شناسهٔ خبر: 38299 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشنامه سندشناسی سال آینده منتشر می‌شود

حوریه سعیدی، مجری طرح دانشنامه سندشناسی از انتشار این دانشنامه تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: مقاله‌های این دانشنامه در عین این‌که تخصصی است اما با زبانی ساده به نگارش درمی‌آید.

 

دانشنامه سندشناسی سال آینده منتشر می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حوریه سعیدی، مجری طرح دانشنامه سندشناسی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان آرشیو ملی تالیف دایره‌المعارف، فرهنگنامه، دانشنامه و اصطلاح‌نامه است تا به عنوان یک الگو برای نوشتن دانشنامه‌ها در مجموعه‌های فرهنگی استفاده شود.
 
وی افزود: پژوهشکده اسناد سازمان آرشیو ملی بر حسب ماموریت ذاتی خود، طرح تدوین دانشنامه سندشناسی را با لحاظ کردن مداخل در حول و حوش سند و سندشناسی به صورت مقاله‌های کوتاه و بلند فعلا در یک مجموعه دو جلدی جمع‌آوری می‌کند.
 
مجری طرح دانشنامه‌سندشناسی درباره مراحل تدوین آن اظهار کرد: قبل از هر چیز در گام نخست، تصویب بودجه دانشنامه سندشناسی بود، بودجه‌ای که برای تهیه مدخل‌ها و سفارش مقاله‌ها هزینه می‌شود. در مرحله بعدی، شورای سیاستگذاری علمی این دانشنامه تشکیل شد تا طرح کلی آن سامان یابد و درخت‌واره مدخل دانشنامه تهیه و نظرات پیرامون آن به شورا ارائه شود.
 
سعیدی بیان کرد: در شورای سیاستگذاری فعلی قرار بر این شد تا شورای مدخل‌گزینی تشکیل شود، در این شورا جمعی از کارشناسان سندشناس در داخل و خارج از سازمان حضور دارند.
 
وی عنوان کرد: در طرح تدوین دانشنامه سندشناسی که بنده مجری طرح آن هستم، تلاش کردیم از همکاری استادان سندشناس در شیوه گردآوری این دانشنامه استفاده شود، تا شیوه‌نامه‌ای مبتنی بر آراء کارشناسان زبده این حوزه تهیه و پس از ویرایش، چاپ شود.
 
مدیر انجمن زنان پژوهشگر تاریخ گفت: مرحله پایانی سفارش مقاله‌های دانشنامه سندشناسی است. مقاله‌های این دانشنامه در عین این‌که تخصصی است اما با زبانی ساده به نگارش درمی‌آید. با این وجود بحث بر سر این است که دانشنامه برای چه طیف مخاطبانی نوشته می‌شود؟

سعیدی درباره دو گروه مخاطب دانشنامه سندشناسی ادامه داد: مخاطب این دانشنامه تخصصی دو گروه هستند، نخست کارشناسان آرشیو که نیاز دارند برای آرشیو کردن اسناد یک دستمایه یا راهنما داشته باشند تا سندها را طبق آن طبقه‌بندی کنند. گروه دوم مورخان حوزه تاریخ معاصر هستند که در پژوهش‌های خود با اسناد سروکار دارند. این مورخان نیاز دارند برای استفاده صحیح از اسناد به برخی اصطلاحات و مفاهیم آن آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به ضرورت تدوین یک دانشنامه تخصصی در حوزه سندشناسی بیان کرد: هدف ما در تدوین دانشنامه سندشناسی، رفع خلاء این دانشنامه در حوزه سند بود. اگرچه در پنجاه سال پیش جهانگیر قائم‌مقامی یکی از ارزشمندترین کتاب‌ها را با عنوان «مقدمه‌ای بر شناخت اسناد دوره قاجار» تالیف کرده بود، اما پس از سال‌ها نیاز بود تا در این حوزه کار جدیدتری انجام شود.

مجری طرح دانشنامه سندشناسی اظهار کرد: تهیه و تدوین دانشنامه سندشناسی که به احتمال بسیار در ماه‌های پایانی سال آینده منتشر خواهد شد، باعث می‌شود تا هم یک کار اساسی در این حوزه منتشر شود و هم خلائی که در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

نظر شما