شناسهٔ خبر: 38364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره ای برای کمک به خانه موسیقی

خانه موسیقی گفت: یکی از ویژگی های برگزاری جشنواره موسیقی تهران، کمک به خانه موسیقی است، چرا که کسی به ما کمک نمی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ایرنا؛ حمیدرضا نوربخش روز یکشنبه درباره چگونگی برگزاری دومین جشنواره موسیقی تهران و شانزدهمین جشن خانه موسیقی افزود: از سال گذشته جشن سالانه ی موسیقی را در قالب جشنواره موسیقی تهران برگزار کردیم و امسال نیز قرار است دومین دوره این جشنواره برگزار شود.
وی که در محل خانه موسیقی سخن می گفت، با اشاره به حادثه منا که به علت بی تدبیری مسئولان سعودی جمعی از حجاج مسلمان جان خود را از دست دادند، درگذشت جمعی از هم وطنانمان را در این فاجعه تسلیت گفت.
نوربخش ادامه داد: سبب نام گذاری این جشنواره به عنوان موسیقی تهران این است که در همه جای دنیا، نام جشنواره ها با نام شهر و مکان برگزاری آن ها پیوند خورده است و چون در تهران عمارت زیبای مسعودیه وجود دارد، تصمیم گرفتیم جشنواره را به نام تهران و در این عمارت برگزار کنیم تا جشنواره با این عمارت زیبا و تاریخی پیوند داشته باشد.
وی افزود: سال گذشته هم جشنواره آنجا برگزار شد، اما امسال امکان برگزاری در مسعودیه وجود نداشت و جشنواره را به برج میلاد برده ایم.
نوربخش درباره چرایی برگزار نشدن جشنواره امسال در عمارت مسعودیه گفت: در حیاط این عمارت حوض بزرگی وجود دارد که پارسال، برای یکسان کردن سطح، روی حوض را پوشانده بودیم. اما امسال به ما اجازه داده نشد روی حوض را بپوشانیم، بنابراین، چون بدین شکل فضا برای برگزاری کنسرت مناسب نبود، منصرف شدیم و تصمیم گرفتیم در برج میلاد برگزار کنیم.

** بخش بین الملل؛ شاید سال آینده
مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه ۱۶ مهرماه هم به برگزاری شانزدهمین جشن خانه ی موسیقی اختصاص دارد، گفت: سعی کرده ایم در جشنواره موسیقی تهران،ژانرهای گوناگون موسیقی حضور داشته باشد و قرار بود امسال بخش بین الملل هم داشته باشیم، که چند گروه خارجی را هم دعوت کرده بودیم، اما به سبب برهم خوردن مکان جشنواره و تأخیر در برگزاری آن، این بخش را نداریم و امیدواریم سال آینده، جشنواره بخش بین الملل را هم داشته باشد.

** نخستین اجرای مستقل ارکستر ملی
نوربخش با بیان اینکه در دومین جشنواره موسیقی تهران، چهار کنسرت برگزار خواهد شد، گفت: دوازدهم مهرماه، شهرام ناظری کنسرت می دهد و سیزدهم تا پانزدهم به ترتیب کنسرت های ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک تهران و محمد علیزاده برگزار خواهد شد.
اجرای ارکستر ملی در این جشنواره، نخستین اجرای مستقل این ارکستر است؛ بدین معنا که این نخستین باری است که نوازنده هایی کاملاً مستقل از ارکستر سمفونیک،برای ارکستر ملی نوازندگی خواهند کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ی چینش کنسرت ها و چرایی حضور محمد علیزاده، با توجه به اینکه او در صنف خانه موسیقی شرکت نداشته، گفت: چینش کنسرت ها بر مبنای شرایط موجود بوده و گروه هایی را که برای کنسرت برگزیده ایم، تنها دلیل انتخابشان، امکان پذیر بودن همکاری با آن ها در بازه زمانی برگزاری جشنواره بوده است.
نوربخش اضافه کرد: درباره علیزاده هم، این طور نبوده که افراد به همکاری صنفی علاقه نداشته باشند، شاید شکل فراخوان درست نبوده، بعد متوجه شدیم که می بایست دوستان را برای حضور در جلسه خانه موسیقی، به شکل دیگری دعوت می کردیم. علیزاده هم دستمزدی که برای این جشنواره گرفته، بسیار پایین تر از کنسرت های عادی ایشان است، چراکه برنامه های خانه ی موسیقی، شبیه برنامه های خیریه است.

** جشنواره ای برای درآمدزایی/ نمی دانم قرارداد با ارکسترهای ملی و سمفونیک چه قدر است!
نوربخش ادامه داد: ما برای این برنامه حمایت مالی خاصی نشده ایم؛ تنها برج میلاد به ما تخفیف خوبی داده و صندوق اعتباری هنر هم کمی کمک کرده است. به سبب اینکه دو ارکسترِ دولتیِ «موسیقی ملی» و «سمفونیک تهران» متعلق به بنیاد رودکی است، این بنیاد هم کمک کرده است.
وی افزود: یکی از ویژگی های برگزاری این جشنواره ی موسیقی، کمک به خانه ی موسیقی است، چراکه کسی به ما کمک نمی کند و پولی که ارشاد و شهرداری در طول سال به ما می دهد، اگر محقق شود، ۳۰۰ میلیون تومان است که آن هم صرف هزینه های جاری خانه ی موسیقی می شود. پس برگزاری این جشنواره جنبه ی کمک مالی به خانه ی موسیقی را هم دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ی مبلغ قرارداد با بنیاد رودکی، به سبب اجرای ارکسترهای ملی و سمفونیک، گفت: طبق تفاهم نامه ی موجود، این دو ارکستر دولتی در این برنامه حضور دارند و بنیاد رودکی طبق تفاهم نامه از ما پول این دو ارکستر را می گیرد و من از رقم قرارداد اطلاعی ندارم.
نوربخش درباره سرانه بیمه هنرمندان هم گفت: با صحبت هایی که کرده ایم، قرار شده که پرداخت سرانه ای را که هنرمندان خودشان پرداخت می کردند، دوباره صندوق اعتباری هنرمندان به عهده بگیرد.

** برنامه های جشن شانزدهم / معرفی آلبوم برتر و تجلیل پیشکسوتان
نوربخش با اشاره به اینکه امسال، موسیقی نواحی در خود مراسم جشن حضور خواهد داشت، توضیح داد: همان طور که در سال های گذشته هم وجود داشته، در شانزدهمین جشن خانه موسیقی، اجرای موسیقی را در ژانرهای گوناگون خواهیم داشت و افزون بر این، بخش استعدادهای درخشان که ویژه معرفی نوجوانان بااستعداد موسیقی است هم برگزار خواهد شد.
وی افزود: از دیگر بخش های مراسمِ جشن، که روز شانزدهم مهر برگزار می شود، معرفی آلبوم های برتر در حوزه موسیقی سنتی و موسیقی کلاسیک است، که از میان ۱۵۰ آلبوم معرفی برگزیده و معرفی خواهند شد. هیات داوران این دو بخش هم عبارتند از: فریدون شهبازیان، عباس خوشدل، میلاد کیایی، شهرام ناظری و هوشنگ کامکار.
وی اضافه کرد: امسال سعی کرده ایم در بخش های گوناگون تقدیر از پیشکوتان را داشته باشیم که برای حفظ جذابیت، نام کسی را نمی برم، اما این را بگویم که تقدیرها در بخش موسیقی کلاسیک، رهبر ارکستر، خواننده ی سنتی، نوازنده ی سنتی، موسیقی بانوان، صدابردار موسیقی و سازنده ی ساز خواهد بود.

** برنامه ها هر شب ساعت ۲۱:۳۰
محسن رجب پور مدیر اجرایی دومین جشنواره ی موسیقی تهران و شانزدهمین جشن خانه موسیقی، نیز درباره چگونگی برگزاری اجراها گفت: شروع برنامه ها، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ است و هر شب یک کنسرت برگزار خواهد شد.
وی درباره حضور محمد علیزاده هم اظهار کرد: علیزاده خود تمایل داشت که در این برنامه شرکت کند و درباره پول حرفی نزد. تعریف از استاندارد موسیقی پاپ متفاوت است و به همین سبب که فکر می کنیم همه باید استانداردی مشخص را داشته باشند، کار به جایی رسیده که فردی که استانداردی را رعایت نمی کند و دو میلیون دنبال کننده دارد، به هر که بخواهد هر حرفی را می زند و حمله می کند.
وی درباره قیمت بلیت های این جشنواره و اینکه آیا برای هنرمندان و دانشجویان تخفیفی در نظر گرفته شده است، هم گفت: سقف بلیت ها ۱۰۰ هزار تومان و کم ترین بلیت نیز ۴۰ هزار تومانی است.
به گفته وی، در نظر گرفتن تخفیف، نیاز به فرایندی بلند مدت دارد، اما چون امسال این برنامه ریزی صورت نگرفته، تخفیفی نخواهیم داشت.
دومین جشنواره ی موسیقی تهران و شانزدهمین جشن خانه ی موسیقی، ۱۲ تا ۱۶ مهر ماه در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

نظر شما