شناسهٔ خبر: 39060 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری انحصاری دوره دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در دانشگاه تهران

دوره دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، در سطح کشور منحصراً در دانشگاه تهران اجرا می‌شود و پذیرش دانشجو دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر پرویز رشیدی رنجبر، مدیر گروه بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران، ضمن اعلام این خبر، گفت: دوره دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، دوره آموزشی میان رشته‌ای خاصی است که متناسب با توانایی‌های دانشجویان سرآمد، به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است. هدف از برگزاری این دوره علاوه بر جذب و پرورش استعدادهای درخشان، تربیت نیروی انسانی پژوهشگر، متخصص، مبتکر و خلاق در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی متناسب با نیازهای آموزشی، پژوهشی و تولیدی کشور در راستای تولید ارزش افزوده و بی‌نیاز سازی کشور از واردات کالاهای حوزه بیوتکنولوژی است که همه ساله هزینه گزافی را به کشور تحمیل می‌کند.

رشیدی رنجبر گفت: ‌این رشته از سال ۱۳۷۸ منحصرا در سطح کشور در پردیس علوم دانشگاه تهران دایر شده و با بررسی انجام شده در دانشگاه‌های خاورمیانه نیز دوره مشابهی وجود ندارد. اهمیت این رشته را می‌توان در مهم‌ترین دستاورد آن که تولید داروهای پروتئینی نوترکیب برای درمان بیماری‌هاست و سالانه در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در جهان گردش مالی دارد برآورد کرد. همچنین بیوتکنولوژی به عنوان قلمرو علمی استراتژیک در غالب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، شناسایی و مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران در ادامه گفت: از قابلیت‌ها و توانایی‌های دانش آموختگان این رشته، می‌توان به طراحی و تولید داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها و آنتی‌بادی‌ها با اهداف درمانی، طراحی واحدهای تولید آنزیم‌ و پروتئین‌هایی که در مقیاس صنعتی در پزشکی، محیط زیست، کشاورزی، صنایع غذایی کاربرد دارند اشار نمود. همچنین طراحی و بهبود فرایندهای تولید داروهای نو ترکیب، طراحی و توسعه بافت‌ها و اندامک‌ها برای استفاده بیماران، توسعه روش‌های بیوانفورماتیک جهت مطالعه و یافتن قواعد حاکم بر سیستم زیستی، توسعه روش‌های بیوتکنولوژی برای استفاده در مورد سیستم‌های عصبی بیماران دارای ضایعات نخاعی و توسعه روش‌های درمانی بر پایه سلول‌های بنیادی از دیگر کارکردهای این رشته است.

عضو هیات‌علمی پردیس علوم دانشگاه تهران افزود: دانشجویان این رشته از میان متقاضیانی که شرایط ویژه‌ای داشته‌اند به صورت نیمه متمرکز، پس از برگزاری مصاحبه و با بررسی سوابق علمی و آموزشی انتخاب می‌شوند.

نظر شما