شناسهٔ خبر: 37865 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستين نمايشگاه عكس درم‌بخش برپا می‌شود

«لطفا لبخند بزنيد» عنوان نخستين نمايشگاه عكس- كاريكاتور كامبيز درم‌بخش است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ «لطفا لبخند بزنيد» عنوان نخستين نمايشگاه عكس- كاريكاتور كامبيز درم‌بخش است كه او را بيشتر به خاطر كاريكاتورهايش مي‌شناسيم؛ نمايشگاهي كه در آن او ٣٠ كاريكاتور، ٣٤ فريم عكس و تعدادي از آثار آرت ورك (عكس نقاشي) را روي ديوار گالري راه ابريشم مي‌برد. اين نمايشگاه در واقع مجموعه‌اي از سه نمايشگاه است كه در آن، مجموعه‌اي از آثار اين هنرمند در حوزه‌هاي مختلف و با موضوع مشترك عكاسي به‌نمايش گذاشته مي‌شود.

درم بخش مي‌گويد: من در تمام شعب هنري كار مي‌كنم. همه اينها يك ريشه دارند و آن فكر و انديشه و طراحي است. منتها نوع عرضه آن فرق مي‌كند. من در همه زمينه‌ها كار مي‌كنم و اكنون يك نمايشگاه عكاسي در گالري ابريشم دارم.

به گفته درم‌بخش تم اصلي نمايشگاه «لطفا لبخند بزنيد» عكاسي است. درم بخش در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره اين نمايشگاه گفت: «من تا به حال نمايشگاه عكس نداشتم. در اين نمايشگاه براي نخستين‌بار عكس‌هايم را به‌نمايش مي‌گذارم. عكس‌ نقاشي‌ها هم همان تم عكاسي را دارند و مثل نقاشي كار شده‌اند و بعضي از آنها روي بوم قرار گرفته است. درواقع آنقدر اين عكس‌ها زيبا شده بودند كه هر كه ديد شوكه شد و بسياري هم از من مي‌پرسيدند تو واقعا پيش از اين عكاسي نكرده بودي؟ يا از من مي‌پرسند دوربينت چي بوده است؟ اما حرف من اين است كه مهم دوربين نيست مهم آدمي است كه پشت دوربين ايستاده است. مهم ديد و نگاه عكاس است. درست مثل اين است كه از من سوال كنند مداد يا قلمت چه ماركي است. چه فرقي مي‌كند كه چه ماركي باشد از همين چند تا مغازه بالاتر خريده‌ام. البته نه اينكه ابزار لازم نباشد، لازم است ولي اصل نيست. در مورد عكاسي هم همين است الان دست هر كسي يك دوربين است حتي دوربين‌هاي چند
ده ميليوني. ولي از دوربين خوب لزوما كار خوب درنمي‌آيد.» درم‌بخش ادامه مي‌دهد: «من سعي كردم چيز نويي در اين نمايشگاه عكس ارايه دهم. هر كار من يك كشف است.»

بخشي از عكس‌هاي اين نمايشگاه را درم‌بخش در ايران گرفته و بخشي ديگر در خارج از كشور عكاسي شده‌اند. اين عكس‌ها از نظر زيبايي، فرم و كمپوزيسيون، حالتي مانند نقاشي دارند و او ترجيح مي‌دهد كه توضيح بيشتري درباره آنها ندهد و مخاطبان خودشان با آثار مواجه شوند. دليل اصلي كه درم‌بخش تصميم به برگزاري اين نمايشگاه گرفته به اين اعتقاد او بر مي‌گردد كه «ريشه اصلي همه هنرها، خلاقيت است. وقتي يك متريال در دست داريم، اگر تصوير را خوب بشناسيم و تصويري فكر كنيم، ايده‌ها و فكرها در هر هنري از نقاشي و مجسمه گرفته تا عكس، نمود پيدا مي‌كنند.»كامبيز درم بخش‌زاده هشتم خرداد ۱۳۲۱ در شيراز، طراح، كاريكاتوريست و گرافيست ايراني است. او برنده چندين جايزه بزرگ معتبر جهاني است و تاكنون چندين نمايشگاه مستقل از آثارش در كشورهاي مختلف جهان برگزار شده است. از ۱۵ سالگي همكاري خود را با نشريات ايراني از جمله توفيق شروع كرد و با ديگر مطبوعات ايراني و خارجي همچون نيويورك‌تايمز، اشپيگل، نبل اشپالتر و... كارش را ادامه داد. در مجموع بيش از ۴۷ سال با مطبوعات صاحب‌نام ايران و جهان همكاري مستمر داشته و مدتي نيز در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، هنر كاريكاتور را تدريس كرده است. بسياري از آثار درم بخش به موزه‌هاي معتبر دنيا راه پيدا كرده از جمله در موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه كاريكاتور بازل در سوييس، موزه كاريكاتور گابروو در بلغارستان، موزه هيروشيما در ژاپن، موزه ضدجنگ يوگسلاوي، موزه كاريكاتور اسلامبول در تركيه، موزه كاريكاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداري شهر فرانكفورت آلمان.

نمايشگاه «لطفا لبخند بزنيد» از ۲۷ شهريور تا ۱۲ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالري «راه ابريشم» به نشاني بلوار كشاورز، بين خيابان قدس و وصال، شماره ۲۱۰، طبقه ۴ ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود. اين گالري روزهاي شنبه تعطيل است.

نظر شما