شناسهٔ خبر: 38433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات دفاع مقدس به جریانی ملی تبدیل شده است

نویسنده و دانشیار دانشگاه تهران گفت: ادبیات دفاع مقدس به یک جریان ملی در کشور تبدیل شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ محمد رضا ترکی در نشست تخصصی آشنایی با ظرفیت های مطالعاتی ادبیات دفاع مقدس در تالار شهیدی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با گرامیداشت یاد جان باختگان فاجعه منا افزود: مخاطبان این حوزه اکنون اقشار مختلف جامعه هستند. بر اساس آمارهای موجود سالانه صدها عنوان کتاب در حوزه دفاع منتشر می شود که بعضی از آنها جزو پرشمارگان ترین کتاب ها در سطح کشور به شمار می آیند. 

وی اضافه کرد: از نظر کیفی و هنری هم این آثار روز به روز بهتر می شود و فرهنگستان به این دلیل نمی تواند نسبت به جریان ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بی طرف باشد. 
ترکی با بیان اینکه فرهنگستان باید همه حوزه های زبان و ادبیات فارسی را بررسی و رصد کند اظهار داشت: ادبیات دفاع مقدس و انقلاب، امروز تپنده ترین عرصه ادبیات فارسی است هر چند نقاط ضعف و قوتی هم دارد و باید روی آن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شود. 
مدیر گروه ادبیات دفاع مقدس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با اشاره به نظرسنجی انجام شده درمورد کتاب دا نوشته سیدزهرا حسینی نیز گفت: ما در فرهنگستان در یک نظرسنجی تلفنی از سه هزار و ۷۹۵ نفر از مردم تهران، دریافتیم که ۸ درصد از مردم تهران یا کتاب را خوانده اند یا اسم آن را شنیده اند، یا به نوعی با آن آشنا شده اند و همین امر از نفوذ ادبیات دفاع مقدس میان مردم خبر می دهد.
ترکی همچنین یادآور شد:سال گذشته شماری از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات دفاع مقدس در نشست شورای فرهنگستان حاضر شده و توضیحاتی را درمورد فعالیت های دفتر مقاومت حوزه هنری ارائه دادند و جلسه به تصمیم گیری درمورد برگزاری نشست امروز و نمایشگاهی از همین آثار حین نشست و در محل فرهنگستان منجر شد.
در ادامه این نشست نصرت الله صمدزاده رییس کتابخانه جنگ حوزه هنری نیز گفت: دفتر ادبیات هنر و مقاومت حوزه هنری از سال ۱۳۶۷ تاسیس شده و حدود ۶۳۰ عنوان کتاب در حوزه های مختلف دفاع مقدس منتشر کرده است.
وی ادامه داد: این دفتر از ۱۰ سال قبل به صورت جدی کار خاطره نگاری انجام می دهد و از ۶۳۰ عنوان کتاب یادشده، ۳۰۰ عنوان خاطره از زنان، فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس جمع شده است که استقبال از آنها نیز در جامعه زیاد بوده است. 
صمدزاده افزود: این نوع خاطره نگاری که به سمت و سوی ادبیات میل کرده، بخشی از مسئولیت های رمان را هم برعهده دارد. 
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه کتابخانه جنگ از سال ۷۹ آغاز به کار کرده است افزود: قبل از تشکیل این کتابخانه هم کتاب های جنگ گرد می آمده است مثلا ستاد تبلیغات جنگ از اولین روزهای شروع جنک تحمیلی این کتاب ها را جمع می کرده است. 
صمدزاده گفت: سه شعار اصلی در کتابخانه داریم اول اینکه کتابخانه ها به مثابه دماسنج تب فرهنگی جامعه را نشان می دهند، مراجعه کننده مهمترین سرمایه کتابخانه است و کتابخانه مغز متفکر سیستم فرهنگی محسوب می شود. 
وی به تفصیل، روند تشکیل کتابخانه را از سال ۷۹ با جست وجو و گرد آوردن همه منابع از سال ۱۳۵۹ و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی توضیح داد و گفت: می دانیم تاکنون ۳۰ هزار منبع اطلاعاتی اعم از کتاب، نشریه، پایان نامه، لوح فشرده و ... در این مدت منتشر شده و ۱۳ هزار عنوان کتاب که محتوای آن کاملا جنگ است. 
صمدی با اشاره به اینکه مسئولان کتابخانه دوره های تولید آثار ادبیات دفاع مقدس را به پنج دوره تقسیم کرده اند گفت: نکته قابل توجه اینکه در تمام این دوره ها از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ و از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۸ و از ۱۳۸۸ تاکنون روند تولید این آثار در تزاید بوده و همین امر باعث می شود انتظار داشته باشیم تحقیقات خوبی روی آن انجام شود. 
در ادامه این نشست بلقیس سلیمانی نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس سخنرانی کرد و محمدسعید میرزایی شاعر و پژوهشگر نیز به شعرخوانی پرداخت.

نظر شما