شناسهٔ خبر: 39014 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صدا و سیما از زاویه روانشناختی به تبلیغ کتاب نگاه کند

دکترسپیده خلیلی نقش والدین را در تشویق بچه ها به کتابخوانی موثر دانست و گفت: متاسفانه والدین به دلیل چندشغله بودن خودشان کتاب نمی خوانند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دکتر سپیده خلیلی، روانشناس، نویسنده و مترجم بیش از ۱۵۰ کتاب برای کودک و نوجوان به مناسبت هفته کودک در پاسخ به این سوال که نویسندگان تا چه اندازه می توانند در آموزش استفاده از وسایل ارتباطی همچون کامپیوتر به کودکان موثر باشند به خبرنگار شبستان گفت: نویسنده ها در جایی که بچه ها کتاب نمی خوانند، هیچ کار موثری نمی توانند انجام دهند مگر اینکه کتاب به قدری جذابیت داشته باشد که بچه آن را به بازی کامپیوتری و چیزهای دیگر ترجیح دهد.

دکتر خلیلی ادامه داد: به نظر من رسانه های جمعی بیشتر می توانند موثر باشند تا ما. ما اگر بخواهیم کاری در این زمینه انجام دهیم احتیاج به تبلیغ و حمایت زیادی داریم ولی به هر حال آموزش استفاده از تکنولوژی روز به کودکان یک امر ضروری است و ضرورت آن را نمی شود انکار کرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم با این جوی که وجود دارد و بچه ها اصلا به سمت و سوی کتاب نمی روند انرژی ای که نویسنده می گذارد، زیاد مثمرثمر باشد.

وی با بیان اینکه کتابخوان بودن والدین امر موثری در تشویق فرزندان به کتابخوانی است، اظهار داشت: پدر و مادر در تشویق فرزندان به کتابخوانی حرف اصلی را می زنند، معلمان هم همینطور. معلمان می توانند در هدایت بچه ها به سمت کتاب و کتابخوانی خیلی موثر باشند. متاسفانه امروزه والدین به دلیل چندشغله بودن خودشان نمی توانند کتاب بخوانند.

این نویسنده کودک و نوجوان نقش صدا و سیما را در ترویج کتابخوانی موثر دانست و افزود: صدا و سیما باید ابتدا از حوزه روانشناسی به این مسئله نگاه کند. این امر باید در نظر گرفته شود که کتاب چطور تبلیغ شود که بچه ها به خواندن آن مشتاق شوند، به عنوان مثال یک قسمتی از کتاب باید در تلویزیون خوانده شود و بعد بگویند که بچه ها خودشان بقیه داستان را دنبال کنند و یا مسابقه هایی با محوریت کتاب برگزار کنند. تمام این عوامل باعث می شود که اشتیاق بچه ها به کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.

گفتنی است، سپیده خلیلی، دکترای روانشناسی، نویسنده و مترجم بیش از صد و پنجاه عنوان کتاب برای کودکان و درباره کودکان سال ۱۳۳۸ در شمیران به دنیا آمد و از سال ۱۳۶۸ به نویسندگی و ترجمه پرداخت. وی در سال ۱۳۷۲ مجله رشد کودک را بنیان گذاشت و طی این سالها سردبیری مجلات مختلف همچون رشد کودک، رشد نوآموز، شاهد کودکان و پرستو (ضمیمه نشریه بچه های شرق) را به عهده داشته است. وی یکصد و پنجاه عنوان کتاب ترجمه و تالیف برای خردسالان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نشر کرده است که جوایز جشنواره‌های کتاب کانون پرورش فکری کودکان، جشنواره مطبوعات کودک، دوچرخه طلایی و ... را برای وی به همراه داشته است. وی همچنین عضو شورای دفتر تالیف کتب درسی و کارشناس کتب خارجی کتابخانه ملی کودک و نوجوان است.این فارغ التحصیل دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه براون شوایگ آلمان و عضو انجمن روانشناسان کودک ایران سالهاست که به مشاوره بالینی کودکان می‌پردازد. 

نظر شما