شناسهٔ خبر: 38355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ارکستر سمفونیک برای ˝مهر تا مهر˝ آماده می‌شود / رهبری: من از شما می‌ترسم..!

اولین تمرین کنسرت ˝مهر تا مهر˝ ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ تمرینات اولیه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری در حالی در تالار رودکی برگزار شد که یک گروه کر با رهبری رازمیک اوهانیان این گروه را همراهی می‌کردند.

تالار رودکی امروز روز شلوغی را آغاز کرد، چرا که از ساعات اولیه صبح ارکستر موسیقی ملی تا پاسی از ظهر و ارکستر سمفونیک تهران از ساعت ۱۴ تا ۱۸ تمرینات خود را با همراهی اعضای گروه آغاز کرد.

اولین چیزی که در ابتدای حضورم در سالن تمرین توجهم را جلب کرد حضور تعداد کثیری از افراد جوان و نوجوان در سالن بود. به صورتی که در ابتدا تصورم بر حضور خانواده‌های نوازندگان ارکستر سمفونیک بود اما بعد از گذشت زمان متوجه این شدم که تمامی این افراد چه دختر و چه پسر گروه کر را تشکیل می‌دهند.

گروه کر تمامی صندلی‌های سالن را پر کرده بودند و به ترتیب تن صداهایشان از آلتو تا سوپرانو در پشت یکدیگر قرار گرفته و مشغول چک نهایی بودند. با یک حساب سرانگشتی متوجه شدم تعداد این گروه به ۵۰ نفر می‌رسد.

در این جلسه ارکستر سمفونیک تهران قطعه "کارمینا بورانا" اثر کارل ارف را تمرین کرد. کارمینا بورانا از جمله زیباترین آثار موسیقی کلاسیک آوازی جهان به شمار می‌رود. این قطعه مجموعه‌ای در قالب یک کتاب خطی است که در سال ۱۸۰۳ میلادی در ایالت باواریای آلمان کنونی، پیدا شده است. این قطعه توسط کارل ارف در سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۶ ساخته شده است.

در روی سن تمام اعضای ارکستر مشغول تمرین سخت بودند اما علی رهبری راضی به نظر نمی‌رسید و دائما به آنها یک ریتم ساده را تاکید می‌کرد.

من از شما می ترسم..!

دو سولیست خانم و آقا از گروه کر روی سن در کنار دیگر نوازندگان حضور داشته و همراه با علی رهبری یک بخش از قطعه را مداوم تمرین می‌کردند. رهبری از سولیست آقای این گروه رضایت کامل داشت اما سولیست خانم هنوز این مدیر هنری ارکستر را به درجه بالای رضایت نرسانده بود. این عدم رضایت آنقدر تکرار می‌شود که رهبر ارکستر سمفونیک تهران رو به دیگر گروه کر کرده و می‌گوید: جز این خانم شخص دیگری هم وجود دارد؟ دختر سولیست اعتراض می‌کند و رهبری در پاسخش می‌گوید: من از شما می‌ترسم.. من از شما می‌ترسم. شما این شانس را داشتید که در این تمرین باشید اما من از شما می‌ترسم و شما را رزرو نگاه می‌داریم. رهبری سپس از دیگر سولیست گروه کر دعوت کرد تا روی سن بیاید.

بعد از این حرکت گروه کر چم و خم کار دست‌شان می‌آید و سعی می‌کنند با تمام نیروی‌شان علی رهبری را راضی نگاه دارند. به هر ترتیب علی رهبری در جلسه تمرینی که در آستانه کنسرت قرار دارد، دائما به حفظ تمرکز و حضور احساس در نوازندگی تاکید می‌کند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران که اصلا به نظر نمی‌آید که در دهه ۷۰ زندگی خود حضور دارد، در طول تمرین به قدری با نشاط و انرژی همراه گروه تمرین می‌کرد که برخی نوازندگان از خشم‌ها و ناراحتی‌های او از اشتباهات آن‌ها که برای بهتر اجرا کردن بروز می‌داد، ناراحت نمی‌شدند و با دقت کامل توصیه‌های او را اجرایی می‌کردند.

این هنرمند در طول تمرینات با روایت خاطره‌هایی از دوران جوانی خود در عرصه رهبری ارکستر تلاش می‌کرد فضای دشوار تمرینات را با نشاط کند، به صورت مکرر از نوازندگان و گروه کر می‌خواست فقط به اجرا از روی پارتیتور اکتفا نکنند و به موضوع احساس به عنوان اصلی‌ترین مساله نگاه کنند. او دائما به نوازندگان می‌گفت: شما نگران خراب شدن کار نباشید. من تجربه زیادی دارم و می‌توانم ماجرا را هدایت کنم. شما الان فقط و فقط به حس خوب نوازندگی فکر کنید.

لازم به یادآوری است ارکستر سمفونیک تهران در برنامه‌های ابتدایی مهر تا مهر در روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهرماه در برج میلاد و تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نظر شما