شناسهٔ خبر: 39599 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آلبوم عاشورایی دولتمند خالُف مجوز گرفت

واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز آلبوم موسیقایی دوشنبه کربلا، به خوانندگی دولتمند خالُف را صادر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ واحد نظارت و ارزشیابی مجوز آلبوم صوتی نواحی- سنتی «دوشنبه کربلا» را در ۹ قطعه صادرکرد. در این اثر قطعه هایی همچون «ای قوم در این عزا بگریید»، «درخرام ای جان جان هر سماع» ، «هنگام محرم شد و هنگام عزا» وجود دارد. همچنین دو قطعه از این آلبوم، از ترانه های فولکلوریک تاجیکستان است به نام های «قیامت در زمین کربلا شد» و« شاه حسین ماه رو در کربلا».
این آلبوم صوتی به خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم دولتمند خالُف، خواننده ی سرشناس تاجیکی؛ و با اشعاری از سیف فرغانی، بیدل دهلوی، مولانا، علیرضا قزوه و محمد علی عجمی فراهم آمده است.
مجوز انتشار این اثر برای شرکت فرهنگی، هنری شکوه موسیقی ایرانیان صادرشده است.

** دوره ی پیشرفته ی مردم شناسی موسیقی و اتنوموزیکولوژی برگزار می شود
دوره ی پیشرفته ی مردم شناسی موسیقی و اتنوموزیکولوژی در خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی خانه ی هنرمندان ایران، دوره ی پیشرفته ی مردم شناسی موسیقی و اتنوموزیکولوژی از پنج شنبه، ۷ آبان در خانه ی هنرمندان ایران آغاز می شود. مدرس این دوره که قرار است پنج شنبه ها ساعت ۱۴ در تالار استاد امیرخانی برگزار شود، دکتر محمدرضا آزاده فر است.
نشست های تخصصی در رشته های مختلف، ضامن توسعه ی پایدار فرهنگی در کشور است. مردم شناسی موسیقی از جمله موضوع هایی است که ضمن فراهم آوردن دانش مطالعه بر روی فرهنگ های موسیقی اقوام و ملل، دریچه یی مطمئن به سوی شناخت هرچه بهتر فرهنگ غنی اقوام ایرانی فراهم می آورد. خانه ی هنرمندان ایران در تابستان گذشته، تجربه ی موفق برگزاری مقدماتی دوره ی مردم شناسی موسیقی را داشت و بر این اساس، طراحی و برگزاری دوره ی پیشرفته ی آن را با تدریس دکتر محمدرضا آزاده فر، برای برگزاری در پاییز در برنامه ی خود قرار داده است.
مردم شناسی موسیقی، مطالعه ی موسیقی مردم در بستر زندگی جمعی با درنظر گرفتن ویژگی های فردی آن ها است. موسیقی نه تنها بیان مشترک بین انسان ها در بی شمار فرهنگ های کره ی زمین است، بلکه عاملی است که با مطالعه ی آن می توان به درون منویات، جهان بینی و باورهای هر قوم و قبیله یی نفوذ کرد. گوناگونی انواع موسیقی در دنیا نیز تحت تأثیر مستقیم گونه گونی جامعه ها است.
سرفصل موضوع هایی که در دوره ی پیشرفته ی مردم شناسی موسیقی مورد بررسی قرار می گیرد، عبارت است از: نسبت موسیقی و سایر هنرها، تحلیل شعر و موسیقی، تحلیل زبان و موسیقی، موسیقی و باورهای مذهبی و اعتقادی، موسیقی و سیاست، سازشناسی اندام واره یی، موسیقی، جادو و درمان، آوانگاری، تجزیه و تحلیل، اتنوموزیکولوژی کاربردی، کامپیوتر و اتنوموزیکولوژی، ره یافت های کلی و مرور دوره.
دوره ی پیشرفته ی مردم شناسی موسیقی و اتنوموزیکولوژی از هفتم آبان ۱۳۹۴، روزهای پنج شنبه، ساعت ۱۴ تا ۱۶ در تالار استاد امیرخانی خانه ی هنرمندان ایران، واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر برگزار می شود. علاقه مندان می توانند از طریق تماس با شماره ی تلفن ۸۸۸۲۱۳۶۱ نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام کنند.

نظر شما