شناسهٔ خبر: 39140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب هفته خبر با پرونده‌ ویژه شمس لنگرودی منتشر شد/ گفت‌وگو با شاعر فراری از فضای شعر

هفتاد و هفتمین شماره از مجله «کتاب هفته خبر» به سردبیری محمد ولی‌زاده، با پرونده‌ای ویژه شمس لنگرودی منتشر شد. در این پرونده در کنار اظهار نظر چهره‌های ادبی درباره آثار و شخصیت لنگرودی، گفت‌وگوی متفاوتی از اردشیر رستمی با این شاعر نیز منتشر شده است.

کتاب هفته خبر با پرونده‌ ویژه شمس لنگرودی منتشر شد/ گفت‌وگو با شاعر فراری از فضای شعر

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجله «کتاب هفته خبر» در جدیدترین شماره خود در پرونده‌ای ویژه، ضمن گفت‌وگو با شمس لنگرودی، نظرات برخی چهره‌های ادبی را درباره او منعکس کرده است. همچنین مطالبی از مهدی دادخواه تهرانی، رسول یونان، ضیاءالدین خالقی، سعید برآبادی و بهاءالدین مرشدی درباره شخصیت و برخی آثار این شاعر شناخته شده سایر مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

شمس لنگرودی در گفت‌وگویی که توسط اردشیر رستمی انجام شده، به نکات جالبی از علایق این روزهای خود در حوزه فرهنگ و هنر اشاره می‌کند که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو آورده شده است.

«...آیا شما از شعر خسته نشده‌اید؟
از «شعر» نه، از فضایی که در شعر ایران وجود دارد خسته‌ام. اصلاً هیچ دلم نمی‌خواند درباره شعر حرف بزنم. از خود «شعر» نه؛ در این بی‌معنایی زندگی و بطالتی که همه ما را احاطه کرده، تنها مفری که برای من باقی می‌ماند شعر است. شعر تنها همدم من است؛ با موسیقی البته. شعر و موسیقی تنها همدم‌های من هستند. اما تا آنجا که مقدور است، حاضر نیستم در فضای شعری و جلسات شعری شرکت کنم.

امکان دارد مدیوم‌تان را عوض کنید؟
کاملاً دلم می‌خواهد عوض کنم.

مثلاً به سینما بروید؟
علاقه‌مندم به همین دلیل به سینما بروم.

فکر می‌کنید چه چیز سینما برای شما جالب است؟
دو فضای کاملاً متفاوت است. من ۴۰ سال در تنهایی خودم هم کارگردان بودم، هم بازیگر و هم نویسنده فیلمنامه. خسته شدم از این همه تنهایی. آنجا می‌بینم یک مسئولیت بیشتر ندارم و سعی می‌کنم کار خودم را خوب انجام دهم. همیشه هم بیرونم، بر خلاف اینجا که ۴۰ سال است در خانه هستم!

آنجا امکان دارد در انتخاب‌ها این حساسیت لازم را داشته باشید، آن چیزی که در شعر داشتید یا ...
حتماً؛ حتماً. بعد از حضور در سه فیلم، طبیعتاً تعدادی فیلم دیگر به من پیشنهاد شد که قبول نکردم و قبول هم نمی‌کنم. برای چه قبول کنم؟ من جوان ۱۸ ساله نیستم که علاقه به بازیگری داشته باشم. من بازیگری را به دلایلی دنبالش هستم که تأمین شوند.

امکان دارد فیلمنامه بنویسید؟
نه. بعید است. سال‌ها پیش دورخیزی کردم و دیدم کار من نیست. تصور نمی‌کنم بنویسم.

کارگردانی چطور؟
عجالتاً فکر نمی‌کنم. چند بار فکر کردم دیدم کار من نیست. عجالتاً کار من نیست. شاید فردا فکر کردم دیدم کار من هست...»

هفتاد و هفتمین شماره از مجله «کتاب هفته خبر» به سردبیری محمد ولی‌زاده، به قیمت پنج هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما