شناسهٔ خبر: 39538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نرم‌افزار کتابخانه «میراث مکتوب» منتشر شد

نرم‌افزار کتابخانه «میراث مکتوب» منتشر شد. این نرم‌افزار متن 240 عنوان کتاب در 490 جلد از آثار مرکز پژوهشی میراث مکتوب را دربردارد.

نرم‌افزار کتابخانه «میراث مکتوب» منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام اکبر راشدی‌نیا، مدیرکل تحلیل اطلاعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) توضیحاتی درباره نرم‌افزار کتابخانه میراث مکتوب و تاریخچه فعالیت این مرکز در زمینه تولید نرم‌افزارهای اسلامی و خدمات به سایر نهادها و ارگان‌های علمی پژوهشی ارائه کرد.
 
وی گفت: متن ۲۴۰ عنوان کتاب در ۴۹۰ جلد از آثار مرکز پژوهشی میراث مکتوب، در محورهای همایش‌ها و نکوداشت‌ها، نسخه برگردان‌ها، میراث ماوراء‌‌النهر، متن‌پژوهی، نسخه‌شناسی، متن‌شناسی، کتاب‌شناسی، فهرست نسخه‌های خطّی، علوم و معارف اسلامی، علوم و فنون، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، رسائل، جشن‌نامه‌ها، تفاسیر شیعه، تاریخ و جغرافیا، ارج‌ نامه‌ها از جمله محتوای ارائه شده در این نرم‌افزار است.
 
راشدی‌نیا افزود: امکان مشاهده متن اصلی کتاب، جستجو در بیش از ۶۸ هزار عنوان باب و سرفصل كتاب از طریق فهرست گزینشی، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات، یادداشت‌‌برداری، ذخیره‌‌سازی، ویرایش و چاپ متن از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم افزار است.
 
نرم‌افزار کتابخانه میراث مکتوب حاصل همکاری و مشارکت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که مراحل تولید را طی کرده و در آستانه تکثیر نهایی است.
 
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاکنون علاوه بر تولید و عرضه صدها عنوان نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، صدها نرم‌افزار را نیز به‌صورت مشارکتی و یا به سفارش موسسات و مراکز علمی پژوهشی تولید کرده و در اختیار علاقه‌مندان و محقققان قرار داده است.

نظر شما