شناسهٔ خبر: 38621 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا ظریف کاندیدای صلح نوبل است؟

«گئی لوندستاد»، رییس پیشین نروژی آکادمی نوبل، با انتشار کتابی درباره موضوعات پشت‌پرده انتخاب افراد برای دریافت جایزه صلح سخن گفت. وی متهم شده است که قانون «کد سکوت» روسای این آکادمی را نقض کرده است.

افشای رازهای پشت‌پرده با کتاب رییس پیشین آکادمی جایزه نوبل/ آیا ظریف کاندیدای صلح نوبل است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گفته می‌شود، به احتمال زیاد انتشار این کتاب با محتوای جزئیاتی درباره چالش‌ها و بحث‌های محرمانه درباره انتخاب افراد برای جوایز پرحاشیه و پرسروصدای صلح نوبل طی ربع قرن گذشته، تاثیرات مهم و مخربی را برای معرفی برنده سال ۲۰۱۵ این جایزه داشته باشد.

 
کمیته ۵ نفره جایزه نوبل، «گئی لوندستاد»، تاریخدان و رییس پیشین این موسسه نروژی و نویسنده کتاب «رییس صلح» (Fredens Sekreter) را به نقض قانون «کد سکوت» هیات انتخاب متهم کرده‌اند. این درحالی است که «لوندستاد» که به مدت ۲۵ سال ریاست آکادمی نوبل را برعهده داشته، تاکید کرده که این کتاب خطی تفکیک‌کننده است میان رازهای پنهانی که او از آن‌ها خبر دارد و وظایف علمی و حرفه‌ای وی به عنوان یک استاد تاریخ.
 
گفته می‌شود که این کتاب بیشتر نوک پیکان انتقادات تند و تیز خود را سوی «توربوجان ژاگلند»، یکی از اعضای کمیته صلح نوبل و نخست‌وزیر پیشین کشور نروژ نشانه رفته است؛ در این کتاب آمده است که «ژاگلند» اطلاعاتی را درباره برنگان جایزه صلح به روزنامه‌نگاران داده و تنها به عنوان نویسنده پشت‌پرده سخنرانی‌ها «لوندستاد» را تنظیم می‌کرده است. درمقابل این سخنان، «ژاگلند» این استاد تاریخ را به زدن افترا و تهمت متهم کرده است.
 
برپایه گزارش‌ها، پس از انتشار این کتاب از «لوندستاد» خواسته شده بود تا پایان سال میلادی، دفتر خود در موسسه نروژی نوبل واقع در «اسلو» را تخلیه کند.
 
«ژاگلند» هم‌چنین می‌گوید که «لوندستاد» در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شده بوده و تنها به عنوان یک کارمند خدمت می‌کرده و «ششمین عضو کمیته انتخاب» نبوده است.
 
با وجود این، رییس پیشن آکادمی نوبل در تماس تلفنی «آسوشیتد پرس» بر اتهامات وارد شده در کتاب تاکید کرده و تکرار می‌کند که «ژاگلند» هیچگاه عضو کمیته هیات انتخاب نبوده است.
 
در میان اسامی شایع شده برای جایزه صلح نوبل که هفته آینده معرفی خواهد شد، اسامی «آنگلا مرکر»، صدراعظم آلمان برای تعهداتش نسبت به پناهندگان، «جان کری» وزیر امور امریکا و همتای ایرانی او «محمد جواد ظریف»، برای مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود.

نظر شما