شناسهٔ خبر: 39144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگی: متأسفم که چرا کتاب‌هایم را گویا نکرد‌ه‌ام

علی‌اکبر فرهنگی، چهره ماندگار مدیریت ایران، در آیین آغاز به‌کار «استودیو رسانه» ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، ضمن اشاره به لزوم توجه دانشگاهیان مؤلف به نابینایان گفت:‌ «متأسفم که چرا کتاب‌های خودم را برای استفاده نابینایان گویا نکرده‌ام». پورعزت، رئیس کتابخانه دانشگاه تهران نیز از دانشگاهیان درخواست کرد حق کپ‌رایت کتاب‌هایشان را برای تولید کتاب گویا اختصاص دهند.

فرهنگی: متأسفم که چرا کتاب‌هایم را گویا نکرد‌ه‌ام/ پور‌عزت: دانشگاهیان حق کپی‌رایت آثارشان را به تولید کتاب گویا واگذار کنند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  آیین افتتاح «استودیو رسانه» ویژه نابینایان، (چهار‌شنبه ۲۲ مهر‌ماه) با حضور دکتر علی‌اکبر فرهنگی، پدر مدیریت رسانه و چهره ماندگار مدیریت، دکتر رحمت‌الله‌حافظی،‌ رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران،‌ دکتر غلامرضا کاظمی دینان،‌ رئیس انجمن روابط عمومی ایران، دکتر علی‌اصغر پور‌عزت، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران،‌ دکتر ناصر معصومی، معاون پژوهشی دانشگاه تهران،‌ دکتر حسن به‌‌نژاد، معاونت دانشجویی دانشگاه تهران،‌ دکتر مجید حمزه‌لو، مدیرکل دانشجویان دانشگاه تهران،‌ مهندس ایرج حسابی،‌ رئیس بنیاد پروفسور حسابی، دکتر حبیب میدان‌چی، رئیس هیات امنای بنیاد خیریه شهناز و دکتر رضا کیانیان، هنرمند نام‌آشنای ایران در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
زمینه‌های لازم برای ظهور توانایی‌های نابینایان فراهم شود
علی‌اکبر فرهنگی در این آئین با اشاره به اقدام بنیاد شهناز در حمایت از نابینایان گفت: بنیاد خیریه شهناز در واقع یکی از باد‌‌های بهاری است که غنچه‌ها را شکوفا می‌کند. آمار اعلامی از سوی دکتر حافظی درباره دانشجویان نابینا و کم‌بینا نشان از به منصه ظهور رساندن توانایی‌های خود است؛ باید زمینه‌‌‌های لازم برای این تلاش فراهم شود.
 
وی به تجربه شخصی خود درباره تلاش دانشجوی نابینایش برای تحصیل در مقطع دکترا اشاره کرد و افزود: آقای دکتر خوانین‌زاده در مقطع دکترای رشته مدیریت رسانه دانشجوی خوب من بود. برای مطالعه صد‌ها نوار کاست از کتاب‌های درسی را با همکاری فرزند و همسرش آماده کرده بود. به وی قول دادم زمینه ارتباطش با بنیاد شهناز را فراهم کنم. تأسف خوردم که چرا کتاب‌های خودم را برای استفاده این افراد به‌صورت گویا منتشر نکرده‌ام. تلاش‌های بنیاد شهناز باید با همکاری ما تسریع شود. خیرین بسیاری در طول سال‌های دراز با ساخت بیمارستان و مدرسه باقیات و صالحات جمع‌آوری کردند و بنیاد شهناز از جمله این اقدامات است.    
 


واگذاری حق کپی‌رایت آثار دانشگاهی برای تبدیل به کتاب گویا
پور‌عزت، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز در این آئین درباره ضرورت تولید کتاب‌های گویا در کشور اظهار کرد: امید‌واریم کتابی نباشد که عزیزان روشندل در استفاده از آن مشکل داشته باشند؛ از دانشگاهیان و غیردانشگاهیان دعوت می‌‌کنیم که حق کپی‌رایت کتاب‌های خود را برای تبدیل به کتاب گویا واگذار کنند.
 
صوری بودن کار‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات نابینایان
حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به‌عنوان دیگر سخنران آئین افتتاح «استودیو رسانه» گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در هر یک ثانیه یک نفر در دنیا و هر یک دقیقه یک کودک بینایی خود را از دست می‌دهد. ۲۸۵ میلیون نفر در دنیا مشکل کم‌بینایی دارند و ۳۹ میلیون نفر نیز نابینا هستند. در ایران نیز هشت‌دهم درصد یعنی ۶۴۰ هزار نفر از مشکلات بینایی رنج می‌برند و ۱۴۰ هزار نفر این جمعیت نیز نابینای مطلق هستند. نیمی از این تعداد از بدو تولد از نعمت بینایی محرومند و مابقی نیز در طول زندگی خود براساس حوادث یا بیماری به مشکلات بینایی دچار می‌شوند.
 
وی افزود: نابینایان از حقوق شهروندی خود محرومند و جامعه نتوانسته زیرساختار‌های لازم برای ایجاد فرصت‌های برابر را ایجاد کنند. بیشتر مشکلات این جمعیت شامل تحصیل،‌ اشتغال،‌ ازدواج و حتی تردد در معابر عمومی است و کار‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات نابینایان، صوری بوده است. طبق قانون همه دستگاه‌ها موظفند که سه درصد از ظرفیت استخدامی خود را به نابینایان اختصاص دهند.
 


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: برای رفع مشکلات نابینایان نباید منتظر کمک‌های دولتی باشیم. دولت باید تسهیل‌کننده امور باشد. بنیاد شهناز از مصادیق حضور مردمی در رفع مشکلات است. منافع شخصی در کار‌های خیر وجود ندارد، بنابرابن تمایل به حمایت در این حوزه افزایش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود که دولت برنامه‌های آموزشی برای نابینایان را حمایت کند. وزارتخانه‌های رفاه و مسکن در کنار شهرداری برای ساماندهی معابر شهری برای نابینایان می‌توانند همکاری داشته باشند.
 
حافظی اظهار کرد: طبق آمار در سال ۱۳۶۰، تعداد ۱۵۰ نابینا در مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل بودند و این در حالی است که در حال حاضر پنج هزار نفر از دانشجویان کشور را نابینایان و کم‌‌بینایان تشکیل می‌دهند.
 
معلولیت عیب نیست
غلامرضا کاظمی دینان، رئیس انجمن روابط عمومی ایران نیز در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی برخی نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی گفت: دکتر میدان‌چی به وظیفه اجتماعی خود عمل کردند، موضوعی که چندان در جامعه ما به آن توجه نمی‌شود. معلولیت عیب نیست، بلکه انسان نبودن و ناتوانی در درک و فهم معلولیت عیب است. روشندل متظاهر نیست، بلکه ممکن است برخی افراد بینا در رفتارشان تظاهر داشته باشند. انجمن روابط عمومی ایران برای همکاری با بنیاد خیریه شهناز آمادگی کامل دارد.
 
وی ادامه داد: اکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌‌های کشور هستند و این در حالی است که فقط ۵۰۰ هزار نفر در این مجموعه‌ها فعالیت دارند. جامعه‌ای که آگاه نباشد، شاد نیست و جامعه‌ای که شاد نباشد، به توسعه پایدار نخواهد رسید.
 


تشکیل کمیته مشترک برای خدمت‌رسانی به نابینایان
به‌نژاد، معاونت دانشجویی دانشگاه تهران نیز در این آئین افتتاح عنوان کرد: دانشگاه تهران مفتخر است که درباره ارائه خدمات یکی از بهترین‌هاست و در کشور سرآمد است. هیأت رئیسه دانشگاه تهران معتقد است که برای تحقق عدالت اجتماعی، شرایط باید مهیا شود، بنابراین دست نیاز به سوی همه صاحبان ایده دراز می‌کنیم. دانشگاه تهران شاید از لحاظ ساختاری قوی باشد، اما نیازمند دریافت ایده‌‌های مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم تا با تشکیل کمیته‌‌ای مشترک، شامل نیرو‌ی انسانی متخصص و صاحب ایده،‌ دانشگاه تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین میزبان نابینایان، حرکتی در مسیر بهبود کیفییت زندگی این افراد انجام دهد.
 
در بخش پایانی این آئین، حبیب میدان‌چی ضمن تقاضا برای بار‌گذاری کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان در پایگاه اینترنتی دانشگاه تهران از تشکیل کمپین « هم‌صدا شویم» خبر داد. دکتر علی‌اکبر فرهنگی با بریدن روبان «استودیو رسانه» ویژه تولید کتاب‌های گویای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران را افتتاح کرد. 

نظر شما