شناسهٔ خبر: 39774 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رضا اسماعیلی: ۱۵۰ قطعه شعر در سومین جایزه ادبی صفارزاده داوری می‌شود

دبیر سومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده از داوری ۱۵۰ قطعه شعر در این دوره از این جایزه ادبی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری سومین دوره جایزه ادبی مرحوم طاهره صفارزاده صبح امروز در تالار مرحوم فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز‌آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی با اشاره به جایگاه مرحوم صفارزاده در ادبیات و ترجمه گفت: مرحوم صفارزاده از موسسان حوزه هنری به شمار می‌روند و جزو نخستین افرادی است که ایده شکل گیری  حوزه هنری در ذهن وی شکل گرفته است.

قزوه افزود: مرحوم صفارزاده در طول حیات زندگی بی‌تکلفی را تجربه کرد و با وجود داشته‌‌های مادی و معنوی زیاد، دل از دنیا کنده بود و بسیار وارسته زیست می‌کرد. رفتارهای او برای ما رفتارهایی مادرانه بود که همواره به ما درس می‌داد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط مزار این شاعره فقید انقلاب اسلامی گفت: ای کاش مزار وی را در حیاط امامزاده قرار می‌دادند. جایگاه وی در آن زیر زمینی نبود که افرادی در آن دفن هستند که از نظر مالی بسیار تمکن دارند و قبرشان ۷۰۰ میلیون و گاه یک میلیارد تومان ارزش دارد. البته می‌دانیم که آنجا نیز برای خود آئین نامه‌ای دارد اما صفارزاده شخصیتی فرا ملی و جهانی است و سهم زیادی در شکل‌ گیری شعر انقلاب اسلامی داشته است و جا داشت که قبر وی نه در آن زیر زمین که در حیاط امامزاده قرار می‌گرفت و این چیزی را از آنجا کم نمی‌کرد.

قزوه افزود: مساله این است که در مزار وی و بدون اجازه خانواده وی فرد دیگری دفن شده است. ما به همین خاطر درخواست خانواده وی برای انتقال باقیمانده جسد وی حمایت می‌کنیم و این اتفاق را حق آنها می‌شماریم و البته شاید از این رهگذر مدیریت امامزاده صالح(ع) نیز درآمدی به دست آورد.

همچنین در این نشست خبری رضا اسماعیلی دبیر سومین جایزه ادبی-علمی دكتر طاهره صفارزاده طی سخنانی با اشاره به اینكه در آستانه‌ی هشتمین سال درگذشت طاهره صفارزاده به سر می‌بریم، گفت: در بسیاری از كشورهای جهان نام و آوازه ایشان پیچیده است و پایان نامه‌های زیادی در باب شخصیت فرهنگی و ادبی ایشان به رشته تحریر در آمده است.

وی ادامه داد: ایشان به معنای واقعی كلمه شاعراند و از آگاهی و شعور اسلامی و انسانی بهره‌مند بوده‌اند و تلاش داشتند تا بین عشق و عقل پیوند برقرار كنند.

اسماعیلی درباره سومین كنگره علمی ادبی طاهره صفارزاده گفت: در مراسم امسال در سه بخش شعر، مقالات و پژوهش‌های فرهنگی و بانوی فرهنگی فراخوان را اعلام كردیم. در بخش شعر سه برگزیده خواهیم داشت و در بخش مقالات نیز دو برگزیده معرفی خواهد شد و همچنین در آستانه برگزاری این كنگره و در قالب نشستی با حضور كارشناسان بانوی فرهنگی سال نیز انتخاب می‌شود و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.

این شاعر كشورمان با اشاره به استقبال از سومین جایزه مرحوم صفارزاده گفت: در این دوره بیش از ۱۵۰ قطعه شعر ارسال شده است و ۲۵ مقاله پژوهشی و علمی ارزنده به دست ما رسیده است و ۸پایان نامه قابل تامل نیز دریافت كرده ایم. البته در طول سه سال گذشته حدود ۳۰ پایان نامه به دست ما رسیده كه تلاش داریم كه برگزیده‌ای از این پایان نامه‌ها را در چند جلد توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برسانیم.

دبیر سومین كنگره علمی و ادبی مرحوم صفارزاده گفت: كتاب در ستایش بیداری نیز در این دوره از كنگره به چاپ دوم خواهد رسید و در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات سوره مهر به بازار كتاب عرضه می‌شود. همچنین در اختتامیه این دوره كنگره به همت علیرضا قزوه شاعران و ادبای خارجی نیز كه با آثار صفارزاده آشنا هستند حضور خواهند داشت.

وی درباره دیگر بخش‌های مراسم گفت: كلیپ جدیدی از زندگی مرحوم صفارزاده به همت مختار شكری‌پور تولید شده كه در مراسم اختتامیه به نمایش در می‌آید و همچنین كتاب شناخت نامه مرحوم صفارزاده به مخاطبان عرضه خواهد شد.

مراسم اختتامیه جایزه علمی و ادبی مرحوم طاهره صفارزاده سه شنبه ۱۹ آبان ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

نظر شما