شناسهٔ خبر: 38063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۷۵ درصد درآمد دانشگاه های مدرن از فعالیت های دانش بنیان تامین می شود

مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری این دانشگاه گفت: دانشگاه های مدرن دنیا فقط ۲۵ درصد به درآمد شهریه وابسته هستند و ۷۵ درصد مابقی را از منابع غیرشهریه مانند فعالیت های دانش بنیان و اقتصاد محور تأمین می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ سیدرضا زیتون نژاد در جمع رؤسای دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی با استقرار مدیریت جدید، نگرش و دیدگاه های تازه ای بر مسائل به وجود آمده است.
وی با اشاره به مشکلاتی مانند محدودیت منابع مالی، کاهش دانشجو و رشد فزاینده هزینه ها در این دانشگاه گفت: اصلاح سیاست ها و برنامه ها، اجتناب از عرضه محوری و استقرار تقاضامحوری بخشی از رویه های جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی افزود: از دیگر سیاست های این دانشگاه می توان به اصلاح ساختار مالی از دو بخش درآمد و هزینه به سه بخش درآمد، سرمایه گذاری و هزینه، فعال سازی اقدامات اقتصادی و دانش بنیان در جهت کارآفرینی و ثروت آفرینی اشاره کرد.

*** دانشگاه ها خاستگاه شرکت های دانش بنیان است
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خاستگاه طرح ها و شرکت های دانش بنیان به واسطه تولید علم، دانشگاه ها است.
زیتون نژاد با اشاره به فعالیت های دانشگاه های معتبر دنیا گفت: دانشگاهMIT دارای ۲۵ هزار شرکت دانش بنیان و دانشگاه استنفورد دارای ۲۲ هزار و۵۰۰ شرکت دانش بنیان است و موفق به اخذ رتبه های ۱۷ و۲۱ بزرگترین اقتصادهای جهان شده اند.
دبیر شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی راه دیگر مدیریت این دانشگاه را سرمایه گذاری های غیر دانش بنیان دانست و افزود: استفاده بهینه از اراضی، اماکن و دارایی ها، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و سپرده گذاری در بانک ها و ایجاد مراکز خدماتی جدید به مردم از اقداماتی است که باید به انجام برسد.
زیتون نژاد انجام فعالیت های دانش بنیان و درآمد زا در برنامه ها و کاهش وابستگی به شهریه را یکی از شاخص های انتصاب روسای دانشگاه ها دانست.
سید جواد انگجی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: نسل سوم دانشگاه ها در جهان کارآفرین و ثروت آفرین هستند و دوران آموزش صرف یا پژوهش صرف سپری شده است.
وی افزود: دانشگاه دیگر مکانی برای یادگیری و پژوهش صرف نیست بلکه باید علم را به ثروت و سرمایه تبدیل کند و در پیشرفت جامعه نقش کلیدی و کاربردی برعهده بگیرد.
انگجی با اشاره به تغییر هرم سنی ایران و کم شدن متقاضی در دانشگاه ها تشریح کرد: با واقعی کردن قیمت ها و حذف یارانه ها توسط دولت و وجود تورم، هزینه ها فزاینده خواهند بود و دانشگاه ها باید به طور جدی، دنبال تجاری سازی تکنولوژی، فعالیت های دانش بنیان و کسب درآمدهای غیرشهریه ای باشند.

نظر شما