شناسهٔ خبر: 39677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری دور جدید کارناوال مونودرام دانشجویان

نغمه ثمینی که این روزها نگارش نمایشنامه ˝زبان تمشک‌های وحشی˝ را به پایان رسانده، قصد دارد دور جدید مونودرام دانشجویان دانشگاه تهران را برگزار کند.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنر آنلاین؛ نغمه ثمینی از جمله نمایشنامه‌نویسانی است که در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای خود، نگاهی تازه به مسئله آموزش دارد و دوره‌های نمایشنامه‌نویسی را برای دانشجویان خود برگزار می‌کند. دوره‌ای که منجر به اجرا خواهد شد. نغمه ثمینی با بیان اینکه قصد اجرای دور جدید مونودرام را دارد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اکنون کارگاه نگارش مونودرام در دانشگاه تهران برگزار کرده‌ام. در حال حاضر در میانه راه هستیم و نمی‌دانم نتایج به چه صورت خواهد شد. امیدوارم به نتایج قابل توجهی دست یابیم و با نمایشنامه‌هایی که ماحصل تلاش دانشجویان است، دور جدید کارناوال مونودرام را برگزار کنیم.


او در ادامه به بازخورد برگزاری کارناوال‌ "اعتراف" که سال گذشته برگزار شده بود، اشاره و بیان کرد: فکر می‌کنم پیش از هر چیز این اجراها برایم حکم جلسه پایانی کلاس را دارند و دلم می‌خواهد هر دانشجوی نمایشنامه‌نویسی درک کند کارش می‌تواند به صحنه برود. مفاهیم نمایشنامه‌نویسی مانند ریتم، زبان و شخصیت‌پردازی که به آنها می‌پردازیم در صحنه چگونه خواهد بود. در واقع آموخته‌ها تا زمانی‌که به صحنه نیایند خود را نشان نمی‌دهند و نویسنده نمی‌تواند بفهمد چه کاری انجام داده است. احساس می‌کنم خود دانشجویان بیشترین دریافت را از این روند اجرایی داشته‌اند، که چگونه آثارشان بر صحنه بازتاب پیدا می‌کند. البته ما خیلی خوشحال بودیم که در دوره‌های قبل مخاطب خوبی داشتیم و توانستیم چند روزی داشته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

ثمینی با تاکید بر بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزش توضیح داد: تحقیقی در دانشگاه واشنگتن انجام دادم. موضوع این تحقیق چگونگی آموزش نمایشنامه‌نویسی در بیست سال اخیر بود. متوجه شدم اکنون هر چه بیشتر کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی به سمتی می‌رود که هنرجویان را با روند اجرا مواجه کند نتایج بهتری خواهد داشت. این روندی است که جایگزین شکل‌های سنتی می‌شود که تاکید بیشتر آن بر مسائل تئوری است. اجرای یک اثر می‌تواند خیلی کاربردی باشد و کمک کند دانشجویان در پروسه عملی‌تری قرار بگیرند تا اینکه تنها فکر کنند باید مطلبی بنویسند و بگذارند درون کشوی میزشان.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نگارش نمایشنامه "زبان تمشک‌های وحشی" اظهار کرد: این نمایشنامه را طی چند ماه اخیر نوشتم. نمایشنامه‌ای جاده‌ای که برای من تجربه جدیدی به شمار می‌رود، چراکه همیشه نمایشنامه‌هایم در فضای خانه و بسته بود. امیدوارم خانم شیوا مسعودی که قرار است این اثر را به صحنه ببرند، بتوانند مانند نمایش "اینجا کجاست" نمایش قابل توجهی را اجرا کند.

او افزود: بعد از همکاری که در نمایش "اینجا کجاست" داشتیم که در فرودگاه اتفاق می‌افتاد، صحبت‌هایی در مورد اجرای اثری در فضای متفاوت داشتیم. از مدت‌ها قبل ایده‌ای در ذهن داشتم که فکر کردم می‌توانم آن را در فضای جاده‌ای بنویسم. از سوی دیگر همیشه فیلم سینمایی "توت فرهنگی‌های وحشی" اینگمار برگمان را در ذهن داشتم. البته این نمایش ربط مستقیم به این فیلم ندارد، اما برام جالب بود چطور یک زندگی، می‌تواند در جاده مرور شود.

ثمینی در توضیح ارتباط این اثر با فیلم "توت فرنگی‌های وحشی" عنوان کرد: نه، همانگونه که گفتم، ارتباط مستقیمی ندارد، به آن فکر کردم. می‌توان گفت نمایشنامه اسم خود را از این فیلم می‌گیرد و گرنه نسبت مستقیم دیگری ندارد.

گفتنی است؛ نغمه ثمینی ششمین دوره مونودرام دانشجویان دانشگاه تهران را تیرماه گذشته با عنوان کارناوال "اعتراف" در خانه نمایش "دا" برگزار کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبه رو شد.

نظر شما