شناسهٔ خبر: 39172 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی رهبری: عاشورا مهم‌ترین بخش‌ فرهنگی ما است / عبدی: ˝اپرای عاشورا˝ براساس آیین ˝سیاوش‌کشون˝ است

نشست خبری ˝اپرای عاشورا˝ با اجرای ارکستر سفمونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نشست خبری اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیرحیدریان و با حضور بهزاد عبدی، روزچهارشنبه ۲۲ مهرماه ساعت ۱۱ صبح در تالار وحدت برگزار شد.

عاشورا مهم‌ترین بخش‌ فرهنگی ما است

علی رهبری در ابتدای این نشست گفت: عاشورا، از جمله مهم‌ترین بخش‌های فرهنگ ما به حساب می‌آید. اتفاقی كه دیگر تنها یك اتفاق مذهبی نیست و به نوعی رخدادی ملی هم به حساب می‌آید. به هر روی از همان زمان كه رهبری اركستر سمفونیك را برعهده گرفتم، دلم می‌خواست در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام دهم. به همین خاطر در فاصله‌ كوتاهی بعد از اجرای "كارمینا بورانا" به فكر اجرای این قطعه افتادیم، قطعه‌ای كه آهنگساز در عین پایبندی به اصول موسیقی كلاسیك، آن را خیلی ایرانی نوشته است.

رهبری ادامه داد: در این اپرا، ۹ خواننده حضور خواهند داشت و بخش مهمی از اتفاقاتی كه در روز عاشورا اتفاق افتاده است، در این اپرا نمایش داده می‌شود. البته این اجرا به شكل اپرایی نیست و به صورت كنسرت اجرا خواهد شد. خواننده‌ها در این اجرا به صورت كنسرت حضور خواهند داشت و ما سعی نكردیم چهره‌ای از خودمان را در این اجراها دخیل كنیم.

وی افزود: در فرهنگ موسیقایی ایران، تعزیه قدمتی بسیار طولانی دارد و این هنر، شكلی متعالی از اپراست. اپرا، یعنی اجرایی همراه با نمایش و تعزیه‌ ایرانی این خصوصیت را به بهترین شكل دارد. بهزاد عبدی هم در نوشتن این تعزیه مسئله را به بهترین شكل انجام داده است. کلمه اپرا در ایران اشتباه فهمیده شده است، هرچقدر هم درباره این موضوع صحبت کنیم اتفاقی نمی‌افتد، اپرای عاشورا یک تعزیه مدرن است که با ارکستر سمفونیک اجرا می‌شود و تفاوتش با تعزیه این است که نوازنده‌هایش حرفه‌ای‌تر هستند.

"اپرای عاشورا" بر اساس آیین "سیاوش‌کشون" است

بهزاد عبدی هم درباره این اپرا گفت: "اپرای عاشورا" موسیقی و اپرای ملی ما است و بر اساس آیین "سیاوش‌کشون" نوشته شده که بسیاری از نسخه‌های تعزیه نیز بر اساس این آیین شکل گرفته‌اند. ما هم برای تولید این اثر موسیقایی برداشتی از این گونه‌های ارزشمند موسیقایی داشتیم که به اعتقاد من پاسبان موسیقی ملی ما بوده‌اند.

عبدی ادامه داد: همیشه در نظر داشتم بر اساس یک زبان و ارکستر جهانی، بیانی ایرانی از یک فضای موسیقایی داشته باشم. در همین اثنا با مطالعه فراوان پیرامون آیین‌هایی چون سوگ سیاوش و تماشای بسیاری از مجالس تعزیه‌خوانی به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردم.

یک ایرانی همیشه ایرانی است

نصیر حیدریان اولین رهبر مهمان درباره حضورش در ایران پس از ۱۸ سال گفت: آرزوی هر هنرمندی است که در کشور و خانه خودش به روی صحنه برود. یک ایرانی همیشه ایرانی است و این حس ایرانی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و فرهنگی است که در وجود همه‌ی ما نهادینه شده است و با هیچ چیز نمی‌توان آن را عوض کرد.

وی ادامه داد: زمانی که استاد رهبری با من تماس گرفتند و از من خواستند که اپرای عاشورا را رهبری کنم با کمال میل پذیرفتم زیرا این اثر کاری است که به فرهنگ ما مربوط می‌شود. عاشورا یک فرهنگ ۱۴۰۰ ساله است، فرهنگی که در وجود ما ایرانی‌ها نهادینه شده است و این فرهنگ متأسفانه از کشور ما خارج نشده است.

حیدریان عنوان کرد: با اجرای ۹ بتهوون، استاد رهبری جریان و داستانی ۴۰۰ ساله، که در آلمان اتفاق افتاده است را به ایرانی‌ها نشان می‌دهد، چرا ما این کار نکنیم؟ و جریان ۱۴۰۰ ساله‌ی خودمان را که مربوط به ایرانی‌ها می‌شود را با موسیقی تبلیغ نکنیم؟ وقتی فیلم این اثر در شبکه‌های اجتماعی پخش شود و یک اروپایی آن فیلم را ببیند با واقعه‌ی عاشورا آشنا خواهد شد. 

وی در ادامه افزود: واقعه‌ عاشورا مهم‌ترین اتفاق فرهنگی، مذهبی و ملی ما است که ما می‌توانیم از طریق هنر آن را به کشورهای دیگر نشان دهیم. وقتی یک اثر هنری اجرا شود آن اثر ابدی می‌شود، اپرای عاشورا وقتی اجرا شود ابدی می‌شود به همین خاطر راهی می‌شود تا موسیقی ملی ما هم در خارج از کشور اجرا شود. چرا نه؟ چرا اپرای عاشورا در اروپا اجرا نشود. وقتی قطعه "فلوت سحرآمیز" در ایران اجرا می‌شود مخاطب با اتفاقی که ۳۰۰ سال پیش در اروپا رخ داده است آشنا می‌شوند ما با اجرای اپرای عاشورا می‌توانیم مخاطب را با واقعه‌ی عاشورا و فرهنگ عزاداری ایرانی آشنا کنیم. ۹۰ درصد اروپایی‌ها با واقعه‌ی عاشورا آشنا نیستند که با این اثر، جرقه‌ی آشنایی در ذهنشان زده می‌شود.

وی در انتها خاطرنشان کرد: تنها کسی که می‌تواند فرهنگ موسیقایی ایران را نجات دهد علی رهبری است. در تمام کتاب‌های الهیات کلمه‌ای به نام ایمان است، اما در قرآن ما بعد از ایمان از کار نیک صحبت شده است. از نظر من کار نیکی جز اینکه فرزندان این سرزمین را برای ایران تربیت کنیم وجود ندارد. ۲۰ سال پیش که در ایران بودم، ارکستر سمفونیک خیلی بی‌نظم بود اما طی این مدت اتفاق‌های خوبی افتاده و ارکستر از نظم قابل قبولی برخوردار است اما نقطه‌ضعف، کیفیت سازهاست که اگر سازهای بهتری خریداری شود، دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

نظر شما