شناسهٔ خبر: 37951 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زیبایی‌شناسی فیلسوفان قرن هجدهم آلمان در جلد 30 دانشنامه استنفورد

جلد سی‌ام دانشنامه فلسفی استنفورد با عنوان «زیبایی شناسی آلمانی در قرن هجدهم» نوشته پل گایر با ترجمه سیدمسعود حسینی از سوی نشر ققنوس منتشر شد.

 

زیبایی‌شناسی فیلسوفان قرن هجدهم آلمان در جلد 30 دانشنامه استنفورد

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدمسعود حسینی گفت: جدیدترین ترجمه منتشر شده من جلد سی‌ام دانشنامه استنفورد با عنوان «زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم» نوشته پل گایر است. این کتاب همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است به تاریخچه مباحث زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر در قرن هجدهم آلمان اختصاص دارد.

وی افزود: کتاب یک درآمد و ۹ فصل دارد. مباحث کتاب از نظریات زیبایی‌شناختی لایب‌نیتس شروع شده و به نظریات امانوئل کانت در این حوزه ختم می‌شود. پل گایر، نویسنده این کتاب فیلسوف آمریکایی و شارح فلسفه کانت و همچنین مترجم «نقد عقل محض» این فیلسوف است.

حسینی درباره فصول مختلف این کتاب گفت: عناوین این فصل‌ها به ترتیب به از این قرار است؛ «لایب‌نیتس و ولف: کمال و حقیقت»، «گوتشت و منتقدانش: حقیقت و تخیل»، «باومگارتن و مایر: استتیک / زیبایی‌شناسی به منزله نظیر شناخت عقلی»، «مندلسون، وینکلمان و لسینگ: عواطف آمیخته»، «هردر، زولتسر و هرتس: توان، کردوکار و حقیقت»، «موریتس: هنر به منزله آنچه فی‌نفسه کامل است»، «کانت: بازی با حقیقت»، «واکنش شیلر به زیبایی‌شناسی کانت: وقار، ارجمندی و تعلیم زیبایی شناسانه» و «نقد هردر بر کانت: توافقی میان دو رهیافت.؟».

این مترجم ادامه داد: دانشنامه فلسفی استنفورد با نظارت دکتر مسعود علیا منتشر می‌شود. جلد چهارم این مجموعه با عنوان «برادران شلگل» نوشته کاتیا د. هی، نیز با ترجمه من منتشر شده است.

«زیبایی‌شناسی آلمانی در قرن هجدهم» نوشته پل گایر و ترجمه سیدمسعود حسینی با شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، ۲۸۸ صفحه و بهای ۱۵ هزار تومان از سوی نشر ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«هگل» نوشته فردریک بیزر، «لایب‌نیتس» نیکولاس جالی و «در هزارتوی نیچه» نوشته آلن وایت نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده با ترجمه سیدمسعود حسینی است.

از دیگر مجلدات مجموعه دانشنامه استنفورد در حوزه هنر و زیبایی‌شناسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی» ژان ــ فیلیپ درانتی، «هنر مفهومی و دست‌ساخته» الیزابت شلکنز، «تاریخ هستی شناسی هنر» پیزلی لیوینگستون و «زیبایی‌شناسی هگل» استیون هولگیت.

نظر شما