شناسهٔ خبر: 38750 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشریح برنامه های کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه‌ها

در شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی برنامه های کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه‌ها برای نیمه دوم امسال تشریح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، جلسه ۸۰ شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان فاجعه منا گفت: ان‌شاءالله به حول و قوه الهی شر حکومت ناصالح و بی‌لیاقت آل سعود از سر مسلمین و حرمین شرفین کم شود.

وی افزود: همه آحاد ملت ایران در این فاجعه عزادار است و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز یکی از همکاران خود را از دست داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مرحوم دکتر قربان‌نیا که در این حادثه دردناک عروج کرد، از همکاران فاضل و متدین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که در کار علمی دقیق و در اخلاق و کردار یک مسلمان واقعی بود.

پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، موضوع بررسی عملکرد کرسی‌های تحت پوشش هیأت حمایت در ۶ ماه نخست سال جاری در دستور کار قرار گرفت در گزارشی که پیرامون این موضوع ارائه شد، مواردی مانند «بررسی طرح نامه‌های مربوط در کرسی‌های تخصصی»، «تعیین ارزیاب جهت بررسی اولیه طرح‌نامه‌ها»، «تعیین داوران اجلاسیه‌ها» و «بررسی ساز و کار تشویق صاحبنظران» مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش مربوط به عملکرد هیأت در نیمه دوم سال جاری؛ برگزاری ۲۲ پیش اجلاسیه در دانشگاه‌های مختلف کشور و انجام اقدامات گفتمان‌ساز مانند جلسات مستمر کمیته دانشگاهی از اهم موارد مورد اشاره بود.

در سرفصل مربوط به پیشنهادها نیز به منظور بهینه‌سازی عملکرد هیات مواردی مانند؛ «یکپارچگی در روش بررسی طرح‌ها در شورای کرسی‌ها»، «پرهیز از داوری به جای ارزیابی» و «استفاده از اساتید مراکز علمی جهت ارزیابی نظرات ارائه شده از آن مرکز» مورد توجه قرار گرفته بود.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود درباره «تأکید بر بررسی طرح‌نامه‌ها در کرسی‌ها پیش از ارائه طرح‌نامه‌ها به ارزیاب علمی»، «دقت در مستندات و ارجاعات طرحنامه‌های ارائه شده»، «حضور صاحب‌ نظریه در جلسه داوری طرحنامه‌ها به منظور رفع ابهامات احتمالی»، «تعیین معیارهای روشن و عینی به منظور بررسی دقیق طرحنامه‌ها علمی» , «استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مراکز علمی کشور مانند دانشگاه پیام‌نور» پرداختند.

نظر شما