شناسهٔ خبر: 39566 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه پیگیر تلگرام است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به منظور پیگیری فیلترکردن شبکه تلگرام خبر داد و گفت: پیشنهاد این کارگروه به دولت ارائه می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حسین نوش آبادی روز دوشنبه در نشست خبری گفت: فیلترکردن شبکه های اجتماعی خارج از اختیارات و وظایف وزارتخانه های ارشاد و ارتباطات است ولی تدابیری را در این زمینه خواهیم داشت و یکی از این تدابیر کارگروهی است که موضوع فیلترکردن شبکه تلگرام را پیگیری کرده و با ارائه پیشنهادهایی به منظور برخورد با گروه هایی که حریم اخلاقی را رعایت نمی کنند، نتیجه آن را به دولت ارائه خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی که برای جامعه مفید باشد و مسایل ضد اخلاقی نداشته باشد، بدون اشکال بوده و دولت در این زمینه همکاری می کند. 
معاون حقوقی وزیر ارشاد افزود: تاکنون چند بار از سوی مسئولان با مدیران تلگرام تماس گرفته شده تا برخی کانال های غیراخلاقی را مسدود کنند و مدتی این کانال ها مسدود شد اما تداوم پیدا نکرد و لذا به آنان اعلام شد اگر این کار ادامه پیدا کند، ایران تصمیم جدیدی خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: هرچند سرورهای تلگرام را در اختیار نداریم اما اختلال های به وجود آمده ربطی به فیلترکردن جمهوری اسلامی ایران ندارد.
نوش آبادی همچنین گفت: اگر سوءاستفاده از فناوری های جدید و فضای مجازی با منافع ملی در تضاد نباشد، ما نیز برخوردی نداریم ولی محتوای مجرمانه ای که بخواهد از طریق این شبکه ها بی بند و باری را ترویج دهد، پیگیری خواهیم کرد و با افرادی که بخواهند فضای جامعه را ناامن کنند، طبق مقررات برخورد خواهد شد.

* احتمال انتخاب فیلم «محمد رسول الله(ص)» در جایزه اسکار 
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم محمد رسول الله(ص) به عنوان فیلمی فاخر و بسیار ارزشمند در سینمای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد که دارای تمام ویژگی های فنی، هنری و سینمایی است و از قابلیت بالایی برای عرضه در سینماهای جهان برخوردار است. 
وی با اشاره به انتخاب فیلم محمد رسول الله(ص) از سوی هیاتی متشکل از مدیران فرهنگ و هنر در بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی به جایزه اسکار گفت: طبق قانون اسکار فیلم هایی در این جایزه امکان حضور دارند که از مهر سال گذشته تا مهر سال جاری اکران شده باشد و معتقدیم احتمال انتخاب این فیلم در اسکار بسیار است. 
نوش آبادی از دلایل انتخاب این فیلم در جایزه اسکار به داستان فیلم، عوامل فنی و کارگردان آن اشاره کرد که یک تیم حرفه ای و جهانی هستند و این فیلم در سطح بین المللی نیز با استقبال خوبی روبرو بوده است. 
وی با اشاره به اکران فیلم مجید مجیدی در برخی از کشورها و درخواست تاجیکستان برای نمایش آن گفت: کارگردان این فیلم می تواند فیلم محمد رسول الله(ص) را در کشورهای مختلف نمایش دهد ولی باتوجه به این که نمایش این فیلم نیازمند تجهیزات فنی و هنری به روز و مدرن است، باید ابتدا این تجهیزات آماده باشد و در اکران داخلی نیز 100 سینما را برای نمایش این فیلم تجهیز کردیم. 
سخنگوی وزیر ارشاد همچنین با اعلام این که فیلم محمد رسول الله(ص) در مدت دو ماه گذشته بالغ بر 11 میلیارد تومان فروش داشته، اظهار داشت: این فیلم رکورد فیلم های بعد از انقلاب را خواهد شکست. 

* اپرای عاشورا توانمندی هنرمندان ما را به نمایش گذاشت 
سخنگوی وزیر ارشاد گفت: با وجود انتقادهایی که به اجرای اپرای عاشورا در تالار وحدت در دهه اول ماه محرم صورت گرفت، می توان گفت اجرای این برنامه هنری برای بزرگداشت یک حرکت برخاسته از اعتقادات دینی و مذهبی ما و برای معرفی جلوه های فرهنگ عاشورا و تبیین فلسفه عاشورا کار قابل تقدیری است. 
وی افزود: این اپرا با به کارگیری هنرمندان متعهد و متخصص ارکستر سمفونیک تهران و با اشعار دینی و نثر موجود در کتاب های فرهنگ عاشورایی یک اپرای را تولید کرده که ارزشمند بوده و قابل ارائه در بسیاری از کشورهای اسلامی قابل است. 
نوش آبادی اضافه کرد: وجود ضعف در اپرای عاشورا در مرحله اول وجود داشته که باید دلسوزانه مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود تا باعث رشد و اعتلای هنر اسلامی ما باشد و اتفاقی که در حال تمرین و پشت صحنه می افتد و یا هنگام اجرای برنامه از نمای نزدیک رخ می دهد نباید باعث شود تا برخی با انگیزه های صنفی نظر دهند. 
وی افزود: اگر در پشت صحنه در حال تست صدا و یا در حال اجرا از نمایی نزدیک، تصویری به صورت هدف دار ضبط شود، برای این است که این کار فرهنگی را زیر سوال ببرند، در حالی که بنده و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای اپرا حضور داشتیم و اتفاقی مبنی بر تکخوانی خانم و یا حاشیه هایی که در مورد پوشش افراد مطرح می شد، نبوده است. 
این مقام مسوول همچنین گفت: اپرای عاشورا یک روش هنرمندانه ای است که می توان آن را تعزیه خوانی مدرن نامید و هنرمندان ما توانستند با هنر خود عاشورا را به تصویر بکشند و لذا هر اندیشه و باوری که در قالب هنر تولید شود ماندگارتر خواهد بود و راز ماندگاری عاشورا در این ارتباط است که هنرمندان، نویسندگان و شاعران با قلم تعزیه و فیلم کربلا را ماندگار کنند و امروز شاهد یکی از این صحنه های ماندگار هستیم. 
خبرنگار شبکه خبر در این نشست خبری پس از توضیح نوش آبادی گفت: بنده شاهد تکخوانی زن در اجرای اپرای عاشورا بودم و تصویر آن را نیز دارم ولی تاکنون اعلام نکردم. 

* جشنواره فیلم فجر در 2 بخش برگزار می شود 
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر همه ساله در یک زمان برگزار می شد که به دلیل برخی مشکلات مانند عدم امکان تماشای فیلم های داخلی و خارجی به شکل همزمان قرار شد این جشنواره در 2 مقطع زمانی برگزار شود که یکی مربوط به فیلم های داخلی و ملی است که در دهه فجر خواهد بود و دیگری اجرای فیلم های خارجی که با فاصله یک تا 2 ماه پس از بخش داخلی برپا می شود. 

* تشکیل کارگروه بررسی تولید و واردات کاغذ 
نوش آبادی با اشاره به افزایش تعرفه واردات کاغذ از تشکیل کارگروهی به منظور بررسی ظرفیت های داخلی برای افزایش تولید کاغذ خبر داد و گفت: تامین مناسب و کافی ملزومات چاپ به ویژه کاغذ یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت است. 
وی افزود: این کارگروه همچنین نحوه تعرفه گذاری برای واردات کاغذ را بررسی می کند تا جامعه مطبوعاتی ما بیش از این آسیب نبیند. 
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان این که نباید انتظار پساتحریم و پسافرجام را برای واردات کاغذ داشته باشیم، تاکید کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود باید بر منابع داخلی و سرمایه های ملی تکیه کنیم و به اقتصاد مقاومتی رو بیاوریم. 
وی افزود: ما امیدوار به رفع همه مشکلات نیستیم و دشمنان این کشور نیازهای ما را برطرف نخواهد کرد و لذا باید بیش از این که نیازمند واردات باشیم، نیازمند تولید داخلی هستیم و باید تلاش کنیم تا فناوری های نوین علمی را به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی وارد کشور کنیم. 
نوش آبادی همچنین از ناشران و دست اندرکاران حوزه چاپ خواست تا در دوره پساتحریم از فضای جدید برای جلب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقاء صنعت چاپ و نشر استفاده کنند و صنعت تولید کاغذ را در ابعاد بین المللی با فرایندهای بین المللی به گونه ای تولید کنند که بی نیاز از محصولات خارجی باشند. 

* هرگونه همکاری با شبکه های خارجی جرم است 
نوش آبادی گفت: بر اساس ضوابط و قوانین ابلاغ شده هرگونه همکاری با شبکه های تلویزیونی و رادیویی ماهواره ای خارج از کشور از سال 85 ممنوع است و هنرمندان به آن واقف هستند و لذا کسی نمی تواند بگوید بی اطلاع بوده است. 
وی با اشاره به فهرستی که در بعضی سایت ها مبنی بر ممنوعیت کاری برخی خوانندگان منتشر شده، گفت: این فهرست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد و متعلق به دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیست. 
معاون حقوقی وزیر ارشاد همچنین گفت: طبق ضوابط با هر فرد هنجار شکن برخورد قانونی خواهد شد و لذا خواننده ممنوع الکار در داخل کشور نداریم و اگر شائبه همکاری و ارتباط افرادی با شبکه های خارج پدید آید، با آنها برخورد خواهد شد. 
وی تاکید کرد: البته اگر دیگران صوت و تصویر خوانندگان را به شبکه های خارجی ارسال کرده باشند و مشخص شود که قصدی نبوده، می توانند با دادن تعهد به اصلاح رفتار خود اقدام کنند. 
نوش آبادی مشارکت با شبکه های بیگانه را جرم دانست و گفت: ما اصراری بر علنی کردن اسامی متخلفان نداریم، چون معتقد به حفظ حرمت افراد هستیم مگر این که کسی بخواهد همکاری های خود را افزایش دهد که در آن صورت اسامی آنان اعلام خواهد شد. 
وی افزود: به افرادی که صوت و تصویرشان از برخی شبکه های خارجی پخش شده، تذکر داده شده و آنان نیز اعلام کردند که برخی افراد بدون اجازه این خوانندگان از صدا و تصویرشان استفاده کردند که قرار شد این افراد به صورت عمومی مخالفت خود را در این زمینه اعلام کنند. 

* تفاهم نامه برگزاری کنسرت ها نیازمند زمان است 
معاون استان های وزیر ارشاد از همکاری نیروی انتظامی برای اجرای برنامه های صحنه ای و فرهنگی هنری در استان ها که از سال قبل شکل گرفته، سخن گفت و افزود: جلساتی با حضور مسوولان نیروی انتظامی و دفتر موسیقی و معاونت هنری برگزار شده است. 
وی افزود: با توجه به این که پیش نویس همکاری با نیروی انتظامی بایستی به صورت عملیاتی تر دنبال شود، بر همین اساس پیش نویس این همکاری در قالب شیوه نامه ای نوشته شد ولی اختلافاتی درباره بعضی از بندها و فصل های آن امضای این تفاهمنامه را با تاخیر روبرو کرده است. 
نوش آبادی اضافه کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ویژه ای بر امضای سریعتر این تفاهمنامه دارد ولی این تفاهمنامه نیازمند وقت است و امیدواریم در آینده نزدیک شیوه نامه مورد نظر با همکاری نهادهای امنیتی و انتظامی اجرا شود. 

* نشست تهیه کننده و کارگردان رستاخیر با وزیر ارشاد 
نوش آبادی در پاسخ به خبرنگاری درباره سرانجام فیلم رستاخیر گفت: وزیر ارشاد نشستی با حضور کارگردان و تهیه کننده این فیلم و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی داشت که قرار شد حقوق مادی و معنوی فیلم رستاخیز تامین شود تا ضرری متوجه سازندگان آن نباشد. 
وی از انجام اصلاحاتی در این فیلم سخن گفت و افزود: ما با کلیت این فیلم مشکلی نداریم و فقط مساله ای در ارتباط با تصویر برخی شخصیت های فیلم مطرح شده که امیدواریم با یک اقدام هنرمندانه بتوانیم با رفع تصویر آشکار حضرت ابوالفضل(ع) تمهیدات اکران این فیلم فراهم شود. 

* فلسفه تاسیس معاونت قرآن برای توجه بیشتر به خادمان قرآن است 
سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر زمان برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآنی، بدون ارائه توضیحی درباره زمان برگزاری تجلیل از خادمان قرآنی که همه ساله در ماه مبارک رمضان و با حضور رییس جمهوری انجام می شود و یا پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت ارشاد، گفت: تجلیل از خادمان قرآنی که در هر زمینه و رشته ای خدمت می کنند، وظیفه عمومی، ملی و دینی است و باید از هر فعالیتی که با قرآن ارتباط پیدا می کند، تجلیل کرد. 
وی درباره سرانجام صندوق بیمه فعالان قرآنی گفت: فلسفه تاسیس معاونت قرآن این وزارت خانه برای توجه بیشتر به خادمان قرآن و پشتیبانی از آنان است و این معاونت تلاش های خوبی را برای ترویج فرهنگ قرآنی انجام داده که یکی از این فعالیت ها، تحت پوشش قرار دادن آنان برای بیمه است و صندوق بیمه فعالان قرآنی نیز به همین منظور راه اندازی شده است. 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با ثبت نام از فعالان قرآنی در سامانه مربوطه ضمن احراز صلاحیت آنان، تسهیلاتی را در اختیارشان می گذارد. 

* همراهان ایوبی در ایتالیا مشکلی نداشتند 
نوش آبادی درباره سفر رییس سازمان سینمایی و هیات همراه به ایتالیا گفت: این مطلب که بستگان یک نفر با انقلاب زاویه دارند یا پدر و برادر آنان در برخی حوادث پس از انقلاب همکاری داشته اند، دلیلی به انتساب این فرد به آنها نیست. 
وی افزود: به صرف این موضوع که یک نفر از خانواده ای بوده که آن خانواده مشکلاتی داشته، دلیلی بر مجرم بودن آن فرد نیست ولی اگر خود آن فرد رفتارهای خلاف شئون ملی یا اسلامی داشت و یا خلافی از او مبنی بر همکاری با برخی جریان های مخالف انقلاب محرز شد، این مساله متفاوت خواهد بود. 

* ظرفیت صندوق اعتباری هنر محدود است 
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به درآمدهای محدود و بودجه صندوق اعتباری هنر، این صندوق علاوه بر پرداخت مستمری، اقدام به بیمه روزنامه نگاران و هنرمندان کرده است. 
وی افزود: بیمه هنرمندان به موازات بیمه نویسندگان و روزنامه نگاران دنبال می شود و پس از پالایشی که در صندوق حمایت از نویسندگان و خبرنگاران انجام دادیم، درباره هنرمندان نیز همین پالایش صورت می گیرد تا هر کسی نتواند به عنوان هنرمند از مزایای این صندوق استفاده کند. 

نظر شما