شناسهٔ خبر: 39166 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده جایزه «من بوکر»: ناشران نخستین کتابم را ۷۸ بار رد کرده بودند

«مارلون جیمز»، نخستین نویسنده «جامائیکایی» برنده جایزه ادبی ۵۰ هزار پوندی «من بوکر» گفته است که ناشران نخستین کتاب وی با عنوان «شیطان جان کروو» را ۷۸ بار رد کرده بودند.

 

برنده جایزه «من بوکر»: ناشران نخستین کتابم را 78 بار رد کرده بودند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «جیمز» که شب گذشته برای کتاب «تاریخچه‌ای درباره ۷ کشتار» جایزه ادبی «من بوکر» را از آن خود کرد، گفت: به دلیل رد نخستین کتابم از سوی ناشران، تقریبا نزدیک بود نوشتن را رها کند.
 
وی اظهار کرد که پس از آن در سال ۲۰۰۵ توانست «شیطان جان کروو» را به چاپ برساند.
 
با وجود موفقیت آخرین رمان این نویسنده جامایکایی، وی گفته است که فکر می‌کند از زمان انتشار نخستین کتابش، صنعت نشر تغییری نکرده است.
 
«جیمز» اظهار کرد: «زمانی بود که فکر می‌کردم داستان‌هایی را می‌نویسم که مردم تمایلی به خواندن آن‌ها ندارند. پس از شکست نخستین رمانم می‌خواستم تسلیم شوم. دست‌نوشته‌هایم را معدوم کردم و حتی سراغ رایانه‌های دوستانم رفتم و همه متن‌ها آن را پاک کردم. هر چند بعدها نسخه‌ای از آن را دوباره درون ای‌میل خود پیدا کردم.»
 
او نخستین نویسنده جامائیکایی است که جایزه ادبی ۵۰ هزار پوندی را دریافت کرده است. رمان «تاریخچه‌ای درباره ۷ کشتار» بر اساس زندگی «باب مارلی»، خواننده و ترانه‌سرای مشهور جامائیکا و تلاش برای ترور او در سال ۱۹۷۶ نوشته شده است.
 
«مارلون جیمز» در پاسخ به پرسشی درباره ادبیات «بد» آخرین رمان خود گفت: «واژه بد نسبی است. من در این کتاب درباره خشونت‌های بسیار و آدم‌هایی نوشته‌ام که خوب نیستند و فکر می‌کنم خود داستان این نوع ادبیات را می‌طلبید.»
 
او رمان «تاریخچه‌ای درباره ۷ کشتار» را «گمان تجربی» خود از تاریخ جامائیکا توصیف کرد و افزود: «بسیاری از بخش‌های این کتاب بر مبنای رویدادهای واقعی نوشته شده است و مقداری کمی از آن که درباره‌اش تاریخی وجود نداشت، ساخته و پرداخته خودم است.»
 
هم‌چنین جایزه «من بوکر» برای اثر مورد علاقه ناشران سال ۲۰۱۵ به «کمی زندگی» نوشته «هانیا یاناگی‌هارا» اهدا شد. داوران امسال این جایزه ادبی «فرانسیس اوزبورن»، نویسنده، «جان برنساید»، شاعر و رمان‌نویس، «سم لیت»، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی و «الا واکاتاما آلفری»، مجری و گوینده رادیو و تلویزیون بودند.

نظر شما