شناسهٔ خبر: 39591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اپرای عاشورا» تک‌خوان زن نداشت/ این اثر مفسده‌انگیز نبود

وزیر ارشاد ضمن رد تک‌خوانی بانوان در حین اجرای «اپرای عاشورا» اعلام کرد بر اساس نظر فقهی مقام معظم رهبری و تعدادی از فقها، تک‌خوانی زن اگر مفسده نداشته باشد محل ایراد نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز ۵ آبان ماه در حاشیه مراسم رونمایی از طرح ترجمه کتاب‌های فارسی به زبان‌های خارجی در جمع خبرنگاران درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای «اپرای عاشورا» اظهار کرد: این اپرای موسیقایی سرگذشت یاران امام حسین(ع) و ایشان را از مکه تا کربلا روایت می‌کند و با اشعار خوبی همراه است که پیش از این در تعزیه‌ها آنها را شنیده‌ایم و حال موسیقی خوبی که یک گروه ۱۲۰ نفره آن را اجرا کردند بدان اضافه شده و به باور من در زمینه تولیدات عاشورایی کار نویی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در ساخت این قطعات وقتی گروه در حال تمرین کردن هستند هم جمعی با هم می‌خوانند و هم برای هماهنگی از خواننده‌ها خواسته می‌شود تنها قطعات را اجرا کنند تا کارگردان کار را در نهایت تایید کند. در این میان یک نفر آدم غرض‌ورز از تمرین افراد فیلمی از یک تک‌خوانی گرفته؛ اجرایی که بدون تماشاگر بوده است.

جنتی افزود: بسیاری از مراجع تک‌خوانی زن را اگر مفسده نداشته باشد محل ایراد نمی‌دانند، کما اینکه در اینجا شعری که خوانده شده درباره دو طفل مسلم بوده است و اشکالی ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هیچگونه تک‌خوانی توسط بانوان در برنامه وجود نداشته است و آنچه که یک رسانه منتشر کرده از تمرین بوده است، ولی با این وجود بر اساس نظر مقام معظم رهبری و تعدادی دیگر از مراجع تک‌خوانی زن اگر مفسده‌انگیز نباشد، ایرادی ندارد. حالا اگر عده‌ای شعرخوانی درباره دو طفل مسلم را مفسده‌انگیز می‌دانند، بحث دیگری است.

نظر شما