر اساس ساختار فرقه  تنظیم کنند.

بابازاده با تاکید بر اینکه این فرقه های نوظهور و کاذب از مکانیزم آموزش در کنار مکانیزم های سیاسی و خانوادگی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند ، خاطر نشان کرد: صرفا با دادن پاسخ علمی به آن‌ها نمی توانیم کاری را به پیش ببریم. گرچه در بخش علمی نیز کار جدی برای مقابله با این فرقه ها نشده است و زمانی این کارها به نتیجه می رسد که حاکمیت نیز الزام وجود داشتن چنین نگاه و حرکتی را جهت مقابله با این فرقه ها احساس کنند.

این محقق در زمینه عرفان های نوظهور با اشاره به تغییراتی که این فرقه ها در ادبیات زبانی ایجاد کرده اند، افزود: مثلا آن‌ها انرژی را جایگزین دعا، کائنات را جایگزین خدا ، عشق را جایگزین لذت بخشی جنسی  و  شادی جایگزین اباهه گری کرده اند  و با توجه به این موضوع این ضرورت وجود دارد که مجموعه ای بر روی این  ادبیات کارکنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از فرقه‌های نوظهور از جمله  چینی، آمریکایی و هندی  از سوی کشورهای بزرگ حمایت می شوند، ادامه داد :مثلا در آمریکا در حالیکه فعالیت بسیاری ازفرقه ها ممنوع است ولی خود آن کشور از فعالیت این فرقه ها در بسیاری از کشورها حمایت می‌کند.

عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تاکید بر اینکه این فرقه ها به  خرافات مدرن و طالع بینی خاصی دامن می زنند تصریح کرد: آن‌ها از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای ایجاد ناامنی  و مخدوش کردن نهاد ها از جمله نهاد خانواده، سیاست و مذهب استفاده می کنند .

در ادامه این برنامه حجت الاسلام عبدالکریم بیرانوند مدرس حوزه و دانشگاه نیز به ویژگی های عرفان اسلامی اشاره کرد و گفت:  در عرفان اسلامی شاخصه اصلی تولی به ولایت و برائت از مشرکین است و عرفانی درست است که تولی به ولایت الهی داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در عرفان اسلامی فرد با توجه به ولایتی که به خداوند دارد به تبع آن به اهل بیت نیز ولایت پیدا می‌کند، اظهار کرد : همانطور که اشاره کردم یکی از شاخص های عرفان اسلامی تقرب به خداوند است ، ولی در عرفان کاذب، تقرب به قطب و رهایی از تقرب به خداوند شاخصه اصلی است.

وی با بیان اینکه برخی از رهبران قطب ها در این فرقه ها حتی ادعای امام زمان بودن می‌کنند ، گفت:  این قطب ها افراد معلوم الحال هستند که صدها خطا دارند و حتی نمی توانند قرآن را بدون غلط بخوانند اما خود را مصداق اهل بیت (ع) می‌دانند.

این محقق عرفان های نوظهور ، با بیان اینکه وقتی افراد جدید به این فرقه ها جذب می شوند با تدابیری که اندیشیده می‌شود این افراد به سمت سجده کردن  قطب سوق داده می شوند ، ادامه داد:  اگر سجده کردن به غیراز خدا  در اسلام مجاز بود پیامبر (ص) اجازه می دادند که به او سجده کنند در حالیکه در اسلام به غیر از خدا به کس دیگری سجده نمی کنیم  ولی در این فرقه ها افراد را به درجه ای از عجز می رسانند که وی به سجده افتادن به پای قطب بیفتد.

بیرانوند با بیان اینکه این قطب ها برای تسلط بر روی مخاطب خود هر ادعایی که لازم باشد را انجام می‌دهند به کریه چهره بودن آنها  اشاره کرد و گفت:‌ظاهر آن‌ها بیانگر باطل بودن آن‌ها است .

این مدرس حوزه در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه برخی از قطب های این فرقه ها اقدام به استفاده از افرادی به عنوان پادو برای بازارگرمی می‌کنند ، ادامه داد:  آن‌ها جلساتی به نام توبه و اعتراف به گناه برگزار می‌کنند در حالیکه در دین اسلام اعتراف به گناه  در غیر از محضر خداوند گناه است و ما حق نداریم در برابر کسی غیر از خداوند توبه کنیم.

وی یکی از شیوه های اصلی این فرقه ها برای جذب مخاطب را عوام فریبی عنوان کرد و گفت:‌ عارف واقعی کسی است که به تمام ابعاد زندگی افراد توجه کند نه اینکه فقط یک نگاه تک بعدی داشته باشد. در عرفان کاذب که با تکیه بر نگاه تک بعدی است افراد را از فطرت واقعی خود دور می‌کنند.

نظر شما