شناسهٔ خبر: 38582 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب فلسفه عرفان منتشر شد/ مأخذ و مسائل فلسفه عرفان نظری

به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب "فلسفه عرفان" منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب "فلسفه عرفان" به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

محقق اين اثر حجت‏ الاسلام والمسلمين دکتر علي فضلی، عضو هيئت علمي گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي است.

وی در راستاي عرفان اسلامي افزون بر مقالات علمي، چندين کتاب پژوهشي مانند هستي‏ شناسي عرفاني از ديدگاه ميرزا هاشم اشکوري، علم سلوک، درآمدي بر عرفان عملي در اسلام و حيثيت تقييدي در حکمت صدرايي به نگارش درآورده است.

در بخشی از مقدمه نویسنده می خوانیم:

عرفان به معناي شهود جهان هستي از حيث وجود صمدي و تجلي اسمايي که پس از اشتداد سلوکي ـ وجودي رخ مي ‏دهد، حقيقت شهيري است که در گنبد مينا چون نگيني سرخ مي ‏درخشد؛ نامي که شنيدنش دل هر رازجوي تشنة حقيقت را به وجد مي‏آورد و او را به فتح راز چيستي اين گونه معرفت فرامي‏ خواند؛ معرفتي برتر که کسي در گستره تاريخ، قدرت انکار اين معرفت ويژه بشري را نداشته و برهاني قاطع بر نفي ارزش شناختاري آن اقامه نکرده است. اين جايگاه رفيع عرفان را در جهان دانش به عنوان يکي از برترين منابع شناخت واقعيتِ‏‏ جان و جهان و جها‏ن‏بان و ميراث عارفان را به عنوان يکي از بهترين آثار شناخت جهان ناديدني جای داده است. اين امر موجب خيزش مطالعة فراعرفاني در جامعة امروز شده است تا ماهيت و مؤلفه ‏هاي عرفان رازگشايي شود. اين رازگشايي آغازگر فلسفه عرفان و خاستگاه پرسش از عوارض ذاتي آن و موجب پيدايش مسائل متعددي پيرامون آن شده تا زمينه پيدايش دانشي نوبنياد به نام دانش فلسفه عرفان فراهم آمد که مي‏تواند در حوزة عرفان بين‏الادياني به تبيين فيلسوفانه تجربه‏ هاي عرفاني بپردازد و در حوزه عرفان اسلامي، در موقعيت نظارت تفسير‏گرانه و سنجش‏ گرانه بر کل علم عرفان، به‌ويژه بر مبادي و مباني آن علم برآيد. اين نوشتار به قدر توان با بضاعت اندک درصدد شناخت اين دانش و شمارش طرح‏وارة مسائل آن است.

این کتاب شامل هفت فصل چیستی فلسفه عرفان، هستی فلسفه عرفان، ماهیت موضوع و مسائل فلسفه عرفان، مأخذ و مسائل فلسفه تجربه عرفانی، مأخذ و مسائل فلسفه عرفان نظری، مأخذ و مسائل فلسفه علم سلوک و نسبت فلسفه عرفان با دانش های همگراست.

اهداف اين اثر، تهيه شناسه کلي عرفان در ساختارها و مؤلفه‏ ها،‏ تهيه شناسه مبادي و مباني عرفان، ‏فراهم‌شدن نقدنامه تحليلي مبادي و مباني عرفان، نشان‌ دادن ملاکات سنجش عقلي مبادي و مباني عرفان، نمايان ‏سازي دلايل عقلي مبادي و مباني عرفان، ارائه دستگاه اصلاح معمارگرانه مباني و مبادي عرفان،‏ روشن‌ شدن جايگاه عرفان در فهم دين، وضوح ‏سازي نسبت تأثيري و تأثري عرفان با دانش‏هاي همگرا و زمينه ‏سازي براي تحول عرفان است.

 کتاب "فلسفه عرفان" اثر حجت ‏الاسلام والمسلمين دکتر علي فضلي با قیمت 15000 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند.

نظر شما