شناسهٔ خبر: 39372 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مشارکت استان ها را در برگزاری جشنواره ها بیشتر می کنیم/حمایت معنوی از هنرمندان جوان

قربانی از حمایت معنوی حوزه هنری از هنرمندان خبر داد و گفت: هنرمندان جوان ما بیش از حمایت مادی نیازمند حمایت معنوی هستند و دوست دارند آثارشان در جامعه عرضه و دیده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ علی قربانی، مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری در پاسخ به این سوال که جشنواره های فرهنگی هنری تا چه اندازه در کشف استعدادهای هنرمندان جوان در کشور موثر است  گفت: بعد از برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری، چهره های جدید معرفی می شوند. ما در مرکز محافل و جشنواره ها این دوستان را به واحدهای تخصصی مربوطه معرفی می کنیم و آنها در طول سال با این افراد کار می کنند، آثاری تولید می شود و در ورک شاپ ها و سایر قسمت ها از این هنرمندان جوان استفاده می کنند و آنها نیز آرام آرام به جایی می رسند که در بدنه هنرمندان حوزه هنری قرار می گیرند و آثار تولید می کنند.

قربانی در پاسخ به این سؤال که حمایت حوزه هنری از برگزیدگان جشنواره ها به چه صورتی است، عنوان کرد: اساسا جشنواره های ما شکل حمایتی دارد. ما با هدف حمایت از هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان جشنواره هایی را برگزار می کنیم، ضمن اینکه در ادامه کار هم آنها را حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: در جشنواره شعر و داستان یکی از جوایز ما این است که فرصت انتشار آثار برگزیدگان را در انتشارات سوره مهر فراهم کنیم. در تئاتر هم همینطور است. اجراها از استان ها می آیند در تهران و در رپرتوار تئاتر استان ها به نمایش درمی آیند و معرفی می شوند. در سینما و سایر رشته ها هم اینگونه حمایت ها را داریم.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد که در جشنواره های فیلم صد و فیلم رویش شرکت کردند، از کانال این جشنواره ها به جامعه سینمایی کشور معرفی شدند و الان در سازمان سینمایی سوره مشغول تولید فیلم های بلند هستند. این اتفاق در تمام جشنواره ها می افتد و نوع حمایت ما به این شکل تعریف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که حمایت معنوی از هنرمندان جوان تا چه اندازه مدنظر حوزه هنری است، به شبستان اظهار داشت: ما این مسئله را تست کردیم. در جشنواره شعر و داستان جوان سوره که مربوط به شرکت کنندگان زیر ۳۰ سال است و ما امسال آن را در قزوین برگزار کردیم، حمایت معنوی از هنرمندان را برای نخستین بار تست کردیم.

قربانی عنوان کرد: ما جشنواره شعر و داستان جوان سوره را از حالت رقابت به نفرات اول، دوم و سوم داشته باشد، خارج کردیم، به عبارت دیگر ما رقابت مادی را از این جشنواره حذف کردیم و جایزه ای را که وجود داشت بین افرادی که به جشنواره راه یافتند، تقسیم کردیم.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری با اشاره به اینکه ۵۰ نفر به جشنواره شعر و داستان جوان سوره راه پیدا کرده بودند، یادآور شد: ما جایزه را به طور مساوی بین این ۵۰ نفر تقسیم کردیم و نفرات اول و دوم و سوم در هر بخش را به این شکل اعلام کردیم که به آنها فرصت انتشار آثارشان را بدهیم. مدت زمان مشخصی به آنها وقت دادیم که آثار خود را برای چاپ به سوره مهر بسپارند. البته روال کار باید طی می شد و کارشان باید بررسی می شد و مجوز می گرفت تا سوره مهر آن را چاپ کند.

وی خاطرنشان کرد: ما از هنرمندان نظرسنجی کردیم و منجر به این شد که آنها جمع شدند و نامه ای به رییس حوزه هنری نوشتند و از حمایت معنوی هنرمندان از سوی حوزه هنری تشکر کردند.

قربانی با بیان اینکه هنرمندان جوان نیازمند حمایت معنوی هستند، تصریح کرد: هرچند جایزه مادی سهم و تاثیر خودش را دارد اما هنرمندان جوان ما دوست دارند، آثارشان دیده شود و فرصتی به آنها داده شود تا بتوانند آثارشان را به جامعه عرضه کنند.

قربانی در پاسخ به این سوال که حوزه هنری تا چه اندازه تلاش می کند که جشنواره ها را از مرکزمحور بودن خارج کند، به شبستان گفت: شعار همیشه ما این است که تهران همه ایران نیست و اگر اتفاقی در هنر این مملکت می افتد در این دوره که حداقل من درک می کنم توسط هنرمندان شهرستان ها می افتد و این اتفاق خوبی است که جشنواره ها از مرکزمحور بودن خارج شوند.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری با اشاره به جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری بیان کرد: این یک جشنواره داخلی است و مخصوص خود استانهاست، یعنی توسط استانها برگزار می شود، اگر تاn دوره هم ادامه داشته باشد، به همین شکل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد جشنواره های دیگر که داخلی نیستند فراخوان عام می دهیم ما تلاش داریم که جشنواره ها از مرکز محور بودن خارج شوند کما اینکه دبیرخانه دایمی جشنواره شعر انقلاب را در استان سیستان و بلوچستان انتخاب کردیم و دو دوره هم در این استان برگزار شده است.

قربانی اظهار داشت: جشنواره تئاتر منطقه ای که در دوره های اول توسط خودمان در ستاد، برنامه ریزی و اجرا می شد هم اکنون در اختیار استانهاست و آنها خودشان از صفر تا صد جشنواره را برگزار می کنند.

مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری با بیان اینکه حوزه هنری تا جایی که ممکن است استان ها را در برگزاری جشنواره ها سهیم می کند، عنوان کرد: به عنوان مثال جشنواره جوان سوره هر سال در یک استان برگزار و توسط خود آن استان مدیریت می شود. خارج کردن مرکز محور جشنواره ها اتفاقی است که دارد، رخ می دهد و ما تا جایی که بتوانیم در مورد جشنواره هایی که امکانات زیادی لازم ندارند، این کار را اجرایی می کنیم اما برای برخی جشنواره ها این امکان وجود ندارد.

قربانی تصریح کرد: به عنوان مثال ما برای جشنواره تئاتر در شهرستان ها سالن کم داریم و مجبوریم جشنواره تئاتر را در تهران برگزار کنیم. تا جایی که بتوانیم جشنواره هایی که قابلیت اجرا در استان ها را داشته باشند به استان ها واگذار می کنیم.

نظر شما