شناسهٔ خبر: 38995 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چکناواریان: صدای زورخانه ای شیرخدا در آثار من نفوذ دارد

آهنگسار و رهبر ارکستر برجسته ایران با بیان اینکه عاشق صدا و ریتم دسته های عزاداری در ماه محرم بودم گفت: صدای زورخانه ای شیر خدا و دسته های عزاداری محرم و موسیقی کلیساها در تمام اثرهای من نفوذ داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ایرنا، لوریس چکناواریان یکشنبه شب در جشن تولد ۷۸ سالگی خود و در یازدهمین ویژه برنامه «تولد ماه» که در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد، گفت: از کودکی عاشق زورخانه و صدای فوق العاده شیر خدا بودم چرا که مرا با داستان رستم و سهراب آشنا کرد و از همان زمان با خودم عهد بستم که اولین کاری که می کنم در این زمینه باشد.
وی افزود: ما در خیابان منوچهری زندگی می کردیم و هر زمان که در محرم دسته های عزاداری از مقابل خانه ما گذر می کرد، از صدای و ریتم دسته های عزاداری لذت می بردم و عاشق آهنگ های محرم بودم و تا به امروز بر اساس آن موسیقی هایم را ساخته ام. 
وی افزود: من ارمنی هستم و ما همه ایرانی هستیم و از زمان کوروش جمع شده ایم و ایران را تشکیل دادیم.
چکناواریان اظهار کرد: از این بابت خیلی خوشحالم و احساس خوشبختی می کنم که ارمنی در ایران هستم و خودم را متعلق به ایران می دانم چون همه ما با مذاهب مختلف مثل خواهر و برادر کنار هم زندگی می کنیم.
وی خاطر نشان کرد: عاشق موسیقی هستم و عاشق از دنیا خواهم رفت.
وی با اشاره به اینکه آدم در اقیانوس عشق هیچ گاه غرق نمی شود اظهار داشت: من خیلی خوشحالم که در جمع شما دوستان پر مهر حضور دارم و امیدوارم دوستی و صلح در مملکت ما روزبه روز بیش از پیش شود.
در این آئین هدیه ای از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و اثری از استاد مرتضی اسدی تقدیم استاد لوریس چکناواریان شد.
چکناواران در پایان مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص گران بودن نرخ بلیت کنسرت ها و ارکسترها گفت: هرچند در همه کشورها بهای بلیت کنسرت ها بالاست ولی مسئولان به گروه های هنری یارانه اختصاص بدهند تا استقبال بیشتری از کنسرت ها بشود و یا حداقل برای دانشجویان و دانش آموزان تخفیف ویژه ای قائل شوند چرا که در تمام دنیا این کار انجام می شود.

نظر شما