شناسهٔ خبر: 39035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه» با حضور سیدفرید قاسمی

کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه» تالیف ناصرالدین حسن‌زاده در مدرسه ایده رونمایی می‌شود. این کتاب دربردارنده اعلامیه‌های از دوره قاجار و پهلوی است.

رونمایی از کتاب «100 اعلان و اعلامیه» با حضور سیدفرید قاسمی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه»، مربوط به دوره قاجار و پهلوی با سخنرانی سیدفرید قاسمی (مدیر سرای کتاب‌پژوهی)، علی ططری (مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی) و محسن میرزایی (پژوهشگر تاریخ) برگزار خواهد شد.

کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه»، سومین مجموعه از مجموعه کتاب‌های «۱۰۰» است که در راستای یکی از مهمترین دغدغه‌های انتشارات ایده؛‌ یعنی «فقرزدایی از آرشیوسازی در ایران» شکل گرفته و در این راستا تاکنون کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران» و «۱۰۰ پرتره از جهان پهلوان تختی» به چاپ رسیده است.
 
کتاب حاضر، گزیده‌ای از اعلان‌ها و اعلامیه‌های دوره قاجار و پهلوی از مجموعه شخصی ناصرالدین حسن‌زاده است که همزمان با رویکردهای تجددخواهی و مردم‌سالاری در ایران، طی سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۳۰ هجری شمسی را دربرمی‌گیرد. نمونه‌های اعلان‌های فرمایشی شاهی و نمونه‌های احکام دینی بیشترین اسناد این مجموعه را شامل می‌شود و سعی شده زمینه تورق بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران را پیشروی پژوهشگران قرار دهد.
 
کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه» که مقدمه‌ای به قلم آیدین آغداشلو و شهروز مهاجر را نیز به همراه دارد، با روشن کردن مراحل اولیه تکوین گرافیک معاصر ایران، می‌تواند راهنمای مناسبی برای اهل تحقیق باشد و با دانستن این مهم که بازیابی منابع شکل‌گیری گرافیک یک‌صد سال گذشته ایران تا چه حد دشوار و متون چاپ شده در این زمینه در چه میزان اندکی است، ارزش این کتاب دو چندان می‌شود.
 
رونمایی از کتاب «۱۰۰ اعلان و اعلامیه» جمعه ۲۴ مهرماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مدرسه ایده به نشانی خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ برپا خواهد شد.

نظر شما