شناسهٔ خبر: 39026 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝موسیقی ما˝ برگزیدگان خود را شناخت / نشان درجه یک هنری وزارت ارشاد برای عبدالوهاب شهیدی

سومین جشن ˝موسیقی ما˝ با معرفی بهترین‌های بخش‌های مختلف موسیقی با حضور تعداد زیادی از هنرمندان عرصه موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ سومین جشن سالانه "موسیقی ما" شب شنبه ۱۸ مهرماه در حالی در تالار وحدت برگزار شد که این سالن شاهد حضور تعداد بی‌شماری از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در کنار هم بود.

از فرش قرمز تا حضور حبیب

در ابتدای ورود به سالن فرش قرمزی تا منتهی به لابی وحدت پهن شده بود و هریک از هنرمندان بعد از عبور از این مسیر و گرفتن عکس وارد لابی وحدت می‌شدند. ساعت از ۱۹ گذشته بود و هر ثانیه شاهد حضور یکی از چهره‌های موسیقی بودیم. یکی از شوک‌آورترین اتفاقات هم حضور حبیب محبی خواننده پیشکسوت بود.

ادای احترام به قربانیان فاجعه منا

نیما کرمی مجری‌گری این مراسم را به عهده داشت، او در ابتدا بعد از یادآوری فاجعه منا از حضار تقاضا کرد تا برای احترام به درگذشتگان این حادثه یک دقیقه سکوت کنند. سپس از گروه موسیقی "راز و نیاز" و خوانندگی سالار عقیلی برای اجرای برنامه دعوت شد.

عقیلی و اعضای گروه "راز و نیاز" ۵ قطعه را در این برنامه اجرا کردند که از جمله این قطعات می‌توان به خوشه‌چین، وطنم و... اشاره کرد.

تک‌تک کاندیداها در حد برنده بودند

مجری برنامه با مهارت تمام عنان کار را به دست گرفته و با نزدیک شدن به اعلام نتایج نهایی گفت: موسیقی ایران سالانه شاهد تولید آثار بسیاری است و قضاوت در بین این آثار، که اتفاقاً آثار خوب هم در میان آن‌ها کم نیست، کاری دشوار و طاقت‌فرساست. حتی انتخاب کاندید هم برای برخی از بخش‌ها کار دشواری بود. صادقانه می‌گویم که تک‌تک کاندیداها در حد برنده بودند.

تقدیر از محمدرضا درویشی

اولین بخش مراسم تقدیر از یک عمر فعالیت هنری محمدرضا درویشی بود، بعد از پخش فیلم کوتاهی از این هنرمند و صحبت درباره رزومه کاری خود برای دریافت تقدیرنامه و لوح روی سن دعوت شد.

درویشی در آن فیلم کوتاه درباره رزومه خود گفت: من موسیقی را با نواختن ویولن آغاز کردم و در کنار آن به اداره هنر شیراز رفتم و در آنجا هم به نواختن پیانو مشغول شدم. در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شده و در همین سال‌ها هم با پرویز مشکاتیان آشنا شدم. قبل از انقلاب درس من تمام شد و به عنوان شاگرد اول کل دانشکده هنرهای زیبا انتخاب شدم. به همین خاطر بورسیه برای تحصیل در آمریکا دریافت کردم. اما به خاطر اینکه در مراسم جشن همایونی حضور نداشتم و دست او را نبوسیدم از این بورس محروم شدم، اما خوشحالم که در ایران ماندم و فرصت کردم تا به همه شهرها سفر کنم و با موسیقی ایران آشنا شوم.

بعد از این سخنان با حضور استادان فریدون شهبازیان، محمد سریر، استاد نادر گلچین، از یک عمر دستاورد هنری استاد محمدرضا درویشی تجلیل به عمل آمد. سریر درباره این موضوع و تجلیل از درویشی گفت: در حوزه‌ پژوهش موسیقی که انسان در غبارش گم می‌شود، درویشی راهش را پیدا کرد و مسیرش را با ثبات ادامه داد. خوشحالم امشب از درویشی به عنوان پژوهشگری که اتفاقاً آثار ماندگار زیادی را هم دارد، تقدیر می‌شود.

موسیقی سنتی در کشور ما را آب برده است

محمدرضا درویشی پس از دریافت لوح تقدیر گفت: نکته‌ای را خبرنگاری در بیرون سالن از من پرسید درمورد اینکه برخی از دوستان حضور موسیقی پاپ و آثار این حوزه درست نمی‌دانند و معتقدند فقط باید به موسیقی سنتی پرداخت. من به ایشان پاسخ دادم باید تنگ‌نظری را کنار گذاشت. موسیقی پاپ در همه جای دنیا رایج است و این قانون عرضه و تقاضا است که این مقوله را به وجود آورده است. هر چیزی که متقاضی داشته باشد، خودبه‌خود ایجاد و عرضه می‌شود. این موضوع برمی‌گردد به سیاست‌های کلان کشور که از موسیقی‌هایی که از حمایت کمتری در بین مردم اجتماع برخوردارند، حمایت کنند.



درویشی ادامه داد: در بسیاری از کشورها از دو نوع موسیقی حمایت ویژه می‌شود. اول موسیقی‌های مدرن که شنونده‌های خاص دارد و دوم موسیقی‌های کاملاً سنتی که آن‌ها هم شنونده‌های خاص دارند. این موسیقی اگرچه ریشه‌های اصیل دارد، اما در میان مردم جین‌پوش و پیتزاخور رواج ندارد، اما همین موسیقی که به اسم سنتی امروز می‌شنویم، رگه‌های شدیدی از موسیقی پاپ دارند. ما کلاه گشاد سر خودمان می‌گذاریم و به این موسیقی‌های که رگه‌های غلیظی از موسیقی پاپ دارند، سنتی می‌گوییم.

وی افزود: موسیقی سنتی در کشور ما را آب برده است. آنچه امروز در تک‌نوازی‌ها، آوازخوانی‌ها و گروه‌نوازی‌ها شاهد هستیم، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نیست. حالا که بخش خصوصی دستش کوتاه است و دولت هم متوجه این حرف‌ها نمی‌شود، مجامع این چنینی بیایند و سره را از ناسره تشخیص بدهد. من هیچ مشکلی با موسیقی پاپ ندارم، اما موسیقی پاپ خرجش را خودش درمی‌آورد اما در موسیقی سنتی و مدرن وضعیت مشابه نیست و نیاز به حمایت‌های دولتی دارند.

بعد از تقدیر از سردمدار موسیقی نواحی، نادر مشایخی، هنگامه اخوان و حمیدرضا نوربخش برای اهدای جوایز مرحله اول به روی سن دعوت شدند:

معرفی بهترین آلبوم موسیقی سنتی با کلام سال ۹۳

در بخش کارشناسی آلبوم "قطره‌های باران" به عنوان بهترین آلبوم شناخته شد و تهمورس پورناظری جایزه این بخش را دریافت کرد. بهترین آلبوم موسیقی سنتی به انتخاب مردم هم، آلبوم "مستور و مست" جایزه این بخش را دریافت کرد.

همایون شجریان از من نترس‌تر است

ژانو باغومیان پس از دریافت این جایزه پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: خوشحالم که مردم به این موسیقی عجیب‌وغریب رأی دادند. من فکر می‌کردم آدم نترسی در عالم موسیقی هستم، اما وقتی با همایون شجریان آشنا شدم و با او کار کردم نظرم عوض شد و دیدم که او از من هم نترس‌تر است.

همایون شجریان هم بعد از دریافت این جایزه گفت: باعث افتخار است که در خدمتتان هستم. این آلبوم تجربه جالبی بود. به خاطر اینکه ژانو از فرهنگ دیگری آمده و در عین حال فرهنگ ما را هم به خوبی می‌شناسد و با حافظ و عطار و دیگر شعرا به خوبی آشناست.

انتخاب بهترین آهنگساز موسیقی سنتی و معاصر در سال ۹۳

کارشناسان و اهالی موسیقی حمید متبسم را به خاطر آلبوم "زمزمه‌ها" شایسته این جایزه دانستند و او به عنوان آهنگساز برتر معرفی شد که همسر او به نیابتش جایزه این آهنگساز را دریافت کرد.

متبسم در کلیپی که برای سومین جشن موسیقی ما ارسال کرده بود، گفت: با خبر شدم زمزمه‌ها مورد توجه و عنایت شما دوستان قرار گرفته است. زمزمه‌ها بر اساس کلام عاشقانه ادیب بزرگ زمان ما استاد شفیعی کدکنی ساخته شده است و اگر رنگ و درخششی در او هست، از اوست. این اثر مانند کلامش سعی کرد تا آرام و گوشه‌نشین و بی‌تکبر باشد. به خاطر اینکه صدای "زمزمه‌ها" به گوشتان رسیده خوشحالم.

بهترین آهنگساز موسیقی پاپ سال ۹۳

کارشناسان علیرضا افکاری را به خاطر آلبوم "پاییز تنهایی" انتخاب کردند.

بهترین آهنگساز موسیقی تلفیقی و تجربی سال ۹۳

کارشناسان جایزه را لایق میلاد درخشانی برای آلبوم "اشارات نظر" در نظر گرفتند.

بهترین آلبوم موسیقی نواحی و مقامی

به انتخاب کارشناسان آلبوم "منظومه‌های حماسی" محمدرضا درویشی برنده جایزه بهترین اثر شد.

بهترین آلبوم تلفیقی و تجربی

در این بخش آلبوم "آرایش غلیظ" ساخته سهراب پورناظری انتخاب شد.

برای آنتراک گروه "لیان" به سرپرستی محسن شریفیان برای اجرای دو قطعه به روی صحنه آمدند.

نمی‌گویم همه موسیقی‌ها شاد باشند، اما باید جامعه را عوض کنیم 

شریفیان بعد از اتمام قطعات گفت: چندی پیش دانشجویی برای مشورت درباره پایان‌نامه دانشگاهی‌اش پیش من آمد. موضوع پایان‌نامه او درباره چرایی غمگینی موسیقی ایرانی بود. باید به او می‌گفتم بیاید اینجا و اساتید موسیقی ایران را ببیند که خنده بر لبانشان نیست. مردم ما به اندازه کافی غم دارند. به نظرم این جشن نیز با توجه به حال و هوای امروز، غم‌انگیزترین قطعه را انتخاب کند و به آن جایزه بدهد. من به سهم خودم نگران موسیقی ایران هستم. نمی‌گویم همه موسیقی‌ها شاد باشند، اما باید جامعه را عوض کنیم. صرفاً به دنبال پیروی از جامعه نباشیم. این روزها همه درباره اختلاس در اقتصاد حرف می‌زنند و کسی حرف از اختلاس در موسیقی نمی‌زند. مثلاً کسی از اینکه قطعه شما را بردارند و بر روی آن کار کنند، حرف نمی‌زند. اما بخش پایانی این اجرا را می‌خواهم به استاد درویشی تقدیم کنم.

تقدیر از ناصر فرهودی

بعد از پایان اجرای گروه لیان، از حبیب محبی، فریدون خشنود، میلاد کیایی و ناصر چشم‌آذر برای اهدای تقدیرنامه به روی سن دعوت شدند.

بدون گیتارم فلجم / خوشحالم بعد از ۶ سال می‌توانم صحبت کنم

حبیب محبی بعد از اهدای تقدیرنامه فرهودی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: حقیقتاً من بدون گیتار فلجم. اواخر دوره قبل با ناصر فرهودی کار کردم و با او قطعه‌هایی مثل "شام غریبان" را ساختیم. من اول فکر کردم که این جایزه را من بردم و تعجب کردم که چرا من باید این جایزه را ببرم؟ من که کاری نکردم و لیاقت این را هم که در ردیف اول بنشینم ندارم. هنوز خیلی مانده تا در صف جلو حضور داشته باشم. پس از شش سال سکوت خوشحالم که در اینجا فرصت صحبت کردن پیدا کرده‌ام. در پایان برای همه شما آرزوی موفقیت می‌کنم و توصیه می‌کنم که خداوند را همیشه به یاد داشته باشید.



بهترین آلبوم موسیقی پاپ

به انتخاب کارشناسان آلبوم "عشق یعنی" فریدون آسرایی برنده اعلام شد. همچنین آلبوم "پاییز، تنهایی" احسان خواجه‌امیری به انتخاب مردمی جایزه بهترین را از آن خود کرد.

بهترین آلبوم در بخش موسیقی پاپ راک

جایزه این بخش به انتخاب کارشناسان به گروه کامنت برای آلبوم "ازدست‌رفته" اهدا شد. همچنین به انتخاب مردم هم آلبوم "سلول شخصی" رضا یزدانی برنده جایزه شد.

ما انسان‌خوار نیستیم

نیما رمضان از اعضای گروه کامنت بعد از دریافت جایزه خود گفت: ما غیر از تهران جای دیگری برای اجرا نداریم. در خیلی شهرستان‌ها از ما تعریف خون‌خوار و انسان‌خوار دارند. خواهش می‌کنم کسانی که می‌توانند، در این راستا به ما کمک کنند.

رمضان ادامه داد: دو سال است که عضو خانه موسیقی‌ام اما هنوز بیمه نیستم و امکاناتی ندارم. خواننده‌ها شرایطشان از ما بهتر است. نوازندگان نیاز به حمایت بیشتری دارند و امیدوارم این موضوع مدنظر قرار گیرد.

با معرفی اول و دوم موافق نیستم

میلاد کیایی نوازنده سنتور پیش از اعلام انتخاب بخش مردمی گفت: خیلی با معرفی اول و دوم موافق نیستم. درست است که ظاهر قضیه تشویق است، اما تجربه ۶۰ ساله من در موسیقی نشان داده است که نفر اول همیشه فکر می‌کند که جایزه حقش بوده و دیگر تلاش نمی‌کند و نفرات دیگر هم فکر می‌کنند که حقشان خورده شده است. بهتر است هنرمندان در این مراسم صرفاً تشویق و تقدیر شوند.

واکنش خانه موسیقی درباره بیمه: بودجه نداشتیم

بعد از صحبت‌های نیما رمضان درباره بیمه، مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ گفت: دولت به خاطر بدهی‌هایی که به سازمان تأمین اجتماعی داشت در دو سال اخیر با بیمه کردن مشکل داشت، اما این اتفاق دوباره از سر گرفته شده و کسانی که اعضای خانه موسیقی هستند، بیمه خواهند شد.

تقدیر از هوشنگ ظریف

تقدیر سوم سومین جشن موسیقی ما به هوشنگ ظریف استاد پیشکسوت موسیقی سنتی ایران اختصاص داشت. به همین مناسبت هم فیلمی کوتاه پخش شد. پس از پخش این کلیپ، با حضور استاد عبدالوهاب شهیدی، حسن ناهید و جواد مجابی از یک عمر فعالیت‌های هنری ارزشمند هنری استاد ظریف تجلیل به عمل آمد.



سورپرایز علی جنتی

درست در اواسط اهدای تقدیرنامه از ظریف، سورپرایز جالبی رخ داد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام بی‌نظیر نشان درجه یک هنری عبدالوهاب شهیدی را که قرار بود به‌زودی به او اهدا کند، به این جشن فرستاد و این نشان پس از سال‌ها فعالیت هنری به شهیدی اهدا شد.

یادی از درگذشتگان عرصه موسیقی

بعد از این بخش کلیپی به یاد درگذشتگان موسیقی در سال گذشته پخش شد و یاد هنرمندانی چون محمدرضا لطفی، غلامعلی پورعطایی، علیرضا خورشیدفر، مرتضی پاشایی، مرتضی احمدی، نورمحمد درپور، عطاالله خرم، یوسف سلیمی، فرامرز رضا پور، خلیفه غلامعلی مارگیری گرامی داشته شد.

بعد از اتمام این کلیپ، محمدعلی بهمنی، محمد شیرازی، تورج شعبانخانی و کیخسرو پورناظری برای اهدای جوایز بخش سوم روی سن آمدند.

بهترین ترانه سال ۹۳

به انتخاب کارشناسان جایزه بهترین ترانه به رسول یونانی برای ترانه "قهوه‌خانه‌ها" تعلق گرفت.

بهترین ترانه‌سرای سال ۹۳
در این بخش هم روزبه بمانی به خاطر کل مجموعه‌هایش جایزه را دریافت کرد.

بهترین تنظیم‌کننده موسیقی پاپ در سال ۹۳

به انتخاب کارشناسان جایزه بهترین تنظیم‌کنندگی به بهروز صفاریان برای آلبوم "عشق یعنی" تعلق گرفت. صفاریان جایزه‌اش را تقدیم فریدون فروغی کرد.

بهترین کنسرت گذار سال ۹۳

رامین صدیقی از شرکت "هرمس" برنده بهترین کنسرت گذار به انتخاب کارشناسان بود.

بهترین ناشر سال ۹۳

در این بخش هم موسسه "خانه هنر خرد" برنده بهترین ناشر شناخته شد.

پرفروش‌ترین آلبوم سال

آلبوم "نه فرشته‌ام، نه شیطان" اثر تهمورس پورناظری و با صدای همایون شجریان هم با استناد به وبسایت بیپ‌تونز به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم فضای مجازی انتخاب شد.

تجلیل از بهروز غریب‌پور

در این بخش با حضور سیمین غانم، صدیق تعریف و کیخسرو پورناظری از یک عمر فعالیت هنری بهروز غریب‌پور تقدیر به عمل آمد.
بعد از این تقدیر حمید حامی قطعه "یاد من باش" را برای حضار اجرا کرد.

بهترین قطعات موسیقایی

در این بخش هم قطعه "وطن" از نوید دهقان و سالار عقیلی برنده اعلام شد.

جایزه بهترین قطعه موسیقی معاصر و اصیل ایرانی خارج از آلبوم به انتخاب مردم به قطعه "پرده‌نشین" اثر مهیار علیزاده و علیرضا قربانی اهدا شد.

جایزه بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و تجربی با رأی کارشناسان به همایون شجریان برای قطعه "با من صنما" رسید. جایزه بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و تجربی خارج از آلبوم نیز به انتخاب مردم گروه دارکوب و علی زند وکیلی برای قطعه "ترش‌رو" رسید.

جایزه بهترین قطعه موسیقی پاپ از نگاه کارشناسان به قطعه "عشق یعنی" اثر بهروز صفاریان، سروش سمیعی و فریدون آسرایی رسید.

جایزه بهترین قطعه موسیقی پاپ خارج از آلبوم با رأی مردمی به طور مشترک به قطعه "چشمه طوسی" محسن چاووشی و "نگران منی" مرتضی پاشایی رسید.

جایزه بهترین آلبوم موسیقی سنتی بی‌کلام با رأی کارشناسان به حسین علیزاده و پژمان حدادی برای آلبوم "تربت" رسید.

جایزه بهترین آلبوم موسیقی مدرن، ملل و کلاسیک به انتخاب کارشناسان به کیهان کلهر برای آلبوم "لایه‌های تاریکی" رسید.

در پایان تندیس طلایی نوازندگی به حسن ناهید نی و عین‌الله کیوان شکوه نوازنده درامز اهدا شد.

برنامه با پیانونوازی بهنام ابوالقاسم و پخش کلیپی از هنرمندان با اجرای پیانو به پایان رسید. 

نظر شما