شناسهٔ خبر: 38825 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همای پرواز بعد از ۸ سال به تالار وحدت آمد

کنسرت همای پرواز در حالی در تالار وحدت برگزار شد که رهبر ارکستر بزرگ او یک ایتالیایی بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ همای پرواز بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد سرانجام بعد از ۸ سال دوری از صحنه شامگاه دیروز سه‌شنبه ۱۴ مهرماه در یک سئانس در تالار وحدت میزبان هواداران خود بود.

درباره همای  

همای پرواز با نام اصلی سعید جعفرزاده احمدسرگورابی، زاده روستای احمدسرگوراب در گیلان است و ترانه‌هایی را نیز به زبان‌های گیلکی و تالشی اجرا کرده است. او دیپلم خود را از هنرستان کمال‌الملک رشت (مرکز استان گیلان) کسب کرد و با علاقه فراوان به او در رشته شعر آواز و آهنگ وارد دانشگاه آزاد تهران شد و با ساز تخصصی سه‌تار و پیانو تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند. در زمینه هنر آواز، شاگرد اساتیدی همچون فریدون پوررضا، سید کمال‌الدین عباسی، هنگامه اخوان، کریم صالح عظیمی را دارد و همچنین در باب زمینه شعر و ادبیات فارسی از اساتیدی همچون علیقلی محمودی بختیاری، حبیب نبوی، منصوره ثابت‌زاده، محمود طیاری و دکتر اصغر دادبه بهره‌مند گردید. در اندک زمانی، همای گیلانی توانست فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در زمینه شعر، موسیقی و آواز گسترش دهد، و با موفقیت کنسرت‌هایی نیمه‌رسمی را در ایران و سراسر جهان برگزار کرد.

یک رهبر ایتالیایی

اولین چیزی که بدو ورود به سالن چشمان را به خود گرفت تعداد بالای اعضای ارکستر این کنسرت بود. همای که پیش از این قرار بود کنسرت خود را در تالار وزارت کشور برگزار کند به دلیل آتش‌سوزی سالن اجرای خود را تغییر داد و این اجرا در تالار وحدت با حضور ارکستر سمفونیک به رهبری انریکو جرولا موزیسین ایتالیایی روی سن رفت.

شهید گمنام

این کنسرت بدون هیچ بروشور یا راهنمایی آغاز شد و همای هم با ورود به سالن و پرتاب گل سمت تماشاچیان قطعه‌ "شهید گمنام" را که برای ۱۷۵ شهید غواص خوانده بود، اجرا کرد.

او بعد از اتمام این قطعه رو به حضار گفت: به نام یزدان کنسرت را آغاز کردیم، جا دارد که امشب یاد عزیزانمان در فاجعه منا، هما روستا و هادی نوروزی کاپیتان با اخلاق فوتبال را گرامی داشته و به احترام این عزیزان ۳۰ ثانیه ایستاد سکوت کنیم.

این هنرمند بعد از اجرای چند قطعه با لبخند شیطنت‌آمیزی که روی لب داشت گفت: کنسرت امشب را تقدیم می‌کنم به تمام کسانی تلاش کردند من روی سن بروم و همه آن افرادی که سعی کردند من روی سن نروم..! (با خنده). از همه‌شان سپاسگزارم.
همای بعد از اتمام سخنانش قطعه‌ای را به دو زبان آذری و فارسی اجرا کرد.

بوسه بر دستان مادر

در اواسط کنسرت این خواننده خبر از اجرایی در وصف مادر داد و گفت: این قطعه را به همه مادران سرزمینم تقدیم می‌کنم.

وی بعد از اتمام این قطعه دسته‌گلی را از روی سن برداشت و به سمت مادر و پدر خود که در ردیف اول حضور داشتند رفت و این گل‌ها را بعد از در آغوش گرفتن مادرش تقدیم کرد. جو سالن در این لحظه بسیار احساسی شده بود.

تک‌نوازی فلوت

زمان استراحت رسیده بود و به همین خاطر با تک‌نوازی زیبای فلوت این هنرمند برای چند دقیقه‌ای سالن را ترک کرد.

ای مردم هوار از دست این دیوانه یار

بعد از آنتراک اولین قطعه‌ای که همای اجرا کرد و بسیار هم مورد استقبال حضار قرار گرفت، قطعه "مه پاره" یا همان "شیرین‌لب" بود که با ترجیع‌بند جالبش (ای مردم هوار از دست این دیوانه یار) حسابی در سالن غوغا به پا کرد.

"در شب گیسوان تو" قطعه بعدی او که نام آلبومش هم از این قطعه وام گرفته شده بود و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

این کنسرت بیشتر شبیه به دورهمی همای و دوستدارانش بود و کمتر به کنسرت‌های معمولی شباهت داشت. صدای بدون تحریر خواننده و در بعضی مواقع شبیه جیغ زدن بود و همچنین ارکستر که هنوز هماهنگی لازم را برای اجرا پیدا نکرده بودند.

پیشکش به رهبر ارکستر

در اواخر این اجرا همای از اجرای یک اپرای ایتالیایی با صدای محمدرضا شعبانی نژاد خبر داد که به‌عنوان پیشکش به رهبر ایتالیایی‌اش تقدیم کرد. او بیان داشت: از انریکه به خاطر اینکه به من و گروهم اطمینان کرد ممنونم! پرواز همای بعد از اجرای اپرا یک اپرای مشترک همراه با خواننده اصلی به‌صورت مشترک اجرا کردند.

قطعه‌ای برای ایران

آخرین قطعه اجرایی این کنسرت قطعه‌ای برای ایران بود که مردم از ابتدا تا انتهای آن را به‌صورت ایستاده همراه با خواننده اجرا کردند.

قطعات اجرایی

وی در این کنسرت قطعاتى چون به نام یزدان، گمنام، مادر، بی‌کس، مه ‌پاره، در شب گیسوان تو، دیوانه‌تری، گرگِ درون، عیب رندان، من که مى می‌رم و سرزمین بی‌کران را اجرا کرد.

ارکستر گمنام

به دلیل چاپ نشدن بروشور برای این کنسرت هیچ اطلاعاتی درباره اعضای ارکستر در دسترس نبود.

کنسرت همای پرواز به تهیه‌کنندگی شرکت "آوای هنر" برگزار شد.

نظر شما