شناسهٔ خبر: 38179 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خشایار جوزی: موسیقی راک هرگز جایگزین پاپ نمی‌شود

نشست نقد و بررسی آلبوم ˝ساعت نامیزان˝ خشایار جوزی در شرکت ˝سرنا˝ برگزار شد.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نشست نقد و بررسی آلبوم بی‌کلام گیتاریست بنام موسیقی خشایار جوزی با عنوان "ساعت نامیزان" عصر روز  یکشنبه ۲۹ شهریورماه با حضور خشایار جوزی نوازنده، میلاد جوزی نوازنده و نیما جوان تهیه‌کننده در شرکت و استودیو "سرنا" برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیما جوان تهیه‌کننده این اثر ضمن ابراز تاسف از وضعیت بد موجود در بازار نشر گفت: شرایطی بدی که امروز در جامعه ناشران موسیقی وجود است بسیار بد و ناامید کننده است، در واقع همه به‌سختی کار موسیقی را انجام می‌دهیم و حضور شما اصحاب رسانه می‌تواند یک جریان خوب و مثبتی را ایجاد کند. 

جوان ادامه داد: پخش یک آلبوم موسیقی در ایران یک معضل بزرگی است به دلیل اینکه ما در ایران بیش از صد فروشگاه تخصصی برای عرضه موسیقی نداریم و به نسبت جمعیت ایران خیلی مسئله‌ بزرگی است که به نظرم خیلی به آن توجه نشده است. در مورد خود آلبوم عرض کنم که به نظر من چنین آلبومی وقتی هزار نسخه به فروش می‌رسد و تیراژ اول آن تمام می‌شود، ما متأسفانه جشن ملی اعلام می‌کنیم و گفته می‌شود که خیلی خوب فروخته‌شده درصورتی‌که به نسبت جمعیت کشور خیلی دردناک است. این آلبوم در شهر کتاب‌ها و جایگاه‌هایی که تخصصی موسیقی پخش می‌کنند عرضه‌شده و ما مهم‌ترین مسئله در این زمینه بعد از کمبود مراکز فروش، متأسفانه خود فروشنده‌ها هستند که حداقل کاری که یک فروشگاه می‌تواند بکند این است که یک‌بار سی دی را باز و گوش کند تا بتواند در مورد آلبوم که مخاطب از آن‌ها می‌خواهد، توضیح بدهند که این کار را نمی‌کنند و ما آمدیم با هر سی دی، یک حلقه‌ی سی دی دیگر را برای آن‌ها ارسال کردیم که این مسئله‌شان که باز کردن سی دی هست حل شود. یعنی در واقع ترفندهایی که فکر می‌کردیم می‌تواند کمک بیشتری کند را انجام دادیم و این باعث شد که تیراژ اول آلبوم که هزار عدد بود تمام شود اما واقعاً می‌گویم مهم‌ترین مسئله در این قضیه بحث رسانه‌ای است که می‌دانید هر اتفاقی که یک مقدار خارج از فضای موسیقی پاپ قرار می‌گیرد خیلی به آن پرداخته نمی‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد مخاطب در معرض قرار نمی‌گیرد موسیقی مقوله‌ای است که مخاطب باید در معرض آن قرار بگیرد. باید یکجا گوش کند و یک تبلیغی با آنونسی ببیند تا مشتاق شود که آلبوم را خریداری کند. در مورد موسیقی‌های این‌چنینی خیلی کم است.

بعد از پایان صحبت‌های تهیه‌کننده آلبوم، خشایار جوزی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان برگزاری کنسرت پاسخ داد: کنسرت داریم اما کنسرت شخصی به این زودی‌ها نیست به دلیل اینکه تعداد قطعات آلبوم کم است و قطعات جدید را نمی‌توانیم در قالب کنسرت بیاوریم و اجرای زنده یک مقدار عقب می‌افتد اما کنسرتی که می‌توانم با قطعیت اعلام کنم یا در مهرماه و یا بعد از ایام محرم و صفر ما دوباره با همکاران مان روی صحنه خواهیم رفت و از آلبوم جدید اجرا خواهم کرد و بداهه‌نوازی هم در این کنسرت خواهیم داشت. در این کنسرت سینا ملکی، امیر دانایی، فرشید کاظمی، اندیشه حجب و آقای رامین فتاحیان هم  ما را همراهی خواهند کرد.

جوزی ادامه داد: علت انتخاب اسم "ساعت نامیزان" برای این آلبوم این بود که ما از نظر ریتمی خیلی شنونده را بازی می‌دهیم در واقع ریتم‌های خیلی ثابتی نداریم و از نظر ریتم خیلی پیچیده‌تر به آن نگاه می‌کنیم. ساعت نامیزان هم ساعتی است که نظم خاص خودش را دارد و نسبت به ساعت‌های دیگر نامیزان است.

صاحب اثر "ساعت نامیزان" در پایان در جواب سوال خبرنگاری مبنی بر جایگرین شدن موسیقی راک به جای پاپ بیان کرد: موسیقی راک هرگز نمی‌تواند جایگزین موسیقی پاپ شود چراکه در کشورهای خارجی هم این دو سبک در کنار هم پیش می‌روند و هیچ موسیقی نمی‌تواند جایگزین موسیقی دیگری شود. اگر هم خارج از کشور موزیسین‌های راک محبوب‌تر از دیگر موزیسین‌های دیگرند به این دلیل است که آن‌ها قوی هستند و مردم ایران هم به لطف اینترنت به شنونده‌های اینترنشنال و بین‌المللی تبدیل شده‌اند. اینکه راک در ایران خوب فروش نمی‌رود و یا از آن استقبال نمی‌شود به خاطر سلیقه مردم و یا نحوه سیاست‌گذاری‌های موسیقی نیست بلکه مشکل آرتیست‌ها هستند که نمی‌دانند چه‌کار باید انجام دهند تا شنونده‌ها و مخاطبانشان را راضی کنند.

آخرین سخنران برنامه نقد و بررسی میلاد جوزی برادر و نوازنده این اثر بود که گفت: در این آلبوم گیتار باس نواختم و تا جایی که توانستم در انتشار این آلبوم هر کاری که از دستم برمی‌آمد در کنار خشایار انجام دادم.

در پایان کاوه دولت‌نیا خواننده هم که به عنوان مهمان در این نشست حضور داشت نقدهای سازنده ای درباره این اثر بیان کرد.

نظر شما