شناسهٔ خبر: 38742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توزیع سینما کارت همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توزیع سینما کارت همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، حسین نوش آبادی روز دوشنبه در نشست خبری خود در باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای آنکه صنعت سینما را در متن مردم بیاوریم و آشتی مجددی را صورت دهیم باید تسهیلاتی برای سینما در نظر بگیریم. 
نوش آبادی گفت: معتقدم همانگونه که برای کتاب و یا سایر محصولات فرهنگی یارانه پرداخت می شود؛ باید برای صنعت سینما نیز یارانه بپردازیم. 
وی افزود: ارائه سینما کارت در آینده نزدیک نیز در همین راستا بوده و گامی برای بهبود رابطه بین مردم و این هنر است تا شهروندان را به سالن های سینمایی بکشانیم. 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: به طور حتم در سال جاری و قبل از اجرای جشنواره بین المللی فیلم فجر کارت های سینمایی برای شهروندان، سازمان های فرهنگی، ادارات و وزارتخانه ارایه خواهد شد.

** تجدید نظر برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت 
سخنگوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به شائبه حضورسلمان رشدی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت گفت : این یک اقدام سیاسی در نمایشگاه فرهنگی است وبه طور حتم درصورت حضور این فرد مهدور الدم در این نمایشگاه، وزارت ارشاد نسبت به حضورش در این نمایشگاه تجدید نظر خواهد کرد. 
وی اظهار کرد: یکی از آسیب هایی که مورد توجه نمایشگاه و جشنواره ها می شود سیاسی شدن و آلوده شدن به مسایل غیر فرهنگی است. 
وی گفت: دعوت از یک فرد مهدور الدم و برگزاری نشست خبری با فردی که از نظر جمهوری اسلامی فاقد اعتبار و شخصیت فرهنگی است و به دلیل اهانتش به مقدسات وتعرض به مبانی دینی مهدورالدم شناخته شده حرکت نامتعارف به شمار می رود. 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراتب نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از این اقدام مسوولان نمایشگاه فرانکفورت ابراز کرده است. 
نوش آبادی خاطرنشان کرد: این مساله از جمله خطوط قرمز ما بشمار می رود و حاضر نیستیم در نمایشگاهی که بانیان آن به جای کار فرهنگی اقدام سیاسی می کنند حضور یابیم. 
شصت و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه ) به مدت پنج روز، در فرانکفورت آلمان برگزار می شود و جمهوری اسلامی ایران همه ساله حضوری پررنگ دارد.

** فیلم محمد رسول الله(ص) یک جهش انقلابی در صنعت سینمای ایران 
نوش آبادی درادامه با اشاره به فیلم محمد رسول الله (ص) اظهارداشت: این فیلم یک جهش انقلابی در صنعت سینمای ایران به شمار می رود. 
وی گفـت: به سبب ظرفیت بالای این اثر برای عرضه جهانی و استقبال کشورهای اسلامی تمهیدات لازمی برای حضور در کشورهای مختلف اندیشیده ایم . 
وی افزود: امیدواریم به تدریج و پس از اشباع فضای کامل در کشور، برای اکران این فیلم در سایر کشور گام های مناسبی برداریم.

** فیلم رستاخیز در انتظار اصلاح 
نوش آبادی در ادامه در مورد فیلم رستاخیز نیز اظهار داشت: همچنان در انتظار اصلاح برخی از سکانس ها و رفع مشکلات هستیم. 
وی گفت: مواضع وزارت ارشاد و دولت همان موضع قبلی است که بیان شده و چیزی تغییر نکرده است. امیدوارم با همکاری کارگردان و تهیه کننده در آینده نزدیک شاهد اکران آن باشیم . 

**فیلم محمد رسول الله (ص) جایگاه ایران را در دنیا ارتقاء داد 
نوش آبادی در ادامه با اشاره به اکران فیلم محمد رسول الله (ص) اظهار داشت: تولید هر فیلم فاخر می تواند وزن سینمایی کشور را افزایش دهد. 
وی گفت: این اثر نیز می تواند شرایط بهتر را برای سینمای کشور به وجود آورد و سبب ارتقای سطح کمی و کیفی سینمای ایران شود. 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فیلم محمد رسول الله (ص) گویای اهمیت تولید فیلم هایی است که با استانداردهای جهانی ساخته شده و دارای مولفه های لازم است. 
وی خاطرنشان کرد: با تولید و اکران فیلم محمد رسول الله (ص) توانستیم وزن و اعتبار سینمایی خویش را در دنیا افزایش دهیم. 

** اجازه عرضه محصولات غیرفرهنگی مضرر را نمی دهیم 
نوش آبادی در ادامه اظهار داشت: نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محصولات فرهنگی به صورت قانونی انجام می شود. 
وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی حوزه ها همچون سینما، کتاب، تئاتر و غیره بخش های نظارتی مناسب و مطلوبی دارد. 
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هیچ محصول فرهنگی و هنری تولید نمی شود مگر آنکه مجوزش را از شوراهای مربوطه دریافت کند. 
وی خاطرنشان کرد: اجازه نمی دهیم محصولات فرهنگی مضرر و مسموم از مجاری غیرقانونی و بدون کسب مجوز در جامعه عرضه شود. 

* همه وظیفه دارند از وسوسه نفوذ دشمن جلوگیری کنند 
نوش آبادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره راه نفوذ فرهنگی دشمن گفت: رهبر معظم انقلاب حساسیت ویژه ای بر روی فرهنگ دارند و مربوط به این دولت نیست و همواره در دهه های گذشته نسبت به رخنه و نفوذ فرهنگی دشمن تذکراتی داده اند تا فرهنگ ایرانی اسلامی از سوی دشمن خدشه دار نشود. 
وی مسوولیت جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن را وظیفه همه مسوولان دانست و گفت: همه مدیران و مسوولان در حوزه های مختلف باید نگران و مراقب رخنه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دشمن باشند. چون نفوذ و رخنه دشمن در همه حوزه ها ممکن است و مجلس و دولت و قوه قضاییه وظیفه دارند به گونه ای برنامه ریزی کنند وسوسه حضور دشمن به وجود نیاید و باب نفوذ دشمن مسدود شود. 
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضوی از دستگاه های فرهنگی کشور به توصیه های رهبر معظم انقلاب عنایت لازم را دارد و با برنامه ریزی ها اجازه نمی دهد دشمن جای پایی در حوزه فرهنگ پیدا کند. 
وی توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیا به دنبال تفاهم نامه ۱+۵ را ضروری دانست و تاکید کرد: باید مواظب باشیم در قبال این توسعه، لطمه ای به فرهنگ و سیاست وارد نشود. 

* سیاست جذب حداکثری وزارت ارشاد برای هنرمندان 
نوش آبادی در پاسخ به خبرنگاری درباره سیاست های این وزارتخانه گفت: سیاست وزارت ارشاد، جذب حداکثری در حوزه فرهنگی برای افزایش چتر حمایتی از هنرمندان است و اگر کسانی زمینه حضور و ارائه برنامه های هنری داشته باشند، از آن استقبال می کنیم تا استعدادهای مختلف با درنظر گرفتن شاخص ها و هویت اسلامی ایرانی آشکار شود. 
وی حضور نویسندگان و هنرمندان در عرصه های مختلف فرهنگی را یکی از فرصت هایی دانست که وزارت ارشاد برای خدمت به کشور آماده می کند ولی اجازه سوء استفاده از این سیاست مداراجویانه را به کسی نمی دهد. 

* هیچ مدیری برای تخلف در حاشیه امن نیست 
معاون پارلمانی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر قرارگرفتن برخی از مدیران ارشاد در حاشیه امن گفت: هیچ مسوولی در وزارت ارشاد حاشیه امن برای تخلف ندارد ولی برای انجام وظیفه حاشیه امن دارد تا با هر حاشیه و هجمه سازی، خود را به دور از امنیت نداند. 
وی تاکید کرد: بنای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در هر بخشی، فرد موردنظر را برای یک دوره دولتی و کامل انتخاب کند. 
نوش آبادی وجود نقاط ضعف در برخی بخش ها از جمله معاونت هنری را منکر نشد و گفت: بعضی از نقاط ضعف ناشی از حجم سنگین کار، غفلت ها یا تعلل ها باشد ولی بسیاری از تحلیل ها مبتنی بر برداشت افراد است و اگر برخی مدیران تصمیم ها و سیاست های ناصوابی داشته باشند، با توجه به نظارت وزیر ارشاد، با آن برخورد می شود و با هیچ تخلفی نه مدارا نمی شود و نه نگاه مسامحه آمیزی وجود دارد. 
وی با انتقاد از کسانی که فقط عیب جویی می کنند، اظهار داشت: ما طرفدار نقد خوب هستیم و از آن استقبال می کنیم ولی با تخریب مخالفیم و بسیاری از حرف ها ناشی از بی اطلاعی یا برداشت شخصی و یا حب و بغض ها یا دلسوزی ها و انگیزه های باطنی افراد است. 

* آغاز به کار سازمان مالکیت فکری در ژنو 
نوش آبادی گفت: پنجاه و پنجمین نشست عمومی سازمان مالکیت فکری از ۱۴ تا ۲۳ مهر در ژنو سوییس برگزار می شود و هیاتی متشکل از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، امور خارجه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست حضور خواهند داشت. 
معاون حقوقی وزارت ارشاد افزود: با توجه به این که معاونت حقوقی وزارت ارشاد به عنوان مسوول صیانت از حقوق مالکیت ادبی، هنری و دستگاه فرهنگی کشور، مسوولیت اصلی حوزه حق مولف را بر عهده دارد، اینجانب به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مجمع شرکت خواهم کرد. 
وی همچنین گفت: گزارش کمیته دائم کپی رایت و حقوق مرتبط در خصوص سند استثنائات استفاده کتابخانه ها و موسسات آموزش از آثار ادبی و هنری و پیش نویس معاهده حمایت از سازمان های پخش رادیو تلویزیونی است که با توجه به اهمیت این موضوع ها، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد در این هیات حضور خواهد داشت. 
نوش آبادی با اشاره به جایگاه کتابخانه ها و آرشیوها برای توسعه علمی کشور گفت: کتابخانه ها و آرشیوها نیازمند شکل گیری یک چارچوب حقوقی الزام آور در سطح بین المللی هستند تا حقوق خود را در انجام رسالتی که بر عهده دارند، تضمین شده بدانند. 
وی افزود: با توجه به این که آثار کتابخانه ها در عصر حاضر به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، ضرورت حمایت حقوق کپی رایت و به دنبال آن به کارگیری تجهیزات فنی برای حفاظت از این آثار، محدودیت و چالش های این نهاد را در استفاده از موضوع های مورد حمایت کپی رایت دوچندان کرده است. 
این مقام مسوول اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی باید امکان استفاده از محدودیت ها و استثنائات را به منظور دسترسی آسان به منابع و آثار تحت حمایت کپی رایت داشته باشند. در غیر اینصورت، فاصله بسیار زیاد و قابل توجه کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته به علت نابرابری در دسترسی به فناوری های جدید تحقیقاتی و پژوهشی و شکاف دیجیتالی، بسیاری از این موسسات قادر نخواهند بود وظایفشان را انجام دهند. 
وی افزود: تصویب معاهده ای الزام آور و منسجم در این حوزه که تامین کننده نیاز موسسات آموزشی و تحقیقاتی باشد، ضروری است. 
نوش آبادی همچنین گفت: درخصوص پیش نویس معاهده سازمان های پخش رادیو تلویزیونی با توجه به این که مقررات بین المللی در حمایت از سازمان های پخش از سال ۱۹۶۱ تاکنون به روزرسانی نشده، شکل گیری معاهده جدید که رافع نگرانی های ناشی از سرقت سیگنال در عصر حاضر باشد، مورد حمایت است اما حمایت از این سازمان ها نباید به انتقال دانش و دسترسی به اطلاعات لطمه بزند و همچنین معارض حقوق ذینفعان حمایت در قلمرو کپی رایت و اجراکنندگان نباشد. 

نظر شما