شناسهٔ خبر: 39255 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روند کُند انتشار کتاب در ایران / شعرهای محمود معتقدی و یادنامه فتح الله بی‌نیاز

6 کتاب از محمود معتقدی و یادنامه نویسنده فقید فتح الله بی‌نیاز منتشر خواهد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ محمود معتقدی که ۶ ماه پیش  خبر از انتشار تعدادی کتاب را داده بود روزگذشته به ایبنا گفته است: کتاب "میان پنجره و دیدن"(خوانش ۱۰ شعر از ۱۰ شاعر) به زودی از سوی نشر ثالث راهی بازار کتاب خواهد شد. نشر ثالث کتاب دیگری از من با عنوان "بر گستره شعر امروز" در دست چاپ دارد.

شاعر مجموعه شعر "به رویای ما شلیک می‌شود" می‌گوید: "از کوچه تا باران" نام مجموعه شعری است که از سوی انتشارات ابتکار نو به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه خواهد یافت. کتاب "گزاره‌های نقد در زمینه شعر و داستان" که مجموعه مقالات مرا دربرمی‌گیرد از سوی همین انتشارات به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.  این شاعر اضافه کرده: "جهان جای دوری نیست" مجموعه شعر دیگری است که برای چاپ در نشر بوتیمار به سر می‌برد و «گاهی شبیه خاطره‌های خودت» نام مجموعه شعر دیگر من است که انتشارات نگاه به چاپ می‌رساند. 

محمود معتقدی پیش از این با اشاره به نگارش کتابی حاوی مقالات انتقادی به هنرآنلاین گفته بود: " بر گستره شعر امروز" کتاب دیگر من است که امسال منتشر خواهد شد. این کتاب به همراه "گزاره‌های نقد در زمینه شعر و داستان" شامل مقالات نقد و تئوریک من می‌شود که به زودی منتشر می‌شوند. او افزود: " بر گستره شعر امروز" توسط نشر ثالث و "گزاره‌های نقد در زمینه شعر و داستان" در انتشارات ابتکار نو منتشر خواهند شد. 

او همچنین خبر از انتشار مجموعه شعری با عنوان "از کوچه تا باد" داده بود و گفته بود که قرار است در نشر ابتکار نو منتشر شود. او گفت: "همچنین مجموعه شعر دیگری نیز آماده چاپ دارم که آن را نشر بوتیمار منتشر می‌کند." کتابی که گویا "جهان جای دوری نیست" نام دارد.

 آخرین مجموعه شعر معتقدی امسال در نشر چشمه منتشر شده است: "به یاد اسب‌ها و پرنده باش".

 از سوی دیگر قرار است یادنامه فتح الله بی نیاز، نویسنده تازه درگذشته کشورمان منتشر شود.

 در متنی که خانواده مرحوم منتشر کرده است، چنین می‌خوانیم: "به وصیت او عمل كردیم و همچنان كه منش و روش زندگى او بود، مراسم خاكسپارى و یادبود او را به سادگى و در نهایت آرامش برگزار كردیم. از اهل قلم و دوستانى كه بزرگوارانه در منزل او حضور یافتند و یا با ارسال پیام هاى مهر و سوگ خود، شرافت قلم فتح‌الله بى‌نیاز را یادآور شدند، صمیمانه سپاسگزارى مى‌كنیم. اگر شرایط مهیا باشد و امكان انتشار میسر، یادنامه‌اى از شعرها و نوشته‌هاى دوستان زنده یاد فتح‌الله بى‌نیاز به همراه چند نوشته چاپ نشده از او در آینده منتشر خواهد شد. "

هر چند همچنان که خبر انتشار کتاب‌های معتقدی گویای  آن است؛ روند انتشار کتاب در ایران روندی کند و بد مسیر است به نوعی که مولف کتاب (محمود معتقدی) در گفت و گویی که روزگذشته با ایبنا داشته است خبر از انتشار کتاب‌هایی را می‌دهد که ۶ ماه پیش به هنرآنلاین داده است. 

نظر شما